tfrisk 1 Postad 27 April , 2012 Hejsan! Roade mig med att jämföra vilka fartyg och båtar som visas i iPad:ens SeaPilot och http://www.marinetraffic.com/ Tydligen är det olika databaser - för de visar inte riktigt samma :-) Någon som vet vilken databas SeaPilot använder sig av? MarineTraffic har rimligen en egen... Finns det fler databaser med AIS-positioner månntro? //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 13 Mars , 2013 Lyfter gammal tråd. Har själv jämfört vid passage i Vaxholm och fördröjningen i marintraffic gör att det mesta är fel. Seapilot använder sig istället av Sjöfartsverkets nätverk och det ska vara lika exakt som det som visas i min Garmin. Har precis köpt Seapilot och det verkar väldigt bra. En bra sak är att vid inzoomning syns AIS-sändande farkoster i verklig storlek. På min plotter måste jag istället gå ett steg längre och klicka på föremålet för att veta storleken vilket kan vara betydande att veta vid smala passager Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 13 Mars , 2013 Förklarande bild ang storlek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 13 Mars , 2013 Och punkten på fartygssymbolerna anger var själva GPS-sändaren sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 14 Mars , 2013 Punkten verkar vara sammankopplat med textraden bara. Jag räknar inte med så bra noggrannhet som jag har på min plotter som är inställd på att använda EGNOS. I Sthlm ger EGNOS en felmarginal på 2 m har jag sett. En bugg finns i Seapilot som kan visa sig när man försöker koppla ihop den med Facebook. Efter kontakt med support uppdagades den och de lyckades hitta en väg runt buggen vid 23-tiden igår. Bra jobbat. Uppdatering kommer men det går att få det att fungera redan nu om man t. Ex. Vill se var ens vänner är på sjön. Kommer testa detta program vid sidan av min plotter under säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 15 Mars , 2013 För att testa AIS-funktionen lite på land kollade jag in när färjan skulle lämna Visby idag. 16:00 stod det i turlistan och jag kollade även att klockan i paddan gick rätt innan jag hoppade över till Visby. Några minuter FÖRE 16 började båten röra på sig. AIS-funktionen visar vad som ska hända eller så kastade man loss före utsatt tid. Med min Garmin kan jag anropa osv men den visar bara AIS-sändare inom ett begränsat område. Ett klipp från sjökortet http://www.youtube.com/watch?v=jcztlXjNAQU Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 15 Mars , 2013 De där båtarna är byggda i en tid när oljan var billigare. Smiter man iväg innan avgångstid så kan man spara pengar på att hålla lägre marschfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shipraiser 0 Postad 17 Mars , 2013 AIS till Seapilot kommer från Sjövertsverkets nät direkt till Seapilots server. Där läggs det in i en databas och blir sedan tillgängligt för Seapilot-användarna. Fördröjning från sändare, genom SjFV nät, över internet och in i databasen ligger på några hundra millisekunder, säger vi 1 sekund har vi tagit till god marginal. Sen uppdateras båtarna på kortet var 4:e sekund, så worst case är datan 5 sekunder gammal. De flesta fartyg (förutom HSC i en snabb gir) sänder betydligt mer sällan än så, så det skall inte vara något navigatoriskt problem. Det man kan vara rädd för är ju dålig 3G-täckning, som gör att man plöstligt missar uppdateringar pga transmissionsprobelm över nätet. Detta löses dock under året med möjlighet att även koppla in egen AIS & GPS via Wifi. Inom kort kommer även hela det danska AIS-nätet att kopplas in mot Seapilot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shipraiser 0 Postad 17 Mars , 2013 Om man zoomar in så långt att AIS-målet avbildas i skala, så indikerar punkten sänd position, dvs var GPS-antennen sitter. Dimensionerna i AIS anges som antal meter fartyget sträcker sig i 4 riktningar från GPSen, sen slås detta ihop till visningen t ex 15x4, fast det sänds som tex 12,3,2,2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 18 Mars , 2013 Kul med lite fakta. Personligen tycker jag att färgen som blir när man sätter ett märke är svår att se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 28 Mars , 2013 Jag roade mig med samma sak men fotade också de två skärmarna samtidigt. Det skiljer en del vilket kan ha betydelse för vissa medans andra inte bryr sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 28 Mars , 2013 Jag tog en biltur över Rindö mot Vaxholm igår och slog på paddan med Seapilot ombord dom korta turerna med bilfärjorna. Det blir ju en liten fördröjning och markeringen av ''own ship'' låg precis framför fören på färjesymbolerna via AIS. Då stod jag med bilen ca mitt på repektive färja (klev aldrig ur bilen). Så jag bedömde fördröjningen till ca 50-70 meter från aktuell till visad position i Seapilots Internäthämtade AIS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 April , 2013 Tittar man på Marintraffic över Ingarö ser man Sanuk och ingen väster därom. På Seapilot syns vid Ingarö Varv som ligger västerut Black Pearl. Den har legat där hela tiden. Lite konstigt Såg nu att vid Stavsnäs anger Marintraffic 2 AIS-sändare och Seapilot 5 sändande fartyg. Ganska stor skillnad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser