Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
te-el

Axeltätning utifrån fråga

Rekommendera Poster

Hej,

Vad heter gummidelen som finns på min segelbåts axel?

Den verkar vara en tätning. Den sitter längst in bak-/utifrån sett. Alltså in-ifrån utåt i ordningen 3,2,1,propeller.

nr. 2 verkar vara mässing/brons med en insida av plast, nr. 1 är mässing/brons som man skruvar fast i skrovet och som klämmer ihop alla delar tills nr.3 (gummi) går lite ihop och tätar till hålet runt nr. 2.

Gummit är i mycket dåligt skick och måste bytas, men har ingen aning om vad den heter och var jag hittar en sån... Hoppas nån förstod och kan hjälpa mig

post-10010706-1394236986,162_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin  har denna konstruktionen på tidiga båtar. Vad gummidelen heter vet jag inte men den har ingen tätande funktion, den ska ta upp rörelser och vibrationer i propelleraxeln så att inte dom förs vidare ut i skrovet.

Gummidelen ska vara krängd över delen du kallar 2. alltså sitta över den konade delen av nr 2 delen 1 ska bara dras åt så att den har kontakt men inte hårt för då blir det ett stelt förband, och vi vill ju att delarna ska kunna röra på sig i förhållande till varandra, altså gummidelen har ingen tätande funktion.

Delen 2 skriver du har en plastbussning, orginal var det en vattensmord fiberbussning där, men som med allt annat som inte är så stor försäljning på så har handlarna passat på att höja priset till en orimlig nivå, den bussningen ska passa ganska bra på axeln annars har du vibrationer och oljud därifrån.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för sabba svaret! Om gummidelen inte är en tätande del, så behövs den kanske inte bytas? Den såg så bedrövlig ut, så jag tänkte byta den. Men det där låter ju ganska klart nu när jag tänker efter.

Bultarna var ganska hårt åtdragna... Kanske jag lägger en droppe loctite på dem och drar fast dom med lite mindre kraft.

2:an satt ganska tätt på plats, den rörde sig säkert < 0,5mm åt alla håll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bultarna brukar ha ett borrhål i skallen som man drar en rostfri tråd igenom för att låsa dom.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det är därför de hålen finns där! Allt börjar klarna för mig smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inuti nr 2 sitter väl en fiberbussning som brukar behöva bytas efter alla år, detta för att inte propelleraxeln ska klappa.

Jag bytte både plastmyffen och fiberbussningen förra året, köpte allt genom forsmarin här i GBG, men dom har även en webshop.

Där kan du även köpa din rostfria pianotråd för att låsa bultarna. Värt att göra jobbet för sen håller det 20 år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...