Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Gäst Frågvis

Statistiken?

Rekommendera Poster

Gäst Frågvis

Citat från maringuiden.se Här på maringuiden.se så når ni mellan 200.000 - 250.000 båtentusiaster varje månad. Det här har varit uppe förut. Om man tittar på en tråd ser man antalet visningar, antalet visningar brukar ligga på max 400-500 st. Hur kan det stämma med att ni påstår er ha 200.000-250.000 besökare varje månad? För att ta ett exempel: fendern.se har också den statistikmöjligheten, och ligger emellan åt på 1-2.000 visningar per tråd. Det skulle i så fall betyda att dom har 4 gånger så många fler besökare per månad, vilket är ca en miljon. Det skulle isåfall vara ALLA båtägare i hela landet. En förklaring önskas. Hur räknar ni er statistik? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Frågvis, Vi räknar antalet besök på hela maringuiden.se. Nog för att vårt bryggsnack är välbesökt (kanske det mest välbesökta båtforumet i Norden?) men det finns flera andra Mycket populära avdelningar så som, Båtguiden, MinaBåtar, SjöBodar, Gästhamnar, MarinaLänkar, Branshregister, Butiker osv. Hur många besökare fenden.se har vet vi ej, men mig veterligen så är fendern endast ett forum. Hur många besök alternativt visningar dom har har vi heller ingen aning om. (Visningar är ej samma som besök) Vi hade ca: 614000 sidvisningar i November) och antalet medlemmar på maringuiden.se är Ca: 6200 st. Hoppas att du har fått svar på din fråga. Annars är du välkommen att ringa oss. mvh maringuiden.se | Sedan 1996 :x-mas:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tror att det råder viss begreppsförvirring här ... som vanligt i IT-branchen :-D Jag betvivlar inte att ni når 250.000 båtentusiasters BESÖK varje månad ... men ni når omöjligen 250.000 UNIKA båtentusiaster varje månad ! Ta mig själv som exempel! : Jag loggar in typ 20ggr/månad. Detta innebär att jag räknas som 20st båtentusiater varje månad ... men jag är trots allt samma fysiska entusiast .. dvs 1st båtentusiast! Att hålla reda på antalet UNIKA besökare är ju i princip omöjligt, eftersom det skulle kräva en login INNAN man ens fick upp förstasidan på maringuiden ... ...man kan ju teoretiskt besöka sajten som guest från hela världen från olika IP-adresser vid varenda besök! Men forumet är riktigt levande, hur många unika besök ni nu än har :lol: mvh // mats :x-mas:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan ha fel, men har inte många (dom flesta) samma ip adress hela tiden? För i så fall är det ju ganska lätt att hålla reda på unika besökare med vissa fel i beräkningen för dom som har olika. Jag försöker hålla reda på unika besökare per dag på en sida, och jag har mera problem med folk som går in på sidan från större företag där en massa olika personer har samma ip adress fast man använt samma dator, och som då bara räknas som en!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ni som nu idiotförklarar ralle för att ha postat inlägget 4ggr ... ta det lugnt, jag har en förklaring! De senaste veckorna har jag själv märkt att det ofta tar EXTREMT lång tid att submitta ett inlägg. Men väntar man ut submitten så funkar det ... Men de som då är här som guest (tex ralle) : 1.vet inte om detta faktum 2. kan inte ta bort sina dubblerade inlägg eftersom dom inte är reggade! Det finns ett antal exempel på detta under de senaste veckorna ... Max Relax! Ni kan väl ta och kolla upp det här och se om det är någon funktion eller annat trams som spårar ur ... ... eller är det så illa :-D att vi blivit så många samtidiga användare att ni måste ut och handla mera CPU och minne :lol: Men då borde väl hela sajten vara trög, och det är den ju inte! Ralle! Ofta har man ju även numera hemma en router/FW som ser ut som ett IP mot omvärlden, så har du två båttokiga människor i samma familj kommer ju dom att räknas som en och samma fanatiker :) Men den risken kanske inte är så stor ... övriga familjemedlemmar har nog tröttnat på den inbitne båtentusiastens skrönor :-D Så i slutändan kanske det blir en hyfsat grov beräkning ändå att gå på unika IP ? mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ralle och alla andra, Du har rätt, det allra flesta privatanvändare har en egen IP-adress. Det finns dock ett problem med detta i statistikhänseende. Surfar du från din arbetsplats så är det arbetsplatsens IP som registreras. Det innebär att om är det tex 100 st som surfar från Volvo så räknas detta som 1 besökare. Vi valt att mäta varje besök på sidan, se det som om du går in i ett Varuhus flera gånger under dagen så registreras du varje gång. Är du däremot inne flera gånger under en kort tid så räknas det som ett besök. Vad gäller sidvisningar så mäter vi hur många sidor man besköker vid varje besök. Hoppas att vi lyckas att besvara en inte helt lätt/självklar fråga. Vad gäller trögheten vid postande av inlägg mm, så har vi noterat detta. Vi har dock ingen förklaring/lösning just nu men jobbar för högtryck med detta. Vi tar bort dina dubletter. Ps. Våra system klarar av ett tusental samtidiga användare, så än så länge har vi inte nått taket. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Som sagt det är inte en helt lätt fråga. ;-) Det finns i princip 3 olika sätt att räkna besökare; 1.) Unika besökare = Unika IP adresser 2.) Besök = Antal gånger man besöker topdomänen (Eg. www.maringuiden.se) 3.) Antal sidvisningar = antal sidor man besökt på domänen/hemsidan. Vi använder alternativ 2. Vad som är mest rätt torde de lärde tvista om.?-) Hälsningar Dick Jexby | maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...