materik 2 Postad 23 December , 2004 Nu är det ju billigt med båtprylar och jag behöver en GPS till min Flipper 700. GPS jag tittat på är den fasta Garmin 152 med extern antenn, alt 128 men 152 verkar ju mycket bättre och inte mycket dyrare. Alt. en bärbar men där har jag dålig koll på märke, men min fundering är mer om jag ska köpa en fast eller en bärbar. Har någon synpunkter på detta ? För och nackdelar med fast respektive bärbar ? Har fått för mig att mottagningen är bättre med en fast. Eller typ allt är bättre rent funktionsmässigt men då sitter den ju fast... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 23 December , 2004 Hej Angående mottagningen har du nog blandat ihop begreppen. En bärbar VHF däremot har en kortare räckvidd än en fast monterad, vilket har bl.a. med antennhöjden att göra. En GPS letar INTE efter en markbaserad mast utan letar sateliter uppe i det blå. Då spelar en bärbar eller fast monterad GPS en ointressant roll. Likaså avseende funktionaliteten. En bärbar GPS är ju mindre, därav mindre dispaly och knappsatser än den fast monterade. Skulle det vara skillnad i funktionalitet så är jag ganska säker på att gemene man inte uppfattar detta, möjligtvis helproffs som arbetar/lever med sån utrustning varje timme varje dag året om. Du skall titta på dina egna behov avseende GPS när du väljer. Kommer du bara använda GPS i båten, köp en fast monterad under förutsättning att du har övervakning på både båt/motor och inventarier mht stöldrisken. Vill du använda GPS:n även vid jakt, svamp - bärplockning eller bara för att vandra i fjällen, köp en bärbar. När du har avverkat detta är mitt råd, köp en MÄRKESAPPARAT. Garmin är väl idag marknadsledande. Lycka till Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersF 1 Postad 23 December , 2004 Har nyligen köpt en bärbar gps (garmins enklaste e-trex) för överkomliga 1000:-. Gjorde lite undersökningar innan och kom fram till att de lite dyrare modellerna med karta och fler funktioner absolut inte var överlägsna. Kartmaterialet som medföljer i dom är enligt min mening inte helbra, och displayerna kanske lite taffliga för att kunna visa allt om man inte köper top of the line. De fasta å andra sidan med ordenliga grejor i sticker iväg fantastiskt mycket i pris. Jag kommer att ansluta min gps till en enkel och billigt laptop med några år på nacken, och sen köra digitala sjökort på den. Då får jag stor och ordentlig skärm att titta på och noggranna sjökort. samma lösning kan man använda för landbruk, bara med blåa/röda/gröna kartan istället, perfekt i bilen. Ska man använda den i svamskogen, jakt eller utflykt är det bara att köra med gpsen ensam och om man vill så kan man utnyttja kartmaterialet i datorn för att föra över waypoints mellan gps och dator o vice versa. Även om man bara ska ha gpsen i båten så tycker jag att det kan det vara en fördel med en bärbar. Vid höstens kräftfiske i vättern i en kompis båt så använde vi först gps/laptop för att navigera (lite overkill, men fantastiskt enkelt) sedan hade vi en gummibåt att lägga ut burarna med, bara att lägga in en waypoint för varje lina. Sen var det simpelt att mitt i natten bara åka ut mitt i natten och vittja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 23 December , 2004 Hej! Garmin GPS 72 !!! Bästa valet (pris/prestanda) om du ska ha en bärbar BÅDE för sjö och land ! Enkel, driftsäker, vattensäker (=flyter om du tappar den i vattnet Köpte min för 1700 på Blocket, vet att Erlandssons Brygga hade bästa priserna i höstas på dom! Givetvis kan du köpa en 1000-kronors också ... men det kanske inte är så kul om du råkar tappa den i vattnet ... :-D mvh // mats :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 23 December , 2004 Hej Plutten! Kolla mailen .. jag köper den! //mats 3 timmar senare: hmm ... testade att maila mig själv härifrån för 3 timmar sedan men det verkar bugga 1 dygn senare: Kontakt plutten ... har svarat på ditt mail och censurerat min mailadress från det här inlägget! Max Relax: Tror att ni ska kolla upp funktionaliteten på mailsvars-funktionen ... verkar bugga kraftigt //mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Granen 0 Postad 26 December , 2004 Hej! Jag stod i valet och kvalet förra året huruvida jag skulle välja en bärbar kontra en fast monterad GPS. Jag valde tillslut en bärbar av tre orsaker. 1 Lätt att ta med mig hem och därmed minska stöldrisken, 2 Lätt att koppla upp mot min bärbara PC, 3 Bra att kunna använda GPS:en vid andra tillfällen än i båten. Just att koppla upp GPS:en mot en PC vart verkligen kanon. :-) Valet av GPS vart en Magellan Gold på grund av att den var billig vid tillfället att jag vart rekommenderad. Lycka till H // Granen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
molpejonas 0 Postad 26 December , 2004 om du tänker köpa en fast så ha jag dålig koll men om en bärbar så skulle jag rekomendera en garmin legend den få du ju in kartor på också, det kan ju hända att de som redan är nämda också får in det. men den är lite dyrare 300Euro(3000kr) kartor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OleEvinrude 0 Postad 27 December , 2004 Köp en bärbar, dom är lika bra och du kan ta med den när du ska ut med en annan båt samt använda den till annat. Se dock till att den har möjlighet till anslutning av extern antenn om du vill ha den inne i kabinen samt att den har NMEA gränssnitt om du vill koppla den till en dator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
materik 2 Postad 27 December , 2004 Jättetack för alla svar. Jag har bestämt mig för att köpa en bärbar GPS, det finns många fördelar som ni påpekar. Dessutom sover man lugnare när man kan ta med sig den från båten. Ok, billigt är det aldrig med båtprylar Men nu har tex Watski Erstagatan julpriser på Garmin GPS:er. Dom ska ha 1990kr för en Garmin GPS 72 vilket bör vara bland det billigaste just nu (enligt Pricerunner iaf). Låter ju som ett bra pris. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 27 December , 2004 Hejsan!! Angående inköp utav GPS, kan jag nog bara säga att beror helt på vad du tänkt använda den till, har själv en gps 152 som du syfta till och är väl ioförsig nöjd med den,(använder dock den ej längre). Utan efter ett tag så ville man ju självklart ha en med kartfunktion, kan rekommendera Lowrance-produkterna, kan få en för det dubbla priset mot 152 men i gengäld erhåller du en maskin med färgskärm & möjligheten att köpa kort över aktuella områden. Kanske du kommer över något lämpligt paketpris i dessa dagar. Men vad du än väljer så satsa på kända märken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Brasse Postad 28 December , 2004 Undrar bara om det finns nån olämpligare apparat än en bärbar dator i en båt... Skulle nog satsa på en kartplotter, snabbare uppstartning, display som syns i solsken, tål vatten och stötar bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser