Vkusten 0 Postad 20 Maj , 2012 har en yamaha 40hk/1999. Den verkar vara kopplad direkt på batteriet eftersom att det går att både tilta och starta den utan att slå på huvudströmbrytaren. För att få ström till lanternor och ekolod så måste jag dock slå på huvudströmbrytaren. Jag satte i ett helt nytt batteri för en vecka sedan och var ute med båten en gång. Kom tillbaks idag och då var batteriet helt slut. Huvudströmbrytaren har varit avstängd hela tiden. Vad kan dra ström??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peakpeak 0 Postad 20 Maj , 2012 Om huvudbrytaren är avstängd får ju batteriet ingen laddning alternativt är generatorn trasig. Ett djupurladdat batteri blir förstört. Rekommenderar att du tar reda på hur din båt är tänkt att hanteras elmässigt. Skaffa (låna?) en amperemätare och lossa pluskabel på batteriet, koppla in mätaren så ser du om något drar ström. Ta bort en säkring i taget tills mätaren visar noll. Läs vad säkringen i fråga är till för att skydda. Fortsätt därifrån. Senast ändrad av peakpeak | 20 maj 2012 | 14:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2012 Det finns nåt som heter TÅNGAMPEREMETER. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-15288/ http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-15287/ Det måste gå att mäta likström - DC - med den. Då behöver man inte kladda med att koppla loss och koppla om. Bägge av de ovanstående är ju samtidigt multimetrar. Hur kvalliten på ovanstående instrument är har jag ingen aning om. Det var bara ett förslag. Men att de duger för denna felsökning och mycket annat är jag övertygad om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Maj , 2012 Problemet med tångamperemätare är att de har svårt att mäta mycket små strömmar eftersom de jobbar med induktivitet (antar jag). Därför kan det vara knepigt att hitta mycket små krypströmmar med en sådan. Dock tror jag att de allra flesta tånginstrument även går att använda som vanliga amperemätare som kopplas in i serie i kretsen och då är de mycket känsligare/noggrannare. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 20 Maj , 2012 Jag har en motsvarande tångamperemeter och det går alldeles utmärkt att måta små strömmar. Min har (det kanske alla har) en nollställningsknapp som gör att omgivningens störningar inte påverkar så mycket. Pratar vi dock om mycket små tjyvar, under 1/10-dels Ampere är den kanske lite svår - men jag vet inget bättre sätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Maj , 2012 Nollställningsknapp säger du...det måste jag kolla ifall min har! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Maj , 2012 Nejdå. Är motorn ansluten så den startar, så laddar den också batteriet. Ganska vanlig koppling att huvudbrytaren inte bryter bort motorn. Förmodligen för att försäljaren ska slippa diskussioner om att man absolut inte på något sätt rört huvudbrytaren när man står och diskuterar trasig likriktarbrygga i generatorn och en dyr reparation. En variant är att koppla huvudbrytaren så den bryter verkligen allt. Då ska det inte gå tjuvström. Men man får då jävlarimig inte rucka på den då motorn går. Då sticker bryggan direrekt och du står utan laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 20 Maj , 2012 Har du ett nytt fulladdat batter på 80 Ah så en vecka är 24*7= 168 timmar. Det räcker med 0.5 A läckström för att tömma batteriet på en vecka och det borde du kunna se med en tångampermeter av det mindre slaget. Annars går det med en vanlig ampermeter också om du vid stillastående motor kopplar loss och mäter. Om inte någon annat än motorn är påkopplad under tömning så ligger det nära till hands att misstänka att dess laddningregulator är kass. Möjligen likrikarbryggan kan det också vara. MÄT! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 Maj , 2012 Om du kan starta motorn utan att vrida på huvudströmbrytaren så är den ju på något sätt ansluten mot batteriet iaf. Jag har en 60hk Yamaha 1998 och där måste jag vrida på shuvudströmbrytaren innan jag kan tilta eller starta motorn eller se nått på de digitala mätarna på panelen. Senast ändrad av Rolle85 | 21 maj 2012 | 07:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 21 Maj , 2012 Ett billigt tips är att taga en pietzosummer av det billigaste slaget, rätt polvänd o ansluta i serie dvs om du lossar en batteripolsko o sätter denna emellan batt o polsko så kommer troligtvis summern att ljuda. Om inte testa tänd en lantärna tillfäligt. Lossa sedan ledning för ledning tills det blir TYST, då har du hittat strömtjuven. lycka till m felsökn.mvh facil26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 21 Maj , 2012 Visst kan man hålla på med sumrar eller hörlurar och annat billigt som man gjorde förr Men en multimeter från Biltema som kostar 100kr (99:90) klarar med råge att mäta både ström, spänning ohm mm. En sån ligger i min båt som bra att ha vid elfrågor. Kostnaden är ju mindre än många fiskedrag så varför snåla på multimeter? I hanbskfacket på bilen ligger en annan modell av multimeter <100kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser