Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
PatricV

Vilket skum ska man använda ?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är precis i början av mitt allra första renovering/ombygnad av en båt någonsin.

Objektet är en Norsk Trifoil från 70 talet. Har brytit upp botten och börjat ösa ut en massa vatten skadat skum. Någon som har ett bra tips på substitut till det när båten väl ska sättas igen ?

Hela projektet finns att hitta i min *sjöbod/blogg*

Tacksam för alla svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Extruderad cellplast (XPS) är bättre än expanderad cellplast (EPS) då den inte drar åt sig fukt på samma sätt. Dessutom är de slipbara. Vanliga förekommande färger är rosa eller blå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren.

Jag har en liten tanke som vuxit fram under dagen, dock inte bestämt mig helt och hållet. Om jag varvar byggskum nerifrån och sånna rosa eller blå skivor så får skrovet styvheten av att skummet formar sig efter det (det känns väldigt svajjigt och tunnt utan skummet) och jag får lättare en plan yta att göra durk emot. Jag tar till mig av din tanke om att skummet lättare drar åt sig vatten. Speciellt med tanke på att jag hittade 2st 2dm långa kraftiga sprickor runt centrumkölen. förmodligen en landstötning eller bara så att man varit väldigt ovarsam och kört för fort under transort så att en kölrulle tryckt in kölen och därav sprickorna. Vet inte riktigt bästa sättet att laga dem ännu men jag ska försäka göra lite efterforsknigar på det nu i kväll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skrivit i din bloggbok (jag ber om ursäkt för att mina inlägg hamnade mitt i ditt flöde...jag hade ingen aning om hur det skulle bli när jag skrev).

Jag tycker du ska fundera på hur pass seriös du vill vara med din båtrenovering. Om du tänker dig att ha båten lite som slit och släng så tycker jag att du ska köpa ett gäng flaskor av det billigaste fogskum du hittar på ÖB eller Bauhaus. Det skummet är, vad jag har läst mig till, inte slutna celler så det kommer suga åt sig vatten. MEN, det är inte som en svamp utan det kommer antagligen ta en bra stund innan du hamnar i samma läge som båten är nu. Att blanda fogskummet med färdiga skivor tror jag kan fungera utmärkt. Se bara till att inte skummet smälter skivorna.

Vill du göra en riktigt seriös renovering så kan du kontakta dessa: http://www.isopol.nu/index.html De verkar använda sig av en skumtyp som har slutna celler och enligt deras hemsida så jobbar de mycket med isolering av båtar. Kanske kan du köpa produkten av dem och blanda till själv så behöver det inte bli lika dyrt som ifall de ska komma till dig och utföra jobbet.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasen vad bra det där verkar, ska kolla upp det direkt i morgon. Jätte tack för tipset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen orsak! Det betyder ju att jag inte behöver ringa dem! cheeky (Jag hade tänkt avvakta med att kontakta dem tills vi bestämt hur vi ska göra med våra utrymen.)

Meddela gärna vad du får fram sen!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat med dem nu, helt ok att köpa vätskan av dem som privatperson och att göra jobbet själv.

Kostar 90kr/litern moms.

Beräknad åtgång är 45kg ger ca 1000liter uppsvällt och klart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för uppgifterna!

Nu är det blandat lite kilo och liter i uppgifterna men det betyder att 1 kg vätska blir drygt 22 liter färdigt skum (1000/45= 22,22). Det i sin tur borde betyda att 1 liter färdigt skum kostar 4,05 kr (90/22,22). Har jag räknat rätt?

Med de uppgifterna kan man börja räkna på vad det skulle kosta att återfylla sina utrymmen. Spontant tycker jag inte att det känns så fasligt dyrt med tanke på att man får ett 2-komponentsskum med slutna celler!

Hur tänker du göra Patric? Blir det att beställa från dem och blanda till själv eller blir det fogskum från bygghandeln?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att vara ekonomisk kommer jag nog att köra med skum från dem i botten och varva med billigare xps skivor från Byggmax tror det var strax under 80spän styckför att hålla kostnaden nere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, glömde säga att jag tror att jag betämt mig för att jag ska  bygga ett skelett av Divinycell eftersom skrovet ärt så tunnt.. En bottenstock hel vägen upp till durknivå samt en meter mellan skotten (heter det så ?) så att jag enkelt kan fixa om nu skiten träffar fläkten och man råkar köra på något i vattnet. På så vis slipper man öppna allt igen utan kan reparera isolerat just där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har det gått Pat, köpte du skum från Isopol och har du i så fall hunnit testa hur det fungerar?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nop, har knapt hunit göra något på de senaste 10 dagarna, har tre förkylda ungar här hemma och inte fått någon tid över till mitt lilla projekt. Ikväll ska jag faktist ta mig ut på lite kvällsfiske å bara ta det lugnt ;) Har bara hunnit med att kapa till den nya akterspegeln, den ska plastas fast i morgon. sen blir det till att laga hålen i botten. Måste bara fråga om du eller någon annan vet varför vissa bilder jag lägger upp i bloggen försvinner efter någon dag elller två ?! Börjar fundera på att dokumentara mitt projekt någon annanstans eftersom själva dokumentationen inte blir direkt pålitlig här.

/Pat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då förstår jag verkligen att det står lite stilla i projektet!

Bildhanteringen här på MG är under all kritik så jag skulle absolut råda dig att lägga upp projektet någon annanstans. Du kan ju använda dig av samma som jag gjorde till mitt flytskumsprojekt, Picasa. Där kan du använda bildtextfunktionen för projektets text.

Skapa en gmail-adress så får du 1 Gb utrymme för bilder helt gratis! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Patric,

Hur går det för dig? Projektet har väl inte anstannat...du var ju så entusiastisk! smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, närå det har inte avstannat. Jag tröttnade bara på den här sidan en aning.. Min plan var ju att använd den som en dokumentation över bygget. Tyvärr så försvinner bilder och annat tassel så just nu sparar jag alla bilder och kommer köra upp hela bygget på en blogg, har bara inte riktigt tiden för det nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet precis hur du känner...jag har en massa bilder på projekttrådar som jag skulle vilja lägga upp för att dela med mig av men med nuvarande plattform känns det meningslöst och alldeles för omständligt.

Blev det skum från Isopol för dig? Hur funkade det i så fall?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...