Henkee 1 Postad 4 Mars , 2012 Hej. Ska nu köpa en HR 510 som väger 500kg motor 190kg Bensin Batteri m.m 100kg Totalt ca 800kg Jag har bara ca 3km till hamnen så jag behöver bara en upptagningsvagn (30km). Vagnen ska även funka för vinterförvaring. Vilken vagn är att satsa på nu när jag har möjlighet att köpa ny. Jag har aldrig sjösatt en båt via trailer tidigare så jag vet inte vilken som är bättre. Jag var inne på Fogelsta BUV 852 men den har ju inte en tippande vagga som vissa andra har. Är det att föredra att skaffa en med tippande vagga eller är det lika lätt att sjösätta med en utan som tex just BUV 852? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 Mars , 2012 För dig borde det vara bäst att skaffa en vagn som faller inom kategorin efterfordon som inte behöver registreras eller besiktigas. Kravet för det är att den ska vara obromsad och utan fjädring. Absolut billigast är att få tag i ett gammalt husvagnschassie, svetsa eller på annat sätt låsa ev. fjädring, montera bort bromsen och sätta på lite rullar och en vinch. jag körde min Stortriss på en sådan vagn i många år och det gick utmärkt. Jag dränkte hela vagnen två gånger per år för att kunna få av och på båten (kölen stack ju ned en bit så jag fick ha båten på vaggan och ställa allt ovanpå vagnen). Jag fick byta lager en gång under 13 år och då var det nog originallager sen början av 70-talet på vagnen. En fördel till med husvagnschassie är att de har uppställningsstöttor som kan vevas ned i varje hörn och på så sätt stabilisera vagnen. Perfekt under vinterförvaringen! Mvh Fred EDIT: Det ska inte vara något problem att få av en så liten och lätt båt utan tippande vagga. Normal sett sluttar ju sjösättningsramper ganska rejält och har du bara bra rullar på vagnen så är det lätt att knuffa av båten. Läste också att du har siktat in dig på att köpa en ny vagn och då är ju mitt tips om husvagnschassie inte aktuellt. Jag utgick från mitt eget läge som är att jag absolut inte har pengar till att köpa en ny vagn. Senast ändrad av Flintstone | 04 mars 2012 | 19:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Mars , 2012 Jag har afft olika varianter på trailers , dom jag uppskattats mest är dom Usa trailer med medar ( långa reglar ) som jag haft . Har även haft TK 1500 och 2000 men tycker dom alla kölrullar och sidohjul bara är bökiga ! Bottenmålar man båten så är rullar bäst för åtkomsten , men annars ....nej ! Pest och kolera som vanligt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 4 Mars , 2012 polaren kör med TK750 80trailer med sin HR510 och DF70 och jag kör med liknande BV1100 30km/h fast med vagga den känns stabilare än polarens det va absolut inga problem att köra 70-90km/h när jag hämta båten står bara mobilnr till företaget som har tillverkat den annars kommer du långt med BV900http://www.tktrailer.se/batvagnar/bilder/btbv/bv900.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkee 1 Postad 5 Mars , 2012 Ok. Tack för hjälpen. Då vet jag vad jag ska göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 5 Mars , 2012 Hej! Jag har ungefär samma avstånd till sjösättning och liknande båtvikt som du. Har själv en Fogelsta reg. 80-trailer vilket jag egentligen anser onödigt. Hade klarat mig lika bra med en 30-kärra eftersom jag inte kör långt med båten på vagn. Trailern ingick dock i ekipaget när jag köpte båten och är väldigt stadig att dra. Jag inbillar mig att man på de allra flesta ramper klarar sig ypperligt utan tippande vagga så det ser jag inget behov av. Vid nyköp hade jag satsat på en vagn typ BUV 852 el liknande. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Packe 0 Postad 6 Mars , 2012 Tjena! Självjusterande vagga är enbart nödvändigt om du ska sjösätta eller ta upp olika typer av båtar. Annars ställer du bara in vaggan en gång just för din båt och sen är det klart. Undvik hembygge! Sånt junk borde vara förbjudet på våra vägar. Rent farligt! /Packe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 6 Mars , 2012 Självjusterande är inget nödvändigt. Köp en vagn avsedd för din båtvikt, justera in sidorullarna så dom inte bär vikt utan bara stabiliserar i sidled, vikten skall vara på kölrullarna. Vid bottenmålning ber man bara någon om hjälp att knuffa båten några dm så man kan måla där rullarna varit. Givetvis efter att färgen på övriga botten torkat. Vid sjösättning och upptagning bör du ej dränka hjullagrena utan kolla hur långt du kan backa utan att dom går i vattnet. Brukar vara lagom när fälghålen hamnar i vatten. Påstås vara vattentäta men det är i treorin, vid körning blir dom varma och kyls snabbt i vatten. Då varm luft inne i lagret kyls minskar volymen och detta kompenseras gärna med att suga in luft utifrån. Är lagret i vatten blir det lätt att det kommer in vatten. Mindre bekymmer med vikten vid efterfordon, då behöver du bara tänka på att efterfordonets bruttovikt inte får överstiga dragfordonets bruttovikt. Efterfordon nyare än 2005 skall ha belysning. själva sjösättningen är enkel om man är två. Återkom när det närmar sig för tipps om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser