Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Chrille_82

Försäkringsfråga

Rekommendera Poster

Jag satt och funderade på det här med båtförsäkring, om man inte har en båtförsäkring och båten står på trailer hemma bunden med låskätting i en stor fet ek, täcker min hemförsäkring då om den skulle bli stulen. Om jag oxå vänder på frågan, om jag har en båtförsäkring och samma båt blir stulen när den står fastkedjad vid den feta eken täcker båtförsäkringen det eller är det bara när den ligger i vattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser det som helt osannorlikt att hemförsäkringen skulle täcka något om båten blir snodd lika lite som den täcker om din bil blir stulen. Möjligtvis kan hemförsäkringen täcka personliga prylar inne i båten. Kolla upp med försäkringen vad som gäller om du har hjulen o kulkopplingen kvar. Pallar du upp trailern o tar bort hjulen så räknas inte trailern som trailer utan som båtbockar vilet i många fall är bättre om den blir snodd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det har du rätt i, får ta och ringa försäkringsbolaget och fråga hur deras villkor lyder. Hon ska snart ut ur garaget efter 2års vila. Hur gör ni andra, tex när ni har den stora städningen och poleringen utomhus? Är eran båt försäkrad under tiden den står ute på trailer innan sjösättning?

Senast ändrad av Chrille_82 | 27 mars 2012 | 19:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemförsäkringen brukar gälla för sk, lösöre med upp till 30.000:- på sådant som inte finns inom hemmets väggar. Men en båt kräver en sakförsäkring precis som för en bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För många år sedan kunde tex en försäkring på strandnära sommarstuga inkludera en roddbåt, men läget förändrades om det sitter en motor på båten, och det kunde bero på motorstyrka typ max 4 hk.

Men om det är så idag vet jag ej. Sannolikt varierar det mellan bolagen och olika försäkringstiilval som kan finnas. En båtförsäkring däremot borde täcka skador och stöld av båten även om den är på land  och även vagnen om du uppgivit den som en del av försäkringen. Men vanligen måste man uppfylla vissa aktsamhetkrav som godkända lås, uppsikt, bortmontera viss stöldbegärlig utrustning mm

Men i båda fallen, skriv ner dina frågor och fråga försäkringsbolagen och du kommer att upptäcka att det faktiskt skilljer mellan vad bolagen ersätter, speciellt om utrustning mm är några år gammal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...