Priebe 0 Postad 17 Maj , 2012 Hej Köpte häromveckan en övergiven Stortriss av Skebäcks varvsförening (Örebro småbåtshamn) och dörren till kajutan var ersatt med en trasig plexiskiva. Skulle behöva tips och idéer på hur jag skulle kunna ersätta den på ett snyggt sätt. Min nuvarande idé är att använda innertaksskivor som jag skär till och sedan plastar in med gelcoat. Men ff återstår att hitta på ett listigt sätt att sätta fast luckorna på. Tacksam för svar! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 Maj , 2012 Om själva dörrlisten är OK kan du göra som jag gjorde på min Stortriss. 8 mm marinplywood, en list i nederkant av övre luckan, ett lås och ett handtag (även på insidan) i ovankant och en ventil i nedre luckan. Jag kopierade måtten på originalluckan rakt av och fick en väldigt snygg lucka som gav lite mer träkänsla till den i övrigt väldigt platsiga känslan som Stortrissarna har. Kolla min sjöbod, bild 1 så ser du hur det såg ut på avstånd. Tyvärr har jag inga närmare bilder på just luckorna men som sagt, det är bara att kopiera av originalluckorna. Sen får du prova ut passningen i just din båt och justera det som behövs. Till slutbehandling kan jag rekommendera Danish Oil. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greenling 0 Postad 16 Juni , 2012 Det låter som ett intressant projekt. Om du kan ta bilder och berätta vad du gjorde skulle du göra många lucklösa glada... :-) Själv svär jag ve och förbannelse över den lätt lusiga listen som inte vill sitta bra... Trots att jag värmt den och satt tillbaka den passar den inte bra... Kunde man komma undan listen med något smart så vore det väldigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Priebe 0 Postad 26 Maj , 2014 Listen är kass, så jag får lista ut något. Jag använder fortfarande en med gaffatejt lagad plexiskiva. Kruxet är ju själva vinkeln på "väggen". Jag tror att jag kommer att bygga ngt i trä, men har varit inne på massa olika tankar, allt från att montera/limma dit en annan lucka med karm och allt från en skrotat båt till att göra ngt slags draperi med armerad presenning. Fortsättning följer, jag hoppas att det inte skall dröja ett par år till nästa inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 26 Maj , 2014 (redigerade) Jag är inte alls insatt i hur luckan på Stortrissen fungerar annat än det jag sett. Personligen tycker jag det är trevligt att kunna se ut genom ruffluckan när den är stängd. Ett förslag är att bygga en rufflucka genom att skära ut en skiva i relativt tunn (2-3 mm) Macrolon/Polycarbonat/PC (samma sak, olika namn) som har samma storlek som den färdiga luckan ska ha och sedan skruva fast lagom breda trälister för att få mera träkänsla. Du kan välja att ha lite tunnare lister på vardera sidan eller en tjockare list på ena sidan. På så vis bler "dörspegeln" genomskinlig. Något åt det här hållet Bild stulen från Player311 i tråden http://www.maringuiden.se/forum/topic/61369-ny-rufflucka/ Macrolon har fördelen att det inte spricker som Plexiglas gör, det är till och med möjligt att bocka materialet utan att värma det. Mackey Redigerad 26 Maj , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Priebe 0 Postad 27 Maj , 2014 Macrolon är ett underbart material, själva luckbygget är nog inte det stora problemet, snarare "karmbygget" eftersom det dels inte finns någon rufflucka så att man får enn schysst dropplist i överkanr, dels eftersom hålet där dörren skall sitta är vinklad, hade det varit ett hål i en slät rak vägg hade det känts lättare. Ska bifoga lite bilder vid tillfälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Maj , 2014 Polykarbonat är normalt mer repkänsligt och tål inte UV lika bra som kryllat (plexi). Polykarbonat rör sig också ganska mycket pga värme. Dessutom är det dyrare så i många fall är akrylat ett bra allternativ. Sen finns det dyrare polykarbonat som är mer reptåligt och UV-beständigt. Alternativet är att lacka polykarbonaten med 2-J lack eller lägga på solskyddsfilm. Min båt ligger med häcken rakt i söder så jag valde plexi istället. Har även testat Biltemas "Plastglas" på ett ställ, får se hur det håller. Ett annat alternativ kan vara att göra hela luckan i glasfiberarmerad plast men istället för gelcoat så lackar man med en klar 2-K lack. Det släpper igenom en del ljus men det går inte att se igenom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser