carlosterberg 0 Postad 16 Maj , 2012 Hej! Jag håller på att kolla på båt. Det kommer med stor sannolikhet att bli en Nimbus DC 21 eller 22. Kollade på en mkt fin 21:a igår där säljaren hävdar att det sitter en VP 271 i. MEN om man tittar på bilden så kan jag inte riktigt känna igen mig, ser inte ut som en VP... Jag är ingen hejare på motorer och undrar om det är ngn som känner igen denna, är det ett ihopplock av ngt? Tacksam för svar... Senast ändrad av carlosterberg | 16 maj 2012 | 13:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Maj , 2012 Nog är det en penta alltid. Det syns på limporna men det är ju samma Chevamotor som även mercruiser bygger på. Det ser däremot ut som om den genomgått div ombyggnader/renoveringar. Kanske basmotorn är utbytt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Maj , 2012 Limpor och knän är i alla fall VP, och det röda blocket tyder också på att det är en VP. Men, det är inte svårt att måla om motorer/motordelar och precis som sea-ray_230 skriver så har de olika tillverkarna använt sig av samma block till sina motorer. Vår motor är från början en Crusader Ch165, V6, 3.8 l. Det är exakt samma block som VP AQ175 och även AQ205 (tror jag den heter) som dock är borrad till 4.3 l. Även OMC och Mercruiser har detta block, dock vet jag inte motorbeteckningarna på dem. Just nu sitter det Mercruiser limpor/knän på motorn men de ska bytas till VPs variant som är lite lägre och passar vår 290-sköld bättre samt att jag ska byta till OMC ventilkåpor som har en lite bättre konstruktion. Det jag vill säga med den här utläggningen är att väldigt många delar är utbytbara mellan tillverkarna eftersom blocken är identiska men det innebär ju inte att motorerna blir sämre för det. Det kan ju till och med vara bättre med lite olika delar (som med ventilkåporna som exempel). Det är klart, känner man att det är viktigt med original och om är man är väldigt märkesbunden så kanske det tar emot att sätta Mercruisergrejer på en VP och tvärt om. För mig är det viktigaste motorns skick och att det inte sitter dåliga eftermarknadsprylar på den...sen om det är VP, Mercruiser, OMC eller Crusader spelar inte så stor roll...bara det är bra grejer! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlosterberg 0 Postad 18 Maj , 2012 Tack för svar, båda två! Nej det gör väl inget att det inte är just VP. Men det som jag som novis på området tänker på är att det kanske blir lite mer komplicerat att hitta reservdelar till en motor modell hopplock. Tänker mig att det är lättare att utgå från en standardmotor när ngt går sönder (vilket man väl kan ge sig på att det gör förr eller senare..) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 Maj , 2012 Lite så kände jag också först men sen har jag insett att om man bara vet vilket block man har, och vilka modeller det betyder från olika tillverkare, så är det ganska enkelt att hitta reservdelar. Man har ju också friheten att välja de delar som är billigast eftersom priset kan skilja rejält mellan olika tillverkare och leverantörer av reservdelar. På min motor är det stansat i blocket att det är en GM 3.8 l (har för mig att det var bakåt svänghjulskåpan). Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hstrom 2 Postad 18 Maj , 2012 Hej, Det är nog en 271 i grunden. Men jag tror kylsystemet är bytt. Den 271:an jag hade i min båt hade en stående värmeväxlare. Men det är väl bara positivt saker är bytta mot nyare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 540 Postad 19 Maj , 2012 Man någon gång, bytt motorn. Det sitter en elektrisk bränslepump monterad. Det beror på att nyare block inte har hål för att montera en mekanisk pump. Kylsystemet är ett helsystem , där även limporna är färskvattenkylda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlosterberg 0 Postad 19 Maj , 2012 Ok fanken vad ni kan om motorer! Det låter ju iofs bra om limporna oxå är sötvattenkylda. Önskar jag kunde en bråkdel av det ni verkar kunna...Skall väl försöka kolla igen på motorn och se om man kan se gt stansat där. Detta är jäkligt svårt.. finns andra objekt med orginalmotorer AQ200D eller AQ231 men i det första fallet är båten dyrare (och motorn ej sötvattenkyld. Hur illa är det? I och för sig helrenoverad) och i det andra i ett mer orginalskick dvs 23 år gammal motor som visserligen är servad som den skall men inga stora renoveringar är genomförda (limpor knän mm). Jag har som filosofi att om motorn ej är nyrenoverad och/eller i ett mkt bra skick vill jag ha åtminstone 60 000 kr i reserv för ev renovering för ett sådant objekt dvs det måste vara så mkt.billigare än motsvarande finbåt.. vad tros om det uppläggt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser