Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Vkusten

Startproblem yamaha 40hk/1999

Rekommendera Poster

Har varit ute med båten fem gånger i år. Inga problem. Men så kom jag ner idag och då kunde inte startmotorn dra runt. Testade med mitt bilbatteri och då drog startmotorn men ingentong händer.

 

Det kommer soppa till motorn och motorn är nyservad.

 

Tycker att det verkar konstigt att två fel kommer samtidigt. Bettariet är ju konstaterat menar jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så lyckligt att du glömt dödmansgreppet hemma i byrålådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har precis köpt båten. Jag tänkte också på det och då sa säljaren att det skulle vara förbikopplat. av den tidiagare ägaren.

 

Men det känns nästan som någon typ av säkring eller liknande. Svårt och tro att alla stfiten lägger av samtidigt över en natt, samtidigt som att batteriet blir dåligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att om säkringen är trasig så går inte startmotorn runt, så är det iaf på min 30 från 1996. Motorn stoppar genom att vit sladd jordar, dvs kontakt med svart sladd. Det gäller både via tändningslåset och om dödmansgreppet inte är inkopplat. Så om tändningslåset ställs i ON-läge ska alltså vit sladd inte ha kontakt med jord för då startar motorn aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok

 

Jag får väl skruva upp t-låset och titta då. Skall man se den vita sladden i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hittar vit sladd lite överallt, vid dödmansgreppet, vid tändningslåset, i multikontakten, i kabelhärvan i motorn. Eftersom nån fipplat med dödmansgreppet kan det ju va värt o kolla så den inte är jordad när tändningen är på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alternativ kan du koppla ur vit ledning vid CDI-boxen och sedan testa att starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT

Har du köpt båten på en firma ? Då tycker jag är ytterst oseriöst att de inte fixade dödmansgreppet. Skulle du köpa en bil där förra ägaren klippte bort alla bilbälten ?

Seriöst, fixa dödmansgrepp, ett nytt kostar runt 100 lappen ! Det finns en anledning att den finns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du köpt på firma så har du tre års reklamationsrätt oavsett om den är begagnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej jag har inte köpt den på firman. Däremot så är motorn nyservad på firma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag slår på tändningen så går startmotorn men den visar inte tillstymmelse till att tända. Kan det då vara dödmansgrepp? Eller hade inte heller startmotorn gått runt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen har inget med 12 volten att göra, du kan rycka igång motorn utan batteri med ett snöre runt svänghjulet. Så ja, det kan vars nödstoppet. Koppla ur vit ledning vid cdiboxen i motorn. Startar den så får du stoppa den med choken.b6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O japp, starten går även om vit sladd är jordad av nån anledning t ex av nödstoppet. Du måste lixom kolla dom här enkla o mest sannolika sakerna först. Antingen mäter du vit sladd mot jord eller kör du på guestssons förslag o startar utan vit sladd kopplad till CDIn. Hittar du inte CDI-boxen eller har du ingen multimeter..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ingen multimeter, men jag får väl försöka att hitta CDI-boxen och sedan koppla ur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det ju krupit fram i en annan tråd att det rör sej om en Yamaha F40 AETL av 1998 års modell. På elschemat som jag har tillgång finns ingen skarv på vit sladd mellan multikontakten till CDI-boxen och 10-pinnars kontakten till kabelstammen mot instrument och reglage.

Nu kan det finnas fler skarvar än vad som är inritat på schemat men Yamaha brukar rita in detta och det är gjort så på flera andra sladdar. Drar du multikontakten på CDI-boxen som innehåller vit sladd så drar du även strömmen till tändspolarna. Visst kan man klippa vit sladd och sen skarva den men...

Så jag råder dej att köpa/låna en multimeter och mäta istället. Jag tycker du ska mäta i 10-pinnars kontakten om vit sladd är jordad och fördelen att mäta i den är att om du har jord mot förarplatsen har du problemet åt det hållet och har du jord i motoränden så ligger problemet på den sidan. Jag ska skaka fram en bild hur du ska mäta om du fixar en multimeter  :-)

Eftersom vi nu vet att det rör sej om en stöldbegärlig 4T-motor så undrar jag om motorn har eller har varit utrustad med startspärr? I så fall kan det ha gjorts ingrepp i motorns kablage och detta kan ha falerat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om startspärr, men att dödmansgrepp är urkopplat vet jag.

Men du menar att det inte går att koppla av den vita sladden från CDI-BOXEN och testa.??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt kopplingsschemat går det inte, det kan finnas en koppling nånstans men det är inte inritat på schemat och som jag skrev innan, finns det en koppling brukar den va inritad. Hittar du en koppling är ju allt frid o fröjd och då är det bara att dela den.

Drar du multikontakten som innehåller bl a vit sladd sumpar du även sladdarna till tändspolarna och då startar motorn inte. Alternativet är och klippa vit sladd men jag gillar inte o klippa i kabelhärvorna. Det är bl a pga att det klipps i dessa kabelhärvor som folk har så mycket problem med sina startspärrar efter några år.

Så jag råder dej att mäta i multikontakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade några Mek-killar nere vid båten idag. Givetvis så startade den som en pärla varje gång de försökte.

men jag måste ju få problemet fixat. Kan det vara bågot annat än glapp i kabeln som vi pratat om??? Vill inte bli blåst. 

Måste ju vara någon glappkontakt eftersom att den helt plötsligt inte vill starta utan att man påverkat den på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nått som du kanske redan kollat är om pinjongen på startmotorn bara roterar när du vrider på start utan att den hoppar upp till kuggkransen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara fler saker än den vita sladden. En systematisk felsökning börjar med att man har förståelse för systemet. Sen gör man en analys av vad som funkar o vad som inte funkar. Man vet då vilka komponeneter som kan fela och dessa testar man i tur och ordning. När man gjort det har man hittat felet. Det är så det går till om du lämnar den till en seriös firma, de har kunnandet och utrustningen. Är repen duktig och har huvudet på skaft går det fort.

Absolut inget illa menat och jag hjälper gärna till så gott jag kan men att felsöka nåt på distans via ett forum med en ägare som inte har så mycket kunnande eller verktyg/utrustning kan bara bli bli lite spridda skurar av vad som kan fela. Har vi tur så är vi den där blinda hönan som även den hittar ett korn ibland..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, startmotorn går upp och kugga i,

 

Jag får hoppas på att meken löser det hela. Återkommer med vad felet var. Tack för all hjälp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet var att den sög in vatten på två cylindrar. Därav den ojämna gången. Till detta så kom ett okänt elproblem.

Motorn är nu såld och på båten sitter numera en ny Suzuki DF60 som jag håller på att köra in. Hoppas att den håller problemen borta ett par säsonger...,wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...