Lilliz 1 Postad 8 April , 2012 Goddag, Äger en TERHI BIG FUN TOHATSU 50hk ifrån 2005, Den gör 28 knop vid 5500 varv, (rek varvtal 5000-5750) På min propeller står det instansat 13.5 och jag undrar nu vad detta betyder samt om man skulle kunna få fram någon extra knop ur pärlan, Oerhört tacksam för svar, Mvh! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle74 0 Postad 8 April , 2012 13,5 är säkert stigningen, dvs 13,5 tum. På ett varv förflyttar sig propellern/båten 13,5 tum men det är i teorin med 0% slip, tror man räknar med ca 20% slip normalt. Diametern är oxå relevant. Mindre diameter och större stigning ger ökad topphastighet, men det är en balansgång, motorn måste orka. Stålpropeller kan ge något oxå men mest märkbart på starka motorer. Ska finnas ett beräkningsprogram för att räkna ut hastighet beroende på propeller. Sök på forumet. På båtlivs hemsida finns även en artikel (sök i arkivet) om ämnet. Jag är en glad amatör och novis, detta är bara fakta jag samlat på mig... kalla vinterdagar :-) Senast ändrad av Rolle74 | 08 april 2012 | 22:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 9 April , 2012 Din motor varvar inom det rekomenderade området så att få ut så mycket mer fart med en annan propp. Har du testat att hissa motorn? Man brukar hissa tills proppen tar luft och sedan sänka lite, inte ovanligt att man kan hissa en tum, dvs antikavitationsplattan en tum över botten. Sen kan trimvinkeln spela in. Börja där för det kostar inget. När motorn börjar varav mer än det rekomenderade är det dax att byta propp till något exklusivare. Man kan i vissa fall få ut mer fart med samma stigning med en rostfri propp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser