Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Bergius

Nytt däck i plattor

Rekommendera Poster

Har någon av er erfarenhet av att lägga färdiga plattor med typ durkplywood, fast för däck? Hur många millimeter tjock? Vad kostar det? etc. Jag har inte riktigt förstått vad man ska använda. Tänker inte ägna vintern (och en miljard kronor) åt att lägga (såklart snyggast) ett däck bit för bit, utan tänker fuska på med sektioner. Någon som vet vad jag behöver? God Jul alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag e inne på samma sak , att lägga durkplyfa som däck, det fins en sort i teak som ser notad ut. om man tar den tunnaste dim så blir den inte så dyr. Men då ska man ju lägga en vanlig plyfa som underlag.. jag har mätt dimensionerna så det bygger lika mycket som det gammla-.Jag e lite inne på att lägga mahogny på sidorna har kikat lite på en solöruff på trä båtsakutens sida som e så snygg, man får en jäkla massa ideer där.Desutom har jag snackat med en som har ådrat sitt däck, det e klart att det e inte så himmla lätt, men det e ju inget med båtbyggeri.Lycka till så hörs vi mvh SVEN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En STOR nackdel med att använda durkplyfa som däck är att fanerskiktet är väldigt tunt, du sliter nog snart hål på det. G.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst ladyblue

...tror inte heller på plywood idén - Sett på mässan - Ett bra sätt att fuska är att beställa helt färdiga paneler i Flexiteek, ett pvc material som ser ut som teak och är skitsnyggt helt samt underhållsfritt. Kontakta en återförsäljare för mer information (http://medlem.spray.se/marindesign/) eller (http://www.flexiteek.no). :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Det e nog sant att det slits fortare, Men lacken ska ju vara en slityta oxå, om jag inte fattat helt fel.Den 8mm plywooden som jag kikade på e nog svårt att slita ut på en mansålder om man lackar den som man ska. mvh sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd INTE durkplywood. Skivorna är till för att användas inne i båten. Oftast består kärnan av björk. Ett träslag som inte är rötbeständigt. Likaså brukar nåten, om den är vit bestå av koto. Inte heller den är lämplig. Ännu värre är om skivorna har svart nåt. Då är det vanligtvis wenge eller t.o. m infärgad poppel. Ruttnar fort. Loope

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har brottats med samma frågeställning själv, visst är det snyggt och gediget med ett riktigt teak däck, men det är mycket enklare att lägga plattor eller plast. Jag tror jag har hittat en medelväg. Har beställt färdignåtade teak moduler från Lidköpings båtsnickeri. Känner mig väldigt nöjd med denna lösningen. Bifogar länk; http://www.lidkopingsbatsnickeri.se/ /hoek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ruttet beteende från Nordicteak. Marknadsför era/dina prylar på de sätt som övriga måste göra. För övrigt så är det högst troligt att ett inläggfrån 2004 redan är avklarat????

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Zinderella,

Inlägg blir aldrig förgamla enligt min mening. Jag ville bara upplysa båtägarna om alternativ som finns idag istället för att betala en förmögenhet för ett nytt däck. Gynnar inte det alla? I dessa forum nämns en rad olika produkter och säkerligen representeras av olika företag. 

Mvh

Båtsnickaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Om nu Båtsnickarn tar och läser forumreglerna så står det där att kommersiellt utnyttjande av forumet inte är tillåtet!

Jag tycker det verkar uppenbart att du på något vis är involverad i företaget du så frenetiskt försöker sälja in här bland alla inlägg. Om du tar kontakt med de ansvariga på Maringuiden så kan de säkert lösa dina förtäckta annonser till en egen ruta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...