johnez 0 Postad 1 Juni , 2012 Hej! Hur skall temperaturen på en Volvo Penta MD11 vara utan att det är något fel på den. Var och titta på en båt och ägaren sa att den kunde bli lite varm, inte upp på det röda fältet på tempmätaren men nära rött, drog man av på gasen sjönk den ner på nedre halvan av det grön fältet. Är det normalt eller är det något att oroa sig för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiga 1 Postad 1 Juni , 2012 Är den sjö eller färkvatten kyld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Juni , 2012 Svarar rent skenerellt på tempmätare sedan får var och en tolka som man vill på tempmätare med grönt fält reprenseterar det gröna fältet ca 5/fem graders skillnad från där fältet börjar tills det slutar, Så var på fältet nålen pekar har inte så stor betydelse. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 2 Juni , 2012 Tempproblem på gammal motor kan vara vad som helst. Mina problem började så som du beskriver. Det var två mm gods kvar i aktre cylindern... kan lika gärna vara att någon satt i fel termostat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 2 Juni , 2012 Om tempen går upp på nästan rött nu när vattnet är kallt kan det bli så att den verkligen går upp på rött när vattnet blir sommarvarmt och skönt (25 C). Det kan vara allt möjligt, fel termostat, fel på tempgivaren, dålig impeller (pump), igensatt värmeväxlare (om den är sötvattenskyld), för mycket glykol (ger dålig kylning om den är sötvattenskyld), igensatta kanaler till eller ifrån motorn, etc, etc. Fråga säljaren vilken felsökning han gjort eller låtit göra och vad som då framkommit. Byte av motor kostar 100 000:- kronor inkl. arbete och nytt drev. Det kan gå att spara 30 000:- kronor om man gör en del själv och om drevet går attåteranvända. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 2 Juni , 2012 Motorn är från 1982 och sötvattenskyld från början, då borde det väl inte kunna vara så att den är sönderrostad? Om man åker ut och kör den 10 min på fullgas och den inte går på rött men högt i den gröna felet rött är det då okej då eller skall man ta förgivet att något fel på motorn då? Hur beter sig tempen på era MB11 vid olika belastingar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 3 Juni , 2012 Om mätaren inte går upp på rött så är det ju som det ska vara. Det är bara att köra vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 3 Juni , 2012 Om ägaren sa att motorn kunde bli lite varm bör du ta detta på allvar tycker jag. Samtidigt är det ju helt ok att motorn blir varm och går upp nära rött. Dessutom är det ju väldigt ovanligt att man kör på full gas eftersom båten går nästan lika fort på 1500 rpm. Om problemet inte är större än att säljaren säger att motorn kan bli lite varm, men att du inte kan provocera fram allt för hög temp skulle jag pruta på båten med hänvsning till att motorn går varm. Maceky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 975 Postad 3 Juni , 2012 Pruta först och pröva sen med att rengöra värmeväxlaren. Dom innehåller många smala rör på sjövattensidan som lätt kan tätna antingen av insugen skit eller av rester från sönderfallande offeranod (som byts och kollas för sällan) Att bara köra vidare utan att kolla medan problemet fortfarande är litet låter som att stoppa huvudet i sanden. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Juni , 2012 Vi haft lite värmeproblem med vår MD11 också. Säjaren berättade också om detta. Först ska jag säga att om nålen inte passerar grön/rödgränsen när du ökar farten utan stannar där pga att termostaten gör sitt jobb så är det inget fel. En termostat för glykolkylda motorer kan ligga betydligt högre än en sjövattenkyld och det är bra för motorn och bränsleekonomin. Den ska dock inte koka. Lite över 100 grader kan man ha och man ska akta sig att öppna locket på kylsystemet. Över 100 grader ger ju stormkokning om trycket plötsligt sänks av att locket öppnas. Är det alltså samma temperatur vid halvgas som full så är det OK. Termostaten är OK och kylsystemet orkar kyla bort all värme. Börjar tempen stiga när du gasar så kan det vara olika fel, de flesta nämnda ovan. Ett fel som vi haft är att sjöpumpen inte ger fullt. Den var sliten på vår MD11 och det visade sig på hösten när kylintaget växt igen med små musslor. Orkade kyla på tomgång men ökad effekt gav överhettning. Detta fel är enkelt att kolla. Sjövattnet som kyler värmeväxlaren blir då hett. Man kan känna på vattenslangen till avgaskröken. Den ska vara lite jummen. Inte het. En gammal pump blir sliten i och pumpar betydligt sämre och dåligt flöde ger dålig kylning. Man kan också kontrollmäta tempen enkelt med en stektermometer som man sticker in mellan cylindrarna. Den visar upp till 110 grader och lite mer när vi tar ut full effekt då originalmätaren visar stadigt på grön/röd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser