Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
forgus31

Ta bort och ersätta sanwichmaterial.

Rekommendera Poster

Oj då

Jag kan ju aldrig missa en sån intressant tankenöt som detta med inbyggda flytmaterial och sandwichskrov med ruttna eller vattsjuka tendenser.

Stor nytta vore om vi kunde komma på ett sätt att blåsa ut skummet (balsan/divinycellen) utan större åverkan på ytmaterialet och sedan trycka in ett nytt skum, gärna bättre.

Man brukar säga kan vi skicka folk till månen så..... 

Gnugga geniknölarna. Tycker Toaen hade ett smidigt sätt och det fungerade verkligen vad jag kan förstå.

Den som vinner gör minsta påverkan på skorven. Sättet gör inget till saken.

Utgår lite mjukt med:

Borra hål för tryckluftmunstycke.

Blanda in lämpligt grus med tryckluften och spruta in genom hålen i laminatet från insidan eller båtbotten där hålen kan lagas utan att det förstör däcksmönster och gelcoatytan.

Dammsug ut resterna omväxlande med grusblästern. Ett vinklat munstycke som kan roteras bör kunna skjuta bort det mesta av flytmaterialet och även ge bra fäste för ny sörja med macroballonger eller flytskum. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan visa hur jag gjort på min Coronet nu i vinter. Detta är ett jobb som alla Coronetägare måste göra förr eller senare och de flesta ser fram emot med fasa. När det väl är gjort kan jag konstatera att det gick förvånansvärt fort.

Steg 1, kapa bort det undre plastlagret med Feinsåg, kapa därefter bort de mer eller mindre ruttna bitarna av balsa eller annat distansmaterial. Därefter slipas hela botten av det övre plastlagret med vinkelslip med grovt sandpapper (detta moment dammar något fruktansvärt!).

post-21399-1394237052,9414_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steg 2. Kapa ut en plyfaskiva som är lika stor som den yta som ska sättas igen. Plyfan slås in i byggplast och på den läggs sedan ett paket bestående av nytt distansmaterial inbakat i väv och polyester. Jag tog fyra eller om det var fem lager matta i botten (som ersättning för det gamla under skiktet), därefter divinycell och sen två lager matta ovanpå.

Bilden visar akterdäcket, men jag gjorde likadant i förpiken.

post-21399-1394237052,9957_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steg 3. Paketet med det nya laminatet pressas därefter upp mot däcket och fixeras med domkrafter. 

Förutom tillkapning av plyfaskiva och divinycell (som gjordes innan) så tog steg 2-3 någon timme för undertecknad och hantverkaren på förra bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resultatet efter några timmars härdande, denna bild i förpiken. De mörka partierna är inplastade förstärkningar av plyfa där knaparna ska sitta. Nu är både för- och akterdäck stenhårt, precis som det tidigare var när det var minusgrader ute...

Summa sumarum.

Att plasta allt på en gång gick snabbt och resultatet blev utmärkt och fördelen med att jobba underifrån är att man inte förstör däcket.

Det stora jobbet handlar om att ta bort och återställa skott, skrovisolering, knapar osv. Själva röjandet och plastningen går ganska snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

http://www.yachtcare.se/smuggler_28_73.htm

 

här är en sida som både visar hur man plastar igen genomföringar/småskador, och ett jättejobb (som dom får att se uberlätt ut) med sandwich-konstruktionen..

enjoy....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Freds skum som håller tankarna igång just nu.

Att avlägsna skum skulle vara lika lätt som att spruta dit det. Då kunde man byta skum som man byter impeller eller när båten väger för mycket.

De utrymmen som du Fred har, skulle det vara möjligt att mekaniskt eller kemiskt avlägsna det. Grussprutet var en variant men kanske svårare i praktik och gruset ska bort. Inte lika lätt att suga upp kanske och speciell blästerutrustning. Kanske kunde gå med vanlig blästersand iofs.

Andra varianter.

Hur beter sig skummet vid upphettning? Det är väl inte så stor massa och om du blåser på med en het luft vad händer med skummet? Har tyvärr ingen båt att prova på men du kanske är öppen för lite tester. Borra ur en öppning med hålsåg med avsikt att göra en snygg inspektionslucka efteråt. Lägger sig skummet som en kladdig sörja som stelnar i botten om du värmer tillräckligt? Är det helt genomblött blir det först en massa vattenånga som ska bort så det kan ta tid men du kan nog ganska snart se vilken temperatur som behövs för skummet att bli plastsörja. Eller vad som händer. Tempen får ju inte vara så hög att laminatet påverkas. Ta ur en bit skum och lägg i ugnen och höj tempen tills det kroknar.

En variant jag har i tankarna är att med en instucket rör på borrmaskin få skummet att bli till småbitar som kan sugas ut med dammsugare. Då kan det räcka med hål i storleken 8-10 mm eller även mindre. Röret ska vara böjt i änden så en wire med tyngd kan bearbeta skummet. Vajern ska kunna flyttas så slungradien blir större och större efterhand. T.ex med nyckelhål på röret och nipplar pålödda på vajern var femte cm. Sen kör man så det står det härliga till. Ett par större hål för dammsugare på sidan om rörets hål behöver man borra upp. Ett för utsuget för dammsugaren och en för luftinsläpp (kanske redan finns).

Tredje varianten jag just nu har i tankarna är att smälta skummet med aceton eller nåt lösningsmedel. Inte lika kul men möjligt?

Vore skoj att få mina tokiga idéer testade. Min erfarenhet är att man kommer ofta på ett sätt bara man sätter igång. Givetvis går det enligt beprövade metoder men ibland kan en udda lösning passa bättre. Det finns säkert ställen där man hellre gräver ur skummet än sågar ut bitar. 

Det finns tusen sätt att kröka en spik. Försök välja det minst arbetssamma sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumslungan. smiley

Kan lätt? fixas med ett böjt rör eller ett rör med änden på gångjärn. Den ände som ska penetrera skummet ska gärna vara vass.

Kanske änden görs i fyrkantsrör eller bockad plåt som sätts på ett rör med genomborrat hål för gångjärnsfunktionen. Då kan ytteränden böja sig först när den trängt in i skummet och så småningom få större och större hål i skummet, vinklad av centripetalkraften. Sen kan vajern förlängas när skummet avlägsnats fullt med föregående slunglängd i lämpliga steg som stoppen på vajern. Ett par storlekar kan behövas för större utrymmen. 

En specialmodell för sandwichdäck skulle inte vara fel. 

 

post-5771-1394237053,6487_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningsmedel och värme för att smälta matrialet är inget som tilltalar mig.

Skumslungan tycker jag däremot är en intresant idé.

Du får väl skumma upp i en plastdunk och göra ett praktiskt prov. Såga sönder dunken efteråt och kolla resultatet.

Kanske ett verktyg att ta patent på!? wink



Senast ändrad av toaen | 09 maj 2012 | 12:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patent är ju en nyttig grej för dem som kan ha många duktiga advokater. Har motståndarna 10 stycken ska man själv ha 12, helst från en dyrare advokatbyrå.

Tyvärr räcker inte hemförsäkringen för större pådrag än som en tvist om vem som var först i ICA-kön.

Men mina idéer kostar inget och är inte värt nåt heller så länge de bara är tankar. Men kul om nån idé kunde realiseras förstås. 

Jag tror Fred behöver lägga upp mer bilder och ritningar på skrovet vore ju guld värt om det går att få fram. 

Du Toaen som plastar bittida och sent, har du sett några större microballonger? Helst skulle de limmas med nåt lättare bindemedel än epoxi/polyster. Byggskum i kombination med  kan det bli starkt? 5-10 mm ballonger, macroballonger kanske är fel ord, det är väl såna man flyger i. Pottekuler med luft i ungefär. Lätta och starka. 

Ska se om jag kan få tag i lite byggskum och testa slungan. det kommer väl att vibrera som bara den kantänka. Kanske måste bli flera slungor som balanserar varandra men det kan nog fixas. Som en grästrimmer mera. Men helst ska det va små hål man borrar upp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tankar gick till grästrimmersnöre när jag började läsa ditt inlägg ovan.

Jag gillar att jobba. Slipa, plasta, snickra, kila berg, gräva och allt sånt spom drar åt hantverkshållet. Till nöds gör jag väl lite eljobb om jag absolut måste, och av någon konstig anledning måste jag just det - tycker åtminstone många andra. indecision 

Däremot är jag inte så uppdaterad på vad det finns för material.

Förr när man fyllde och man ville ha lättare fyllingar fanns det något som man, åtminstone här lokalt, kallade hönemat. Ett par mm i diameter stora korn, ganska lätta, som man blandade med polyeterplast och talk till en gröt.

