Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Akki

Propelleraxeltätning till Nauticat 38 - Ford 2712E

Rekommendera Poster

Behöver byta axeltätningen på min Nauticat 38 från 1979. Den befintliga består av brons med lintätning samt fettsmörjning men har börjat korrodera. Axeln är 40 mm. Röret i skrovet är utvändigt 62 mm vilket förmodlingen förhindrar montering av Penta´ s gummibälg 828527 vilket annars hade varit det bästa alternativet. Toleransen är dock 60 mm /- 0,5 mm. Någon som har ett tips?

post-10021019-1394236923,7933_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall titta på PSS axeltätning. Gå in på göteborgs marincenters hemsida så finns länkar, både hur den fungerar och hur man monterar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på deras hemsida och det verkar väldigt bra. Stort tack för tipset. PSS variant är mer flexibel men pricipen densamma om jag förstått det rätt. Skall kolla om det finns några Nauticat som har testat deras variant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principen för Volvo Pentas Black-Jack och PSS är olika. Black Jack tätar mot axeln medan PSS tätar mellan en stålring och en keramisk ring. PSS åstadkommer således ingen förslitning på axeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men PSS kräver en ganska komplicerad montering av kylvattenslang från tex motor, stämmer det? Pentas variant är enklare som jag förstått det. Saknar vetskap om hur andra Nauticatägare gör här, jag kan inte vara den första som behöver ge mig på det här. Träffar varvet i morgon för att diskutera byte av 8 skrovgenomföringar, vi får beröra detta också.

post-10021019-1394236937,6788_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörjningen görs med vatten och för att säkerställa att det kommer vatten fram till tätningsringen har man en avluftningsnippel som man ansluter en plastslang till vars öppna ände ska vara ovanför vattenytan. Vid sjösättning trycks luften ut genom plastslangen.

Går båten fortare än 12-15 knop blir det ett sug i stävröret och för att säkerställa att det inte blir torrt ansluter man plastslangen till kylvattenpumpen, trycksidan. En Nauticat som gör 8 knop behöver bara en slang som går ovanför vattenytan i dess öppna ände.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var väldigt positiv nyhet att det räcker med avluftning.

När jag vet stävrörets exakta diameter vid position för fastsättning av gummibälgen kommer jag att välja modell av packbox. Jag föredrar Penta-varianten då den är billigare och enklare men stävröret får vara max 60 /-0,5 mm i diameter, där jag mätt mitt strax bakom den befintliga packboxen är stävröret 62 mm. Varför vet jag inte, det är ett konstigt mått för ett rostfritt rör. Nauticat varvet säger dock att diametern kan vara mindre (60 mm) vid platsen för slangförbandet.

PSS versionen får fungera som nödutgång.

Den traditionella föskruvningen med lin/fettförband är inte aktuell.



Senast ändrad av Akki | 15 februari 2012 | 15:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rodahl har RM-tätning som liknar VolvoPentas BlackJack. Skillnaden är att RM är lättare att smörja med fett och RM luftas automatiskt vid sjösättning genom avluftningsslang. Den ska också vara 10-15% billigare än Volvo Pentas BlackJack.

För 40 mm axel finns den för 54 mm eller 60 mm stävrör och kostar då 1.500:- Finns lite info om den på www.goteborgsmarincenter.se



Senast ändrad av Paliswe | 15 februari 2012 | 19:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på den hemsida du angav men hittar bara en tabell över olika PSS-dimensioner. Toleransen för 40 mm axel sägas vara upp till 66 mm stävrör, det låter bra, men inga priser eller hur man beställer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, det finns där under Produkter -> axelsystem och kopplingar.

De har väl en kontaktsida och telefonnummer som de flesta företag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte motor för en 14 dar sen. Man bytte ut min gamla hylsa till en PSS. Verka va ok. slangen för luftning går bara upp över vattenlinjen.

post-945-1394236942,1507_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När bytet av packboxen sker skall även det bakre stödlagret bytas samtidigt som stävröret rengörs från fett. Enligt leverantören av PSS boxen är det inte möjligt att dra axeln ut/bakåt utan att böja axeln något och därmed skada den.

Kan man genom att demontera propellern byta lagret utvändigt genom att för på det på axeln? Packboxen kan ju på motsvarande sätt föras på framifrån när axeln lossats från backslaget. ( Skeddan hindrar att axeln dras ut bakåt mer än 500 mm)

Någon som demonterat cutless lagret vid propellern med axeln i? Problem och möjligheter? Rengjort axeln/stävröret från fett med axeln i? All feedback mottages tacksamt. Jag vill försöka slippa lyfta motorn nu.



Senast ändrad av Akki | 18 februari 2012 | 09:09



Senast ändrad av Akki | 21 februari 2012 | 19:00



Senast ändrad av Akki | 21 februari 2012 | 19:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett nytt försök att ringa in problemet med byte av packboxen och cutlesslagret:

1) det finns en möjlighet att stävrörets diameter är mindre än 62 mm under den befintliga gummislangen - nedsvarvad för att ge fäste åt slangen. Om måttet skulle passa Penta´ s variant Black Jack - hur är det då på axeln där den nuvarande packboxen sluter tätt, förslitningar som gör att den nya packningen för svårt att sluta tätt?

2) kan man svänga propelleraxeln helt om så att man eliminerar den förslitna ytan och därmed får PSS eller Black Jack packboxen att sluta helt tätt? Då måste motorn lyftas men hur mycket? Är axeln identisk i båda ändar?

 

Tacksam för tips

/Åke



Senast ändrad av Akki | 25 februari 2012 | 09:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan alltid polera axeln så den blir jämnare men helt slät brukar den aldrig bli. Black jack och liknande tätningar täcker ju en större sträcka än ett enstaka jack. Det viktiga är att det inte är nånting som sticker upp från axeln och repar tätningen och det får man bort med ett fint sandpapper.

Nej, du kan inte vända axeln åt andra hållet. I backslaget är axeln tvärt avskuren medan den i propellersidan är konad, med spår för kil och gängad för muttern som håller fast propellern



Senast ändrad av Paliswe | 25 februari 2012 | 09:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade en yanmar med 30mm axel som läckte en gång. Axeln var sliten på samma sätt. Fick tag på en tätning från Ca clase som blev bra. Försökte hitta denna på deras sida med utan resultat. Anläggningsytan var inte på samma ställe att den var flytande vertikalt för axeln rörde sig lite. Den var som 2 st gummistrutar 1 på axeln och en på axelröret, ena med keramisk yta och den andra var av mässing / koppar. Dålig förklaring men ring till dom o hör.

Har du inte glapp i axellagret (cutles) så byt det inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för mycket värdefull info. Jag tror också att BJ inte landar på samma ställe på axeln som den befintliga linförslutningen, så det borde inte vara något problem och axeln kan väl poleras något. Att axeln inte kan svängas kan vara årsmodellberoende? Hört att någon gjort det med framgång. Det förefaller som om jag inte har något glapp i cutlesslagret, så det är kanske bytt för något eller några år sedan. Det väsentliga är att få bort allt fett så vattnet strömmar fritt krig axeln och kyler/smörjer BJ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering med erfarenheter:

1) När propellern demonterats kan axeln skjutas in i stävröret 40-50 cm om också först backslaget demonterats och axeln frilagts där. Det är nu lätt att demontera den gamla packboxen och eftersom stävröret är svarvat 5-6 cm in från framkanten för att ge bra fäste för slang och slangklämor stämmer diametern för tex Volvo Penta´ s Black Jack. (c:a 60 mm för 40 mm axel).

2) Packningsrester och annan skit sitter mellan axel och stävrör vilket noggrant måste rengöras. Detta kan erbjuda en del problem men är viktigt då vattnet måste kunna strömma fritt kring axeln.

3) Cutlesslagret är c:a 20 cm lång och är pressat in i stävröret och mycket svårt att få ut för ett byte. På min båt fanns ingen låsskruv och hylsan fick sågas upp och plockas ut. Att slå ut det inifrån gick inte på grund av det som satt mellan axel och stävrör runtom. Det är uppenbart att konstruktionen varierar från båt till båt och storlek, 33,36,38 som min och 44-an.



Senast ändrad av Akki | 17 mars 2012 | 08:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...