Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
jannev8

service

Rekommendera Poster

Hej jag undrar vad man ska göra för service på motorn nu under vintern som man kan göra själv eller ska man lämna in den på en firma. Har en mecury 115 hp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! För att lättast kunna svara på din fråga underlättar det om du kan tala om vilken årsmodell motorn har, om det är en 4-takt eller 2-takt. Om du köpte motorn begagnad i butik borde de ha upplyst dig plus att du eventuellt borde ha fått med dig en instruktionsbok där allt sådant står. Om du köpte den ny skulle du absolut ha fått med dig instrumtionsbok. Om det är en 2-taktare börjar man vinter-vården redan innan man tar upp båten ur sjön. Detta gör man med en sk. vinterkonservering. Man sprayar in ett skyddsmedel direkt in i luftinsuget tills motorn stannar eller näst intill stannar. Sedan ska man innan köldgraderna kommer byta växelhusoljan. Motorn ska från det att man torrsätter hänga i en så lodrät vinkel som möjligt för att vatten ska rinna ut. Dessutom rengör jag bensinfiltret, och oljefiltret. Själv byter jag även stiften inför varje säsong. Innan sjösättningen ska man ha noggrann koll på att det inte finns luftbubblor i olje-plstslangen som går till motorn! Luftbubblor stoppar upp flödet så att motorn går torr på olja och då med det resultatet att motorn mycket lätt kan skära! Dyrt, värre alltså! För säkerhetsnålens skull brukar man vid första åkturerna på säsongen blanda in ca. 1.5 % mototrolja (även om du har automatisk oljeinblandning) för att vara på den säkra sidan. Om du har otur att du får en luftbubbla så får motorn sin olja ändå på detta vis. Sedan är det bara att ha koll om motorn drar olja eller inte. Gör den inte det så är det fara och färde! Annars är allt som det ska. När det gäller 4-taktare är det lite krångligare. Då är mitt tips att lämna in motorn på verkstad. en del punkter kan du nog åtgärda själv men inte alla. Hör med en verkstad om vilka. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...