Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
poplin

Vandrande tomgång Volvo Penta 5.7GXi (320-hp)

Rekommendera Poster

Hej!

Har nyligen sjösatt en monterey 318sc med dubbla Volvo Penta 5.7GXi (320-hp) inombordsmotorer. 150h gångtid på vardera motor. Båten är från 2007.

Vi köpte båten besiktigad av en kontrollant som sa att båten var OK, vi sjösatte och när vi kört ett tag så började styrbord motor att gå ojämt och när vi öppnade motorluckan så vad det vatten upp till motorfästena och allt var rejält blött.

Vi pumpade ur vattnet och körde enbart på babord motor tills det av värmen hade torkat upp inne i motorutrymmet.

Sedan när vi startade styrbordmotor så var den aningen svårstartad och den vandrar på tomgången, 500rpm upp och ner igen till tomgångsvarv.

Så är fallet än idag och jag vänder mig till forumet för förslag på vad som kan vara fel och vad ni tror att man gör åt problemet.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gör ett tappert försök...

...Vandrande tomgång kan ha och göra med bl.a. gasspjäll(glapp, flera spjäll), vakumläcka, insugspackning, fördelare/tändning. Följ VP felsökning i manualen, Har väl mer att önska men där kanske står ngt. och sök över hela nätet.

Kolla särskilt att fördelaren är åtdragen om den rör sig ändras tändningen och hamnar den i för mkt förtändning blir motorn svårstartad

/A

Senast ändrad av Ranger | 04 juni 2012 | 13:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. In med ett diagnosdator för att se om något konstigt rapporterts där. 

2. Oavsett resultat av diagnosdatorn skulle jag ta och kolla genom alla kontakter till samtliga sensorer då ditt motorutrymme har varit vattenskadat.

Vandrande tomgång kan bero på himla mycket. Man för börja de enkal sakerna före du börjar skruva allt för mycket.

Mvh

Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...