Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
WingaCabin

Byta kylarvätska på AQ145

Rekommendera Poster

Har just köpt en båt med en AQ145:a. Vill byta kylarvätskan för att veta att jag har rätt korrossionsskydd. Men hur tappar man ur den? Har letat på sprängskisser på flera ställen på nätet men hittar ingen avtappningsplugg eller kran...

Vet någon hur man gör? Hur samlar man upp det hela nere i motorrummet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det sitter en avtappningsplugg under grenröret, det ser ut som en slanganslutning.

Trä på en bit trädgårdsslang eller liknande för att sammla upp vätskan, sen lossar du pluggen lite tills det börja rinna.

Kan vara lite trångt och om jag inte mins fel så sitter den på bakre delen av motorn under grenröret.

Öpnna även påfyllningslocket så att luft kommer in.

Mvh Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nippeln sitter på motorblocket vänstra (babord) sida ca:35 cm under avgaslimpan (sista cyl.). 14 eller 16 nyckel för att lossa.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips!

Jag hittade en avtappning under oljekylare och en på värmeväxlarbehållaren. Tappade av ca 2,5 liter sedan var det stopp. Fyllde på och fick bara i 1 liter sedan är expansionskärlet fullt...

Körde motorn någon minut (båten står på land) utan någon skillnad. Vad beror detta på? Luft i systemet - eller har jag tappat ur efter termostaten (vet inte var den sitter) och fyllt i före termostaten?

Om det handlar om termostaten - kan jag då utgå ifrån att de finns kylarvätska i toppen/blocket och köra motortn varm med en spolmuff på intaget. Då öppnar väl termostaten?

Tänker jag rätt - livrädd för att köra motorn för varm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ge svaret själv nu: de kranar som jag öppnat tappade ut sjövatten! Den kylarvätska jag trots allt fått bort var den jag slangade ur exansionskärlet. Nåja man lär så länge man...

Det finns alltså en avtappningplugg för sötvatten på motorblocket. Men frågan om termostaten är ju ändå rätt intressant. Om man tappar ut vattnet när termostaten är öppen (= motorn är varm) lär väl allt rinna ur. Om termostaten sedan svalnar innan man hinner fylla på nytt - finns det inte risk då att toppen blir utan vatten. Hur startar man då upp det hela på ett säkert sätt?

Står ju diverse Volvo Penta skrifter att kylarvattnet ska bytas vart annat år - men ingenstans hur man egentligen gör. Kan någon erfaren person förklara hur det ska gå till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har diskuterat detta med att byta kylvätska i någon annan tråd. Jag hävdar att det inte finns någon anledning att byta, snarare tvärt om. Jag har förstått att kylvätskan förlorar sitt syre efter ett tags användning vilket gör att risken för rost minskar. Byter man till ny tillför man en massa nytt syre i systemet.

Att VP rekommenderar byte vartannat år beror antagligen på att de vill sälja mer glykol.

Hur ofta byter du kylarvätska i bilen?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tappningskranen sitter på motorblocket. Vänstra sidan under avgaslimpan, sista cylindern. Öppna locket till expansionskärlen så rinner det ut lättare.

På Volvo Pentas hemsida finns underhålls instruktioner till AQ145.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2012-05-07 vid 23:00 skrev Flintstone:

Vi har diskuterat detta med att byta kylvätska i någon annan tråd. Jag hävdar att det inte finns någon anledning att byta, snarare tvärt om. Jag har förstått att kylvätskan förlorar sitt syre efter ett tags användning vilket gör att risken för rost minskar. Byter man till ny tillför man en massa nytt syre i systemet.

Att VP rekommenderar byte vartannat år beror antagligen på att de vill sälja mer glykol.

Hur ofta byter du kylarvätska i bilen?

Mvh
Fred

Vart annat år är nog lite väl ofta, men korrossionsinhibitionatillsatserna i glykolen förbrukas så den ska definitivt bytas ut.

Med tanke på hur lite som ryms i kylsystemet så kan man kosta på sig att blanda glykolen med destillerat vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...