Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
trekutter

hjälp med iphone

Rekommendera Poster

har köpt iphone och behöver hjälp med hur jag laddar ner och installerar sjökorts program på denna?

måste jag ladda via datorn eller kan man ladda ner alla appar och program direkt på phonen?

tacksam för hjälp och anv manual

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på appstore? Klicka på knappen med det namnet, sök på sjökort och följ instruktionerna när du hittat något som verkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra tips är att kolla upp och forska lite i vilket program du vill ha, finns flertalet att välja på. Sen gör du som ovanstående förklarat. Busenkelt! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du hämtar bör du ansluta telefonen via ett trådlöst nätverk då behöver du inte ladda via en dator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...fast har man köpt en iphone har man väl ändå ett abonemang som meder surfning via mobilnätet får man väl hoppas..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo fast det hjälper tyvär inte :( med ett sådant abg. Apple har en spärr på att hämta program större än 20Mb om man  inte är ansluten till wifi av någon outgrundlig anledning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åk till Max och ta en burgare och låna deras wlan som är gratis :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok ja frågan grundar sig i att jag fick en förklaring i hur man hämtar inavx och kartor via treverse.com

den förklaring ja fick verkade hur krånglig som helst med usb kopplingar och kod nycklar och köp hit och dit.

men det klart beror på vad man skall använda det till.

ja vill ha en bra sjökortsapp som visar kurs fart waypoints m,m och som har schysta sjökort med bra upplösning i en iphone

kommer bara att använda phonen i kända vatten för nödnavigering ifall mörker eller dimma kommer över en

har ni förslag på bra appar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Navionics i både Ifönen och paddan ! Ship finder är en kul app . Viva . Eniro på sjön . SSRS . väderradar.se. . Smhi .

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 11 mars 2012 | 18:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryck på AppStore, sök på Inavx, tryck på köp och acceptera 379:- som det kostar. Nedladdning och installationen görs automatisk och inga usbkablar eller licensnycklar behövs. Men som sagt Wlan måste du vara uppkopplad mot. Kan inte bli enklare :) Finns även: 88SEA, Navionics, Fugavi, Tramsas Isailor, Själv har jag Seapilot, finns dock bara till IPad, har integrerad AIS.

Senast ändrad av zumpen | 11 mars 2012 | 18:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med Navionics som jag tycker fungerar utmärkt. Den har några smågrejer som stör men det som är så bra med appar är att de utvecklas löpande och får bättre och bättre funktioner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet tilägg: man måste ha sitt apple id lösen för att kunna ladda ned/uppdatera appar i sin iPhone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer och ditt kontokort måste vara kopplat till ditt Appstorekonto med! Sen är det bara shoppa!! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samt regga någon form av kortbetalning . Kan någon fylla på med lite smarta/braåha appar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marintraffic!! Underbar App där du kan se fartygen/fritidsbåtarna med AIS. Komplettera sedan med appen mAis så sänder du ut din position och blir synlig även du för alla med AIS. Allt du måste göra för att få detta är att regga ett konto på Marintraffic.com, gör inget att det är helt gratis med :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon app där man kan lägga in egna sjökort i bsb format?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

appen mais låter ju skoj.

men du blir väll bara synlig för användare av ais via nätet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det verkar tyvärr så...dock kan du se andra fartyg via appen vilket kan vara väldigt praktiskt. Om du ämnar ge dig ut i en stor och vältrafikerad farled när du är lite osäker på ifall din motor/vinden kommer räcka till så kan det ju vara bra att se ifall någon supertanker är på väg samtidigt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med AIS i iPad/iPhone tycker jag är att man måste ha datatäckning ifall man skall använda sig av en app som inte har kontakt med VHF.

Senast ändrad av lizardking | 11 mars 2012 | 20:28

Senast ändrad av lizardking | 11 mars 2012 | 20:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag mest det är på skoj, kul att se vilka båtar som rör sig i närheten när man sitter och tar en öl och lagt till för kvällen :) Edit: fartyg skulle man hellre säga då, och det är ju dom som är lite häftiga att se på ju :P

Senast ändrad av zumpen | 11 mars 2012 | 20:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det stämmer, tex Silja Line kommer inte se dig, det vore ju katastrof ifall dom kunde det, för med Fakelocation App tex så kan du ju skicka ut signaler att din båt ligger var som helst med ett knapptryck hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!har nu lyckats installera 88sea i min mob.men jag har problem att få long och lat att visa sej,fler som har de?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Tar upp ett litet annat ämne i din tråd, hoppas det är okej. Hur är det med datatrafik när man använder GPSen på Iphone? Jag hade i sommar tänkt segla Gbg-Skagen, men har ingen GPS på min båt, min tanke är att använda GPSen på telefonen för att få koordinater och kunna säkerställa min possition när man är på öppet vatten och ej har något ordentligt att pejla bäring emot. 

Kommer detta dra datatrafik när jag är i det danska nätet = kosta skjortan?

Vänliga hälsningar

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inget svar på din fråga bara ett råd.

Starta en ny tråd för din fråga, för den är intressant och dessutom kanske det är lättare för andra i samma situation att finna eventuella svar genom sökfunktionen.

Skepp O'hoj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde ett snabbt test: stängde av wifi och satte telefonen i Airplane mode (dvs blockerade all mobiltrafik) och min Navionics-app hittade mycket snabbt TV-rummets position. Med andra ord använder inte Navionics någon mobiltrafik för att hitta position.

När jag reseachade frågan lite så verkar det som att iPhonens egna navigator använder sig av mobildata för att ladda kartorna men har man en 3:e-parts app för navigering så använder telefonen bara gps. Det skiljer dock från app till app beroende på ifall kartorna lagrats lokalt eller tankas hem allt eftersom.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Passar på och tipsar om några appar: - Seapilot alternativ till Navionics, - Marine Traffic för att läsa AIS info från nätet, - mAIS för att sända egen AIS info via ätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...