Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Chrille_82

Laga små hål

Rekommendera Poster

hej! Har upptäckt efter närmare granskning då jag bytt ut alla skotten i båten att jag råkat fejna igenom skrovet på 4-5 ställen. Min fråga är hur man lagar detta enklast? Det är efter en fejnsåg så alla hålen är mer som ett spår raktigenom skrovet som är ca 0.5-1mm breda och kanske 2-3cm långa. Kan man laga bara med epoxispackel? Allt är under vattenlinjen. Inte så kul att behöva slipa ner ett större område då det rör sej om såpass små hål eller är det nödvändigt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va trist, har lyckats göra något hål själv men jag har ju redan en renslipad båt så en grej till att fixa ju inget problem för min del. Personligen skulle jag göra det ordentligt eftersom det är under vattenlinjen. Det är nog mest en fråga om hur modig man är, jag sällar mig till fegisarna :)

Låter någon mer plastvan och konstruktionskunnig uttala sig om risken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja eftersom jag egentligen bara har smådetaljer kvar som elsystem, montera motorn , vaxa och bottenmåla och är vällllllldigt trött på att plasta kände jag när jag såg detta att näee jag orkar inte ta fram väv och lim igen. Så min tanke var då att man kanske kunde laga detta med just epoxispackel av nåt slag för att komma lindrigt undan..det är ju vattentätt och borde gå. Har hoppat över en båtsäsong pga renoveringen och vill verkligen bara hinna få i henne iår....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en ide men inte säker på om den fungerar.

Om du slipar upp så att det får en viss timglasform(storlek välj själv), petar in 2-3 st remsor av väv, viker en åt varje håll men se till att den 3e är i mitten, fyll igen men lite blandad epoxi med spackeltillsats(kulor/talk/glasfiber), tillräckligt tunt för att det ska flyta ut fint men så tjock som möjligt.

Du får en liten men än dock timglasformad lagning, du har väven som håller allt på plats från båda hållen enlig timglasprincipen(kom inte på något bättre namn).

Bra eller dålig ide får du bestämma själv. Eventuellt borra hål i varje ända som man gör för att minimera sprickrisken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar men i mitt fall är ju insidan av skrovet färdigplastat och förseglat med topcoat, ska jag då slipa upp spåret efter fejnsågen för att få in väv förstörs ju även förseglingen på insidan. Dessutom kommer jag inte åt insidan för dom längsgående skotten. Att det skulle bli någon vidare sprickbildning från sågspåret är jag inte orolig över då jag som sagt har plastat insidan ordentligt med väv och polyester. Jag får hoppas att nån här inne på forumet kommer med svaret att det går alldeles utmärkt att spackla i denna lilla springa med epoxispackel för att sedan måla på med bottenfärg :0) då kan man sova lugnt... Tack för ditt engagemang. Sueco Ps. Gud vad jobbig min text blir att läsa när man skriver från en Ipad ds.

 

Senast ändrad av Chrille_82 | 23 februari 2012 | 17:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ger jag dig svaret om hur jag skulle ha gjort, jag skulle ha slipat kanterna på såghålen och fyllt med epoxispackel, målat över och inspekterat efter säsongen, det kan ju knappast göra att skeppet sjunker....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra svar tycker jag.... Det är säkert detta som kallas för ful lagning men borde ju funka. Hur är det med epoxispackel? Ska man hålla sej till kända märken eller har alla samma vattentäta förmåga? Bottenfärgen fäster på epoxi eller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju en omstädig man som dessutom älskar att slipa glasfiber. wink

Om det är under vattenlinjen hade jag slipat ur ordentligt och lagat upp hålen med glasfiverväv och epoxy från utsidan.

Har du gjort ett sånt stort jobb som du tycks ha gjort, är det bara barnsligt att backa för ett par timmars ytterligare arbete, speciellt om det beror på att du gjort en tabbe och det är under vattenlinjen.

Det är ju det roligste som finns att jobba med båtar.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chrille...oavsett mitt svar så kan man inte slå denna gubbe på fingrarna var det gäller erfarenhet. så lägg ner några timmar till som Tommy säger....crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att det är den rätta vägen att gå tillväga innerst inne... Ska ta några bilder för att visa er hur det ser ut i verkligheten, hoppas ni följer tråden för det här börjar bli intressant....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattade förts inte vad du menade när du skrev att du fejna´ t igenom skrovet. Men jag kom på det efter en stund. Köpte mig en sån maskin för nån vecka sen. Har bytat och flyttat motorn och håller på att sänka ner dieseltanken i den gamla motorbädden. De hade en sån maskin på motorverkstaden som jag fick låna när jag kapade bort skott mm på platsen där motorn skulle sitta. Förstår inte hur jag klarat mig utan en sån tidigare. De är grymma att avverka så länge bladen är ok. Fast katten vad dyra blad.

http://thallatha.blogspot.com/2012/02/ny-motor.html

Låg nere i båten och kapade den gamla motorbädden tätt in till skrovet i lördags. Funderade lite på om det fanns nån risk att jag skulle såga igenom. Båten ligger i sjön. Å andra sidan är skrovet en 15-20 mm tjock där motorbädden sitter. Plasten var billig på 1970-talet. Det man fuskade med var annat än materialtjockleken på skrovet.wink

Westfjord26 är en klok man. cool lyd nu hans senaste råd att laga skadan ordentligt. 



Senast ändrad av toaen | 23 februari 2012 | 19:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt ett OT-instick...men fejna är det att använda en maskin av typ Fein Multimaster...?blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy, läste på din mycket intressanta blogg, slangen du har på din nya axeltätning som du undrade lite över, där skall du se att vattnet stiger upp som ett bevis på att du har smörjning/kylning, därför är det viktigt att denna sticker en liten bit ovanför vatten linjen. Har du kört något med din nya motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp! Välkommen till 2000-talet, själv född inna både Fein och datorn...men hörde detta utrycket på jobbet för ett tag sedan och fick det förklarat för mig, jag som trodde att jag hade attesterat en räkning på nya lager till en maskin....hallå eller!!!angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattade att den hade en sån funktion - avluftning av hylsan.

Nej vi körde bara provturen och bröt is in till vinterplatsen. Men det märktes direkt att det blev en helt annan båt. Gott att få bort hydraldrivningen och få en rak axel.

En gammalmotor som var på 25 hk 1979 återstår 15 hk 2012. Hydraldriften tar vanligtvis bort ytterligare 3, återstår 12hk. Problem med hydralsytemet halverar dessa till 6 hk och med beväxningen på proppelen efter vinterdvalan så är det väl bara 3 Hk kvar ( eller hur det nu är i verkligheten) trotts detta gjorde båten bra fart när jag gick till Smögen - jag seglade. wink

Ny motor 30 Hk med rak axel och ny propeller - maxfart med reglaget strax över tomgång. yes Hoppas att jag slipper slita allt för mycket på motorn under sommaren som ligger framför.cheeky

Håller nu på att sänka ner dieseltanken i gamla motorbädden som sagt och det blir en hel del kringarbete. Jag är ju inget för att göra ett arbete enkelt om det går att göra det komplicerat.surprise



Senast ändrad av toaen | 23 februari 2012 | 20:05

post-945-1394236953,0697_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja fejnsågen används flitigt på jobbet, rena träblad funkar inget vidare på glasfiber, det är bimetallbladen som gäller och dom är dyra dom! Jag ska ta lite bilder imorrn och bifoga. Men att man ska behöva gå lös på skrovet och slipa bort så pass mycket bara för att lägga på x antal lager väv för detta lilla sågsprätt är inte så motiverande... Får se vad jag känner för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag ville bara vara säker på att det inte var någon annan typ av såg jag missat. Jag kör med Meec-varianten för några hundralappar...långt ifrån samma precision och kvalité som originalet men vilken fantastisk maskintyp det är! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tänker ni spackla igen hål under vattenlinjen! jag kan se spackelpluttarna flyga iväg efter några riktiga dunsar i vågor.

Tur att Toaen var här och styrde upp svaren, annars vet man inte hur detta kunde slutat.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tasligt när det blir så.

Jgag hade slipat ner till rent laminat plus nån mm till i det området som du markerat med tuch. Gjort ett spackel av epoxy och nåt fyllnadsmedel och tryckt i själva hålet innåt båten och laminerat upp med tex 3/4 lager väv och epoxy. En lätt avslipning/koll av det härsade epoxylaminatet så att det inte är högre än ytterskiktet på gelcoaten. Spacla med epoxyspacklet så att du kommer upp i nivå, slipa slät.Jag bruka måla över såna lagningar med ett eller två lager ren epoxy innan bottenfärgen.



Senast ändrad av toaen | 24 februari 2012 | 12:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har så rätt, som sagt jag har ju lagt mååånga timmar på båten så det är lika bra att göra d riktigt så man kan sova gott på natten... Har glasfiberväv över efter renoveringen, det funkar väl med det till epoxi? Så det blir till att köpa epoxispackel och epoxi samt härdare nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att du bor så långt från all ära och redbarhet. wink

Hade du bort inärheten hade du kunna fått både spillbitar av väv, epoxy och microbalonger av mig, Det är inte mycket som går åt till din reparation.

Väven är ju speciell till epoxy, om den du har passar vet jag inte. Spackel gör man ju av epoxy och ett fyllnadsmedel tex microbalonger.

Å andra sida går det lika bra att göra en sån här reparation med polyeter, om du har det hemma. Du kanske får slipa ur lite mer. Mattan som man använder till polyester brukar va lite tjockare 450 g/m2 i bösta fall eller 600. Väven som man köper på Biltema tex avsedd för epoxy brukar va 300 g/m2

En nackdel med polyeter är att om man vill måla över med epoxygrundfärg, så bör man låta polyestern härda i minst fyra veckor. Hållfasthetsmässigt blir polyestern tillräckligt bra även om epoxyn blir starkare. laminerar man med epoxy blir ju epoxybehandlingen klarsamtidigt som reparationen är klar.

När man blandar epoxy skall man va ytterst noggrann. Blanda först i ett kärl ytterst noggrant. Skrapa sen över blandningen i ett annat körl och blanda ytterst noggrannt en gång till. Skall man göra spackel tilsätter man fyllnadsmedlet efter att man blandat epoxyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle troligtvis kosta mer att bila till dej än köpa i butik... Tack för din generositet, jag har huggen 450 över, hur vet man om d funkar till epoxy? Förresten jag ska höra med min kusin, han har bra koll på det här vad jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den funkar inte till epoxy. Skall du använda den får du köra med polyester.

Annars har de 1m2 bitar på Biltema med 300 grams väv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...