Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
richard021

Förstärka aktern?

Rekommendera Poster

Har en 4.5 m plastbåt av äldre modell med liten huv å ratt. Det är spruckigt lite ute i kanten på aktern där man hänger på motorn ca 70 hk. Är det balkar som går under plasten eller brukar det vara en injuten träskiva typ? Borrade lite och stötte på gammalt fucktigt trä. Hur ska jag stärka upp akter på bästa sätt? Sätta en ny träskiva bak på aktern å dra 4-6 bult? Eller sätta dit en träskiva på vardera sida på akterna? Eller blir det mer stabilt om jag tar 2 st skivor rostfritt stål å skruvar fast det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till fråga. Måste testa om motorn Vill hoppa igång och justera gasreglaget. Om man sätter på en sån där spolmuff från biltema kyler den motorn så bra Att man kan ha på motorn flera minuter och gasa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt på hur du värderar din båt men då du säger att det är fuktigt trä i aktern kan du ju lista ut hur resten ser ut. Slänga på en 70hk till en sån liten båt låter väl tilltaget, dessutom väger den lätt över hundra kilo. Gillar du båten mycket och har för avsikt att behålla den skulle jag lätt plastat om det som är rötskadat. Jag plastade om hela båten förra vintern, från början skulle jag bara byta inredning men när jag började riva såg jag hur dåligt allt var. Ja du kan köra med en sån spolmuff men du ska inte gasa en massa, låt den gå på tomgång så är den inga problem, tänk på att du inte har vattentryck på till motorn innan du startar då det kan skada motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...tänk på att du inte har vattentryck på till motorn innan du startar då det kan skada motorn.

Är inte det lite överförsiktigt? Nu var det väldigt länge sedan jag använde spolmuff på en motor men som jag minns det så sprayade vattnet för fullt runt muffen tills motorn startades. Vad är det som kan ta skada om man har vattentryck innan motorn är igång...?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett objekt för 7000 kr så det är inget jag Vill börja riva i förmycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone@ Oj så fel det blev.... Är trött i bollen, menar såklart att man ska ha vattentryck på innan start annars är det skadligt för motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...ja, ibland är det lätt attdet blir lite fel. Dock har jag för mig att en del inombordare är känsliga för vattentryck så helt galet var det ju inte! wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...ja, ibland är det lätt att det blir fel. Dock har jag för mig att en del inombordare är känsliga för vattentryck så helt galet var det ju inte!  Ja det har jag oxå hört... Men angående förstärkningen så har man sett många olika lösningar. Jag hade en Ockelbo B14 där dom hade förstärkt med just en marinplyfa utanpå och därefter en rostfri plåt. Så visst det går ju göra en sån fuling tillfälligt om man inte vill satsa på objektet, att du har sprickbildning i aktern låter som att plyfan i aktern är uttjänt och då flexar hela akterspegeln vid tex.gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för bra svar:) Det satt en gammal formplyfa på nu så Det blir nog först en ny formplyfa och när Jag hittar på Något bra stål så byter jag Så det blir stabilt/stabilare :P Hela aktern lär ju inte gå av så Att motorn ramlar av å sjunker:p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tjock är din akterspegel i nuläget? Har faktiskt hänt att aktern har gett sej och motorn hamnat i sjön, då är det bra om man är simkunnig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 5 cm så bör hålla. Sitter påhängd plus 2 genomgående bult längre ner så då måste hela aktern Gå av längst ner. Kanske ska sätta något extra rep eller En kedja på motorn:p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...