Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
filuren

Satsa på stor båt ?

Rekommendera Poster

har funnit en gammal bogserbåt till salu. Är egentligen seglare. Möjligheten är att se på detta som en flyttbar sommarstuga. Båten år 23,95m och är en stålbåt, det är god plats. Några synpunkter på möjligheter och problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som jobbar på fartygsvarv så där är jag och hälsar på ibland. Inte ovanligt att det kommer in liknande objekt som visar sig vara tunna i skrovet. Sönderrostade alltså. Mao är det otroligt viktigt att du tar upp båten på slip eller i docka och mäter tjockleken på skrovet med instrument.

Om båten finns i Göteborg så är det inte omöjligt att min kompis elelr varvet han jobbar på har info om den. Kan givietvis ordna slip och mätning också. PM.a vid intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Låter som en kul ide men projekt i den storleken tror jag mår bäst av att stanna vid en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många av stålbåtsägarna häckar på ett forum som heter   www.maringarderoben.se

Annars är tänket helt rätt i bemärkelsen stål som material - för att få en större båt, beboelig, eftersom alla andra material blir för dyra... det finns många med stål-erfarenhet. Sök råd.

Det lilla jag vet är att det ofta är billigt att svetsa på nya plåtar ( om det rostat så mycket att sjösäkerheten är i fråga ) men att den stora merkostnaden ligger i att ta bort inredningen först.

Ty du kan inte svetsa om det ligger träbitar på insidan. Liggetid på slip kostar också...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Djurgårdsvarvets finstilta är en motivationskiller, läs o begrunda... Vill man ytterligare bli lite avskräckt så är det ett fartyg och då inser man också de ekonomiska proportionerna. Frågan är om det inte finns en slags romantiserad bild av detta med att bo på gammal bogserbåt. Jag hade gärna gjort det och säkert fler med mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ett litet påpekande ang Djurgårdsvarvets finstilt... verkar inte riktigt seriöst.

Konsumentköplagen är INTE dispositiv den är tvingande. Dvs den går inte att förhandla bort via avtal.



Senast ändrad av blondbella | 11 februari 2012 | 18:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver ägt en liten bogserare 16 m.

Det kan vara svårt att få den försäkrad.

Som sagts tidigare tjockleksmät skrovet.

Med båten följer också arbete som inte tar slut.

För rätt person är det ett härligt liv.

http://lasselundell.se/page5.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kanske finns risken att det också blir det enda livet sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Må vara just den biten. Overall tycker jag ändå att man beskriver detta med fartyyg av den här klassen rätt bra; håll med om att man nästan avleder folks ev intresse. Kan också tänka mig att man har rätt mycket problen med folk som köpt och sedan bittert ångrat sig. Det där sista min egen tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det reagerade jag också på...KKL gäller alla näringsidkare och går inte att förhandla bort, som du skriver. Många handlare försöker dock med helst allehanda egensnickrade garantier lägga ut rökridåer för förvilla kunderna. Ni som köpt en beg. bil av en handlare vet vad jag pratar om...3 månaders Trafiksäkerhetsgaranti...jojo, det låter tjusigt men det är en ren papperstiger eftersom KKL täcker allt denna garanti täcker och mer därtill. Dessutom i tre år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

många tack för bidrag! Som Djurgårdsvarvet och andra tror jag på stål. Båten är uppmätt med minimum 8mm tjocklek i skrovet, isbrytande, så tjockleken är inte presserande. Det jag är mera osäker på är driften, hur mycket kostar en dockning, var kan man ligga (västkusten) utan att betala kommersiell kajavgift, mm.



Senast ändrad av filuren | 11 februari 2012 | 23:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej
har haft lite med större båtar att göra, dock då i stockholm..
största problemet här är att få kajplats till större båtar anser jag. hyran kan varejera hur mycket som helst. har betalt 3500kr/mån till 4000kr/år.
men som sagt det är i sthlm, kanske finns mer kajplatser i gbg
mvh//
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt PM.a så kan du få kontakter till priser på slip/dockning mm i Göteborg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 60-talet tog jag upp Bogserbåten på Gothenius slip varje påskhelg.

Det var Gotenius (grundaren av varvet) själv som körde slipspelet. 200 Kr kostade det.

Volvo PV åkte jag i på den tiden enl. bild

post-571-1394236939,2786_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit på inspektion. Det var en vacker båt, men maskinrummet blev tyvärr för överdådigt. En MaK på 680 hästar år stor som en liten buss. Dubbla hjälpmotorer som ger 220V kunde jag kanske klara, men att meka MaKen blir för tufft. Får se efter en båt med en högvarvad motor (?) och tid till tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...