Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
jussi79

Volvo Penta Aq131A kallstarts svårighet

Rekommendera Poster

Hejsan,

Har ett problem som bara finns när båten ligger i sjön. Alltså min motor har svårt att hållas på tomgång (kallstart), måste ha 2-2500varv för att maskinen skall hållas i gång ända tills maskinen blivit varm, MEN när båten ligger på trailer hemma kan jag starta maskinen utan handgas ALLS alltså den hålls på tomgång GENAST när jag vrider på nyckeln...

 

Ett underligt problem eller har nån liknande symptomer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte AQ131 volvos gamla B23 motor med Solexförgasare? Det finns ingen choke så man får gasa lite och vänta till den blivit lite varm innan man har pålitlig tomgång. Du borde inte behöva ligga på så mycket som 2000 för att den inte skall dö, räcker det inte med 1500?

Har du bra och pålitlig tomgång när den blivit varm och går motorn som den skall rent allmänt? Om du har det låter det inte så farligt. Att den går bättre på trailern kan nog förklaras men att du då inte har mottrycket i avgaserna när drevet inte är nedsänkt i vatten.

Har du kollat alla inställningar? Tändläge, att tändförställningen funkar, när bytte du tändstift? Färgasarsynkronisering om du har flera förgasare, samt inställningen av förgasarna, det är bara att kolla alltsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt, efter närmare inspektion finns det ingen choke :)

Räcker inte med 1500 utan mera än 2000 för att den skall gå. Tomgång är bra när maskinen blivit varm o går allmänt rent, tändstift byttes enligt säljaren samma vår men det är ju bara hans ord att han bytt dom.

 

Nu har jag då bytt tändstift o tändläget har kollats av en expert och synkronisering behövs inte för har bara en förgasare. Får se när båten sätts i sjön ifall problemet lösts nu när nya tändstift etc så tummar upp på den saken...

 

Skall även nästa gång då ja har sjösatt den se ifall den går bättre ifall drev i upp läget när man startar så är det mindre mottryck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starta inte med drevet helt uppfällt. Drivknutarna mår inte bra av att snurra i den vinkeln, det finns också en risk att drivknutarna går mot bälgen och då lär det gå hål i den.

Har du kollat om blandningsskruven är rätt justerad? Inte tomgångsskruven utan den andra som reglerar bränsleblandningen på tomgång. Det finns ett par olika varianter av Solexförgasarna och grundinställningen skiljer sig hur många varv den ska skruvas ut från bottenläget men det framgår av motorns manual.

Det skadar ju heller inte att göra rent luftfiltret, egentligen flamdämparen då det inte är ett riktigt filter. Det dammar ju inte så farligt på sjön så det ska väl mest sila bort lågt flygande måsar o.dyl...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på om det kan vara så att båten lutar lite när den står på land? Tanken kanske kan ge lite tryck när den står uppe. Ligger tanken lite högre i förh. till motorn då?

Kan du se nån förklaring i det? Lite övertryck i tanken skulle kunna testas. Blås in svagt övertryck i luftslangen om du kan hitta den. Det borde finnas fet-funktion på nåt vis. Kan den vara kallare på land?

Bimetallstyrd fetfunktion som behöver justeras?

Bara teoretiska spekulationer, har aldrig haft nåt liknande problem. Vet inte varför. 

Kan vara idé att choka med handen på förgasaren och se vad som händer. Borde iallafall ge mindre luftmängd och på så sätt fetare blandning. På så sätt kan du få bekräftat att inget annat är fel. Dvs går den bra då du håller för så är troliga orsaken för mager bränsleblandning och gå på den autom. chokefunktionen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lutar? Skillnaden i bränsletryck borde vara helt akademisk om du inte lutar våldsamt. Det kan vara värt att kolla att bränslepumpen ger vad den skall men om motorn går bra när den är varm och inte tvekar vid gaspådrag så borde den fungera bra.

Beroende på vilken förgasare det rör sig om kan inställningsmöjlligheterna vara inskränkta till två, spjällets läge vid tomgång samt tomgångsluften, allt annat är fasta munstycken finns inget att justera. Det finns ingen chokefunktion, ingen alls. Jag har inte sett alla varianter av solexförgasaren som sitter på dom här motorerna men dom jag sett har minimala inställningsmöjligheter och det är en väldigt simpel förgasare, lätt att ta isär och göra ren om det skulle behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...