Träffar jag en plastgubbe och kommer ihåg skall jag fråga.

Att jag träffar nån som yrkesmässigt plastar är väl inte otänkbart. Det svåra är väl det andra vad det nu var. blush



Senast ändrad av toaen | 09 maj 2012 | 13:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo att öppna blir du ändå tvungen att göra även med titthålsmetoden för att försäkra dig om resultatet. Orkar jag upp från datorsoffan kan jag kanske göra några prov med några skumtyper.

Flytskum á la sextital skulle det väl vara och vad är det. Ett hål avslöjar hållfastheten och koncistens, vattenmängd. Okulärbesiktning är ändå det bästa och lätt att kolla hur vattnet är fördelat. Det borde väl ligga i botten och kan vara utsugbart.

I Skåne där man bor på ett sandlager på sina ställen slår man ned ett rör och pumpar upp sandvatten och småningom har man sin brunn. Kunde fungera på flytskummet.

Det brukar vara en oangenäm doft. Du har inte känt det?

Jag postade i båda trådarna, gick över till din tråd och det är väl där det ska ligga också. Det är ett allmängiltigt problem så jag kan tänka mig att trådarna kan bli långa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarligt?

Ingen av er här i tråden kan ha sett en divinycellskiva i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag grubblade länge och väl på att hitta en enklare metod för att få bort ruttet balsa i fören, med avsikt att därefter fylla ut med skum. Eftersom fördäcket har ett runt hål för ankarboxen i fören så var tanken att gå in där med någon form av lång skrapa, ett fräsverktyg eller något liknande. Jag har också läst på andra forum om folk som försökt med att borra upp hål och därefter injicera skum för att fylla ut.

Efter att till slut ha gjort jobbet den svåra vägen, dvs kapa upp underifrån, rensa och därefter bygga upp ett nytt laminat, så tror jag att det är som i sagan om de tre små grisarna; det lönar sig att göra rätt från början. Det finns ingen chans att man annars får ut mer än en bråkdel av det fuktiga materialet och dessutom tillkommer problem med att skummet expanderar och deformera däcket. Dom enkla lösningarna är heller inte helt enkla; hål ska borras och sättas igen, verktyg tillverkas, testas mm. Som tankeexperiment kan det vara kul, men det ska nog förbl en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att i ett antal år tampats med ett trilskande avlopp känns det som ett likartat problem.

Kanske man kan skicka in en spiral som denna: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Avloppsrensare-86037/

I oljeindustrin kan man borra ett hundratals meter djupt hål rakt ner och där nere svänga 90 grader och borra åt sidan, fattar inte hur det går till men det borde vara enklare i ett båtskrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså?

Hur kan du dra den slutsatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla som har karvat i en inplastad divinylcellskiva kan dra den slutsatsen. Det är hårt, på riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hårt o hårt. Det är hårdare och segare än flytskum men mjukare än glasfiberlaminat. Alltså kan man slå bort material med något som precis klarar av divinycellen men inte är så starkt att det skjuter hål på laminatet. 

Frågan är bara vad man ska använda och om man kan hitta ett lämpligt ersättningsmaterial som kan injiceras. 

Det injicerade materialet ska fylla hålrummet väl

Ska inte expandera mer några procent

Ska fästa bra på laminatet

Vara en dålig värmeledare

Ska inte suga åt sig fukt

Sådant material är svårare att finna än att få bort divinycellen och det är nog det som gör att man istället gör däcksrenovering den hårda vägen vil. ket vi vet fungerar.

Ett sätt som jag inte vet om nån provat är vattenjet. En mjuk vattenjet, kanske nästan som en högtryckstvätt, skulle nog klara av att skära bort divinycell och spara en rå yta som ett bra fäste för det injicerade materialet. Nån som provat att bearbeta plast med vattenjet?

Även laser av lägre effekt skulle kunna bränna bort divinycellen speciellt om man kan rikta strålen så inte laminatet bränns bort. 

Eller en kraftigare variant av skumslungan. 

Det vore kul om vi båtägare kunde arbeta med annat än bara skrapa och slippapper.

Sättet gör inget till saken som man säger och man ska kanske börja snegla på raketkonstruktörerna. Dom har ibland blivit tvungen att skaffa nya material och tekniker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...