Lunde 0 Postad 14 Mars , 2012 Kan någon hjälpa mig med ungefärlig årsmodell på denna tvåtakts Mercury 4 hk? Senast ändrad av Lunde | 14 mars 2012 | 13:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 14 Mars , 2012 Den känns bekant och jag gissar någonstans mellan 65 och 77. Troligast 60-tal i mina ögon men förmodligen känner någon igen årsmodellen som hade de färgerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Mars , 2012 Försök på: http://www.marinshopen.se/Motorer/Modellguide/tabid/440/Default.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 14 Mars , 2012 Jag tror den är från mitten av 70-talet.. Jag hade en femtiohästars Murkla med några år på nacken kring -75. Den var svart med texten Mercury i silver. Senare modeller blev textbandet rött om jag inte minns fel, och därefter kom de blåa modellerna. Så, min gissning blir att den är från 74-77...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 14 Mars , 2012 Jag tror det var tvärt om. Rött fram till 1972 då dekoren blev blå istället. Så 1972 eller senare bör det vara. Senast ändrad av guestsson | 14 mars 2012 | 18:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 14 Mars , 2012 Tack för tipsen! Då vet jag att det rör sig om ca 40 år gammal motor. Är det en OK motor? Den på bilden är till salu för ca 2000:- med tank. Har mestadels gått i liten insjö. Ska i huvudsak användas som reservmotor. Dumt att slänga ut en förmögenhet på extramotor som tjuvar gärna tar med sig från båtklubben... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Mars , 2012 Håller med ovan, bör vara från -72 el nyare. 2 lusentappar för en ca 40 år gammal 4-hästare känns inte helt billigt.Inget jag skulle slösa pengar och energi på. En tusing är väl mer rimligt EDIT: Ett snabbt besök på Blocket gav en 4.5 Merc som troligen är 10-15 år nyare för en halv tusenlapp mindre. så leta lite så ska du se du hittar nåt mer prisvärt än den du frågar om Senast ändrad av KillerBoo | 14 mars 2012 | 18:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 14 Mars , 2012 Det var verkligen färsk annons på 4,5:an! Tittade alldeles nyss på Blocket, men då hade den inte dykt upp... Visst känns 2000:- i högsta laget. Motorn finns dock 1 mil hemifrån, så jag tänkte ta en titt imorgon. Sist jag köpte motor på nätet (Tradera) var den tvärdöd. Svårt att kolla upp då säljaren sitter 40 mil bort och säger att den bara behöver en liten service.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 14 Mars , 2012 bluebands tillverkades 66-72 enligt de Mercurymanualer jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 15 Mars , 2012 Enligt Wiki ser det ut så här: Från 1964 fick motorerna en enhetlig dekaldesign vilken enkelt beskrivs för midjebandet nedan 1964 Svart text med vit inramning på grå bakgrund 1965 Gul (guld) text med vit inramning på svart bakgrund 1966 Svart text med grå inramning på ljus bakgrund 1967 Svart text med vit inramning på grå bakgrund med röd/svart bård 1968 Vit text med svar inramning på röd bakgrund med vit/svart/röd bård 1969 Vit text med svar inramning på röd bakgrund med vit/svart/röd bård 1970 Vit text på svart bakgrund med vit/röd/svart/grå bård. Stort Kiekhaefer, mindre Mercury på skölden. 1971 Vit text på svart bakgrund med vit/röd/svart/grå bård. Mindre Kiekhaefer, större Mercury på skölden. 1972 Vit text på svart bakgrund med vit/blå/svart/grå bård. Mindre Kiekhaefer, större Mercury på skölden. 1973 Vit text på svart bakgrund med vit/blå/svart/grå bård. Mindre Marine , större Mercury på skölden http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercury_Marine -72 eller nyare, alltså.....Om man kan säga så om någonting så gammalt? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Mars , 2012 Wikipedia är inte den absoluta sanningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 15 Mars , 2012 Nej, det har du rätt i. Men när det gäller absoluta fakta, så brukar Wiki sällan vara fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser