Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Gäst

Vad gör du med ett skandinaviskt, blont teakdäck?

Rekommendera Poster

Gäst

Teakdäck, vackert på alla sätt och vis men tungt. På vår båt ligger ca 12mm och det är såklart inte tyngden som är frågan här utan den klassiska och evigt ställda frågan om dess behandling. Vårt däck är obehandlat på så vis att det är såpaskurat och Boracolat och i fint skick MEN någonstans har jag den där känslan att ett mörkare däck och när däcket blir vått kommer det som en blixt från klar himmel; Precis så skulle det se ut. Olja på teak och det blir skitigt och svart men det måste väl finnas någon slags behandling som gör det mörkare utan alla dessa negativa baksidor som en behandling kan medföra.

post-10019769-1394237081,3065_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan gör inte teaken svart om du använder rätt olja. För några år sedan renoverade jag teakdäcket på förra båten, slipade bort allt grå och oljade med kinesisk träolja. Däcket höll sig brunt i några månader innan det blrjade blekna, och hade jag velat fortsätta ha det så hade man ett par gånger per år fått slipa av däcket lätt med 120-papper och lägga på ny olja. Det är en hel del arbete man skapar sig, men det kanske är värt det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

OK men det är ju slipandet som till slut tar död på däcken; på ett däck som är 12mm tar det såklart rätt god tid men vad blir resultatet om man bleker däcket med oxalsyra och sedan behandlar det med olja, typ rätt olja.

Edit: Givetvis tvättar man däcket först smiley

Senast ändrad av Seari | 24 maj 2012 | 00:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Du kan ju alltid prova de här produkterna de skall tydligen fixa till teaken utan slipning, har själv ingen erfarenhet, men kan ju vara värt ett försök.

http://www.snappyboatcare.com/sv/

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade Snappy Teak till denna säsong. Har (lyckligtvis...) endast teak på badbrygga och fördäck. Hade en del spår efter fågelskit från förra året (änder som under hösten bosatte sig på badbryggan) som vanlig skrubbning inte bet på.  Snappy var oerhört lättjobbat, men det känns som medlen är mycket starka så följ bruksanvisningen noga och se till att skölja ordentligt mellan stegen och efter behandlingen. Det är nästan som trolleri, när den sköljda teaken torkat upp ser den helt nylagd ut.

Sen har jag mentalt synnerligen svårt att leva med o-oljat trä ute. Valde därför att efterbehandla med kinesisk träolja, och då blir det lite mörkare förstås, men fortfarande en mycket vacker gyllene lyster. Oljade två gånger. Tänker rengöra med såpa under säsong, blir intressant att se hur allt ser ut till hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till skillnad från ArneRadar vil jag inte ha nåt på teaken - åtminstone inte på ytor där man går.

Delägde en segelbåt i 10 år med ett annat par med en silvergrå teaksarg. Hade ägt den själv i 10 år innan kompisen köpte in sig. Misstänker att det var kompisens fru som tyckte att sargen såg bedrövilg ut, varpå kompisen slipade ner sargen och lackade den med tvåkomponentslack.

Nu hör ju inte kompisen till den grupp människor som överarbetar saker och ting - som jag gör. Han visste säkert att om han hade frågat mig om att slipa ner och lacka sargen så hade det tagit åtminstone 14 dagar med alla moment, men att jag med all säkerhet hade sagt NEJ. Nu fixade han det hela på ett par timmar en eftermiddag. Hans fru var nöjd, Jag blev irriterad när jag fick se vad han gjort för jag förstod ju hur det var gjort.

Jag är inte säker på att det såg skapligt ut hela den sommaren Sen hade vi en sarg som såg bedrövlig ut i många år. Fläckvis med lack som skvalmade alt mer och fläckvis grå. Det blev aldrig mer tal om att slipa ner och lacka sargen. Och jag lät det va. wink

Skotbänken av teak som lackats av Bianca Yatch i Danmark såg lika fin ut efter 20. Men den var lackad efter alla konstens regler och jag hade även strukit på nåt lager lack med några års mellanrum,

Att lacka eller olja ytor som man skall gå på - aldrig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ Toaen: Att inte lacka något man går på håller jag med om, även att inte göra fuskjobb. Men vad är det för fel på att olja?

Att behandla teakdäck eller ej brukar vara ett hot topic med lätt låsta ståndpunkter, lite som diskussionen om bensin/diesel för (vissa av) oss motorbåtsnördar.

Har under ett par segelturer i Karibien sett hur illa helt obehandlade teakdäck kan fara med tiden, och vad det kan leda till i fråga om läckage m.m. Visst, det är extrema förhållanden med mer salt och lite mer lumen i solen än hos oss. Jag har i och för sig ingen empirisk jämförelse mellan obehandlad och oljad teak under jämförbara förutsättningar. Men jag undrar ändå - vad är det som är så fel med att olja teak? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dels vill jag inte ha olja på nåt jag går på, men framför allt vill jag inte ha något teakdäck. 

Åtminstone tidigare var det det dyraste sättet att förstöra ett bra däck att lägga teakdäck. Nu börjar det ju finnas andra monteringsätt än att skruva.

Skulle jag köpa en annan båt så går alla med teakdäck bort.

Jag gillar att göra fotsteg mfl smådetaljer i nåtad teak. Tycker det är snyggt. Men det skall va silvergrått och rengöras med försiktighet.

Det är min ståndpunkt. Andra kan ha andra åsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vilken tur att det finns andra som älskar dessa teakdäck smileyså blir det ju mer över till oss...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har erfarenhet av att vaxa teakdäcket, för och nackdelar?

Det är våran plan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...