Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
patrikholmqvist

Informationstråd SOLEX förgasare.

Rekommendera Poster

Som vi alla vet så har ju Volvo Penta som är ett vanligt märke ute på sjön ofta solex förgasare. 
Men skulle gärna vilja ha lite mer info om dess?

Jag vet tex inte var luftskruven sitter? om det är rätt jag skruvar på.

Blandningsskruven är det den jag tror det är mm mm mm?
Jag tänkte ta lite bilder nästa gång jag är nere i båten men har vi får ni gärna slänga ut lite bilder och förklara lite vad som är vad på förgasaren.

Jag har lite strul med tomgång på en aq230 dvs en B23 (aq131 typ.)

Jag är lite inne på om jag får till detta så kanske jag ska slänga på en dubbelförgasare med solex på som varigt till en b23 då ska ju motorn bli en aq250 typ, jag vill ju se skillnaden mellan denna som jag har på och den andra om detta är värt mm mm.

 

Mvh// Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puffar upp denna för att förhoppningsvis träffa på någon kunnig informatorisk person. :)

Som kanske har kommit ihåg o tagit bilder som tydligen jag hela tiden glömer bort :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mässingskruven uppe i vänstra hörnet är detta luftskruv?

Får det till blandningsskruv är detta luft skruv?...
Dumma frågor men akk frågor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tok bort lite nät in till förgasaren, vi förstår nog vad jag menar och då tyckes jag att det gick bättre. 

Ska försöka lägga ut en film på när den går utan något där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gå in på denna film.

Jag har lagt ut hur tomgången är när burken är borta.
Måste man gå ner så djupt som 750v/m man kan inte ställa in den på 1000 v/m???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bild 3 som är luftskruven?...

Måste väl vara någon som vet var en luftskruven som man justerar sitter :-)

Kom igen nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står i manualen hur man grundinställer förgasaren, manualen finns att ladda ner från Volvo Pentas hemsida. Solexförgasarna finns i ett antal olika versioner, den variant jag har på min AQ130 har bara inställningar för spjälläget och tomgångsluften, finns ingen blandningsskruv det är fasta munstycken. Innan du börjar skruva på förgasaren kolla att tändningen är rätt ställd och att tändförställningen i fördelaren arbetar som den skall när varvet ökar annars är det risk att du får ställa om förgasaren igen när du rättar till tändningen, det är förgasarinställningen som är det pilliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täningen är inställd rätt, så gott som.
Har bytt stift nu men det borde väl inte påverka hur ställningen står?

Jag har manuallen för aq145 och det är nog typ samma motor som min aq230 (aq131)

Hur som haver så funderar jag lite på den där skruven på bilden om det endå inte är juftskruven. Efter google sök mm mm mm så får jag fram att det troligen är någon form av justeringsskruv ifrån Marinpartseurope eller va sidan nu heter.

 // Patrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa att skruva lite på den och se vad som händer. Gör tydliga markeringar på själva skruven och motsvarande på förgasarhuset först så du kan hitta tillbaka om det blir jättedåligt. Behöver du skruva mycket så räknar du varven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skruva ut den lila skruven 9-10 varv och så stälda ner tomgången.
 

Känns mycket bättre nu. Nu är det bara oljetrycker som ska kollas :)

 

Tack för alla tips. 

PS!

Det är skruven på bild 3. den lila vid foten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mycket fuck o slit o puck igen så är nu detta löst :)

först så plocka vi isär allt och blåste rent med högtryck sen så ställde vi in allt nytt o fint o så had jag i 40l ny fin bensin mm mm :)

Gick som skit endå :)

Men så tog vi bort tomgångsmunstycket och kom på att efter mycket pillandes i dom små hållen och i tomgångsmunstycket så går den som en klocka.

Jag har tidigare blåst rent den med högtryck men tydligen så var inte det helt optimalt alltid :) Ville bara dela med mig av detta så ni vet. Och så att jag är så jäkla glad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...