Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
freed

Ökad säkerhet och mysfaktor

Rekommendera Poster

Ja.

Det blir väl så här med långa trådar, att det är lätt att börja svara på inläggen mer, än att hålla sig den ursprungliga frågan.

Åter till spåret jag hade innan.

Om man avlastar kapten ett antal stressfaktorer, som tex navigering i okända vatten kan vara med en bra GPS-plotter. och ekolod, så ökar tryggheten och lugnet och därigenom trivseln.

Och gör båten i övrigt lätthanterad med tex självslående fock och rullgenua så ökar bade komfort och säkerhet även där

Min tanke är, att om man fortsätta tänka och ordna på det sättet, så blir livet enklare ombord och för de flesta även trivsammare.

Känner man sig sedan allt mer beroende av vissa system, tex GPS så kan man mycket väl skaffa sig redundans. Mycket av navigerande numera har ju blivit svårare idag utan GPS, än vad det var för 20 år sedan. Massor med sjömärken har dragits in och de sista 2 åren har förskräkande många fyrar och bojar släkts ner för gott. Vilket då inte syns i sjökorten om du inte uppdaterat dessa under 2011.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips, det blev en gedigen lista till slut! Jättebra!

Segla utan barn ett par gånger, segla med andra båtar och andra barnfamiljer låter som en mycket bra idé, träna och låt frun växa in i seglingen i lagom takt.

Sen blir det även en del inköp/fix, mantåg, enkla rev, lazyjacks och plotter.

Ja det ska nog erkännas att vi är lite bekväma, det är främst seglingen som lockar, vi har ingen skärgård i Skåne så det blir ganska mycket öppet hav och tyvärr inga orörda öar eller naturhamnar. Gillar vår NF så den ska behållas men det har bubblat upp tankar och alternativ i samband med denna tråd. Vi ska provsgla vänners långkölade båtar kommande säsong men även ett par trimaraner (kanske som att svära i kyrkan :) men att kunna öka farten/korta avstånden och samtidigt ha behaglig segling är väldigt lockande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ni bor i Skåne förskjuter ju perspektivet en hel del. Är det då dessutom på sydkusten, så har ni ju  heller inte närheten till de Danska hamnarna.

För en annan som bor i mellersta Bohuslän och har ca 0,4 distansminuter till den närmsta ön där man kan lägga till men ändå inte mer än 2 distansminuter till öppet hav, blir det ju en helt annan tankegång. För mig är nästan skärgården och dess öar viktigare än själva seglingen.

Att få med min fru ut på öppet hav är bara inte att tänka på. Ändå har hon varit med och seglat ganska mycket de senaste 40 åren, fast betydligt mer de 20 första. Nu för tiden är det ytterst begränsat och det blir nästan bara om jag går för motor inne i den skyddade skärgården.

Med det perspektivet tycker jag att din fru är strong.

Vi har alla olika kunskap, erfarenheter, refferensramar och åsikter. Det är inte fel att lyssna på alla råd, men man måste sovra och bara ta till sig dom som är relevant för en själv.

En vårlig transportsegling till Blekinge skärgård med killgäget, eller varför inte till Bohusläns skärgård och sen semestersegling därstädes, kan ju va en tanke och en helt annan upplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey. Har du sett några plotters designade för det ryska GLONASS, de två kinesiska CNSS och (? något på B?) eller det europeiska Galileo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen, ja vid lite eftertanke så min fru är faktiskt rätt strong, segling är ju helt nytt för både henne och barnen.

Vi utgår från Falsterbokanalen men seglar främst på Öresundssidan, det känns lite lugnare. Det blir definitivt ett par resor över till de danska hamnarna när säsongen drar igång, vi hann bara med Dragör förra säsongen. Grabbsegling är inbokad, polarna ville väldigt gärna till Danmark, undrar varför :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är överbevisad om att tryggheten kommer med erfarenheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förskjuts ju perspektivet en aning till. jag trodde det var så illa att ni bodde i Ystad.

Var bara tvungen att gå in till Ystad när jag seglade förbi 2005. Hade varit i happaranda året innan. . En sak som förvånade mig var att det fanns så många båtar och så  praktiskt taget ingenstans att segla, mer än på det öppna havet.

Från Höllviken har ni ju många mål förutom Ven. En riktig långsegling så når ni min älsklingsö alla kategorier - Hallands Väderö. Gillar ni björnbär får ni segla dit i slutet på sommaren. Det lär finnas 40 björnbärsarter på Ön. Skicka mig ett mail på thallatha@hotmail.com så har jag en gammal hamn och farledsskiss som ni kan få i PDF-format. Det finns ett nytt specialsjökort från Hydrografica.

thallatha.blogspot.com/2010/03...

thallatha.blogspot.com/2010/03...

post-945-1394236924,6882_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon måste väl också kunna segla båten själv skulle jag säga. Vad händer om du gör dig illa eller blir sjuk? Klart hon känner sig otrygg om hon inte känner att hon kan segla båten själv.

Min kille är likadan: tycker att själva båten inte känns pålitlig. Vi köpte en sprillans ny utombordare. Det hjälpte väldigt väldigt mycket för att han skulle känna sig tryggare. Kan dock tillägga att vi seglade utan motor först ;) I en vecka. Utan att kunna segla innan. Så skillnaden blev ju ganska stor. Men att köpa en begagnad motor som man inte vet hur pålitlig den är var itne ett alternativ utan vi köpte en med 5 års garanti som ska in på dyr service och hela köret. Men vi vet att den funkar. Ökar ju säkerheten rätt rejält att veta att man kan ta sig någon vart oavsett vind.  

Husvagnskänsla: en lagom mix mellan naturhamn och gästhamn med dusch och restaurang kan ju vara en lösning.  

//Ellen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett par råd som har hjälpt mig.   

Planera alltid resan/rutten noga i förväg för att unvdika att bli stressad. Skriv ned alla del distanser på ett papper som du har i fickan, så bockar du bara av dem under vägens gång, så slipper du springa mellan sjökortet och rodret hela tiden.  Inomskärs  kör alltid märke till märke för att hela tiden veta vart du är. Detta vill ge ett lugn över att alltid veta vart man är på sjökortet. 

Du pratar om att köpa plotter. Själv använder jag bara plottern som ett tilllägg aldrig som mitt primära navigationshjälpmedel.  Sjökortet  bör alltid vara ditt huvudsakliga hjälpmedel pga. det ger en överbild men också en väldig detaljrikedom på samma gång, något en plotter aldrig kan ge dig. 

Jag arbetar ideellt som sjöräddare och 90 procent av alla olyckor/problem på sjön beror på dålig förberedelse och kunskap. Man har inte båten i topskick motorn är krånglig,  kanske inte uppdaterade sjökort m.m    Största dödsorsaken på sjön är Bristen på respekt för havet.  Folk tror att bara för att dom kan se land och är duktiga simmare så tror dom att det bara är att simma in till land, som det vore en bassäng.  Så är inte fallet, strömmar, temperatur,vågor,shock m.m är mycket farligt.  så se till att alltid ha bra säkerhetsutrustning.,  

Ha en vattentätväska med, vatten,mat,bärbar radio baräbar gps, nödraketer,medicin,kniv, ute på däck,  Så om olyckan är framme och du måste lämna din båt så har du allt du behöver för att överleva tills räddningen kommer. Detta vill skapa ett lugn.  

Investera i en EPRIB, för mig är det den viktigaste säkerheten jag har ombord, att alltid veta att sjöräddningen alltid kan hitta dig och du bara behöver överleva tills dess. 

investera i, flytoveråll, riktigt bra flytväst typ (balitic race 150 sele) som jag kan rekommendera.  

Använd bara skor som du lätt kan få av inga med snören, hamnar du i vattnet så vill man få av skorna snabbast möjligt 

Om du känner dig osäker eller tvekar, stanna i hamn en extra natt/dag om du känner dig osäker på grund eller en vik,  åk vidare ta nästa. 

Ju mer förbered du är på alla tänkbara situationer och hur du skall överleva värsta tänkabara situationen, att överge din båt, desto lugnare och säkrare kommer du och din familj känna dig. om du vet att du vill överleva en sjunkande båt då vet du att det inte finns något att vara rädd för. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra skrivit, Jag håller med dig om dina sista punkter!   Att alltid veta vart du är , är för mig det absolut viktigaste, så fort jag inte vet precis vart jag är blir jag stressad. 

Att hålla sig kvar på båten, men att ha allt förberett om du måste lämna är för mig det näst viktigaste, det gör att jag oansätt vad som sker känner mig lugn . 

eftersom man idag kan få sådana bra väderprognoser och i princip kunna segla år ut och år in runt jorden utan att råka ut för storm, så ju längre du är från land desto säkrare är det eftersom båtar bara inte sjunker, och har man då förberett sig med  överlevnadsväska och EPRIB så är chansen att dö minimal 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra tips!

Möjligen kanske några till: Vattentät telefonväska, gott om tampar och fendrar, alltid en extra flytväst åt barnen så de alltid har en torr, drivanakare är mycket bra vid ev haveri som gör väntetiden på ssrs lite behagligare ( för du har väl medlemsskap? ), gott om brandsläckare som sitter lätttillgängligt, brandfilt, en bra sjukvårdsväska,nödraketer, brandvarnare.

Nödflotte/ jolle kan vara lite överkurs, lite osäker här.

 Se till att ha en bra stege så det är lätt att komma upp på båten. Att fästa en en hink med ca 70cm  tamp i en fender uppför sig ungefär som en flytande människa med flytväst i vattnet. Lite bra att öva på att få upp.

Förarintyg som gör att man känner säkerhet i navigering och gps har kommenterats nog anser jag.

Hoppas innerligen inte att alla tips skrämmer dig. Dock är det så att ju mer man övat, försökt att förutse det som kan hända gör att man känner större trygghet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

zeven. Ska förtydliga mig lite, Om du måste springa mellan sjökort och rorkult så är antingen sjökortet eller rorkulten felplacerade. Naturligtvis har man sjökortet väl placerat så att rorsman kan läsa det vid plats. En överbild vore ju bra att ha men jag antar att du menar en översikt. Jag håller med dig, en plotter kan aldrig ge samma översikt som en kort. Därför anser jag att sjökort plotter ger en kontroll av positionen som aldrig tidigare varit möjlig.Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att plottern är den viktigaste uppfinningen sedan kompassen.

Vad är en flytoveråll balitic?

Dina avancerade förberdelser för att överge en båt ter sig något märkliga när tidigare erfarenheter viar att det sista man ska göra är att överge båten, se Fastnet Race 1979 och Sydney-Hobart Race 1983. Detta borde lära oss att aldrig överge båten förrän den försvinner under fötterna.

Vore väl kanske bättre att uppmana folk att i det längsta stanna kvar i båten.

Att förbereda sin segling genom att kolla  snörning av skorna verkar lätt hysteriskt, i värsta fall har man stövlar (utan snören).

Är lite osäker på dina råd angående hamnval: du säger att om man är osäker ska man stanna kvar där man är samtidigt säger du att om man är osäker ska man gå till nästa hamn???

Är du verkligen verksam inom SSRS, dina åsikter verkar något extrema??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blev lite konstigt det inlägget,  Meningen var att berätta hur jag själv planerar/förbereder.  

alla gör olika, men kan förstå om det misstolkas när man läser det,   Jag hade nog heller ingen större tanke med mitt inlägg utan var mest uttråkad så svarade i tråden mest för att få tiden att gå.

Men jag skall försöka klaragöra vad jag menar.  

Före varje avresa (jag selgar mycket själv)  så skriver  jag ned rutten: riktning/distans/m.m  i flera etapper oftast mellan  sjömärken på vägen,  på en lapp.  istället för att dubbelkolla vid sjökortet hela tiden.  Plottern använder jag nästan bara för att snabbt se vart jag befinner mig.  Jag har nog ett överdrivet kontrollbehov av att alltid veta vart jag är hela tiden och alltid ha en plan B och C för varje tänkbar situation. När jag seglar nära land så planerar jag varje sjömil.   Detta kan låter överdrivet för många men för mig ger det ett lugn så jag kan njuta av resan. 

Jag tror jag skrev att  lämna båten är absolut en sista utväg alltså när båten typ sjunker, brinner m.m   så det är nog missförstånd här.    

angående skor, så använder jag aldrig skor med snören eftersom skorna då är omöjliga att få av.  Detta är nog också en personlig sak som jag har vet inte varför  men för mig så är det mycket lättare att simma hålla sig flytande utan skor.  kanske bara är inbillning 

 

vad jag menar med hamnval. Är man osäker på väderförhållanden så är det bättre att stanna i hamn.   Är du ute på sjön och (exempel)  du är lite små trött det är kväll  det börjar blåsa upp och du hade planerat att segla hela natten  men du börjar fundera på om du orkar eller vill,  då är det alltid bättre att gå in i hamn  än att fortsätta.      

Genom SSRS har man sett och hört rätt mycket sjuka saker plus att jag har vart ombord på båtar där utrustning och kunskap har varit väldigt bristfällig, detta har nog gjort att jag är väldigt extrem i  hur jag själv förbereder/planerar och agerar på havet. 

Många historier handlar om  folk som råkar ut för olyckor pga av att dom hamnar i stituationer där dom blir stressade och tar fel beslut,  detta kan man förhindra genom att sätta upp rutiner som passar en själv . där jag skriver ner deletapper på papper tillexempel. 

sedan är det folk som tror bara för att dom kan simma och ser land att det bara är att simma  något som inte är fallet.   

Jag kom i kontakt med en tjej här inne som behövde en person  för att hjälpa henne segla sin båt  runt Sverige.  När jag hoppade på och vi var på väg,  så märkte jag att hon inte hade alla sjökort, ingen gps,ingen kikare, ingen radio, ingen fungernade motor, och ingen erfarenhet.  jag var tvungen att selga in den båten till hamn mitt natten i dåligt väder  utan motor  sjökort kikare  bara med hjälp av fyrar.  Det var en väldigt pressad upplevelse  i vatten som jag inte kände till alls.  jag var dum nog att ta för givet att hon hade den utrustning man tar förgivet. 

Det gick bra, men om jag inte hade varit med så hade det gått väldigt illa,  vad jag vill säga med detta är, att många som ger sig ut på sjön är väldigt naiva och det är väldigt lätt att man hamnar i en situation där livet är i fara.  Därför är jag väldigt extrem i hur jag agerar.  

 

Hoppas jag har kunnat förklara mig bättre den här gången.  



Senast ändrad av zeven | 03 februari 2012 | 19:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att flytta båten till Stockholms eller Göteborgs skärgård...

Skämtade bara. Men med ett uns allvar. Att kunna köra inomskärs är... tryggare.

Flera skribenter ovan har omnämnt detta med säkerhet. Jag har ett par tips på ämnet mysfaktor, men även på ämnet kanske trygghet.

1. Alla ska vara delaktiga. Jag tror detta är nyckeln till att hela familjen trivs. Om det är en som av olika anledningar är den som är enväldig, även om detta baseras på att denne faktiskt är mest erfaren, så kommer resten av familjen känns sig överkörd. Lyckas man även att involvera familjen i navigering och framförande av båten för att de vill och inte för att de måste kommer de bli bättre gastar.

Jag har skaffat en iPad 2 med Seapilot som min sambo kommer att kunna ha och följa med (jag har plotter och kör alltid med sjökort). Men detta blir en bra lösning då hon gillar att vara med, men inte känner att jag ska vara beroende av henne. Nu kan hon lära sig, men i sin egen takt.

2. Undvik i alla lägen att rädsla uppstår. Det värsta som kan inträffa är att din besättning upplever rädsla. Detta är ofta en känsla som är svår att skaka av sig. Och det misstaget vi män ofta gör är att vi utgår från oss själva. När vi tycker att seglingen börjar bli rolig, då kanske en känsla av rädsla börjar smyga sig på hos besättningen (även om de gör allt för att inte visa detta). När sedan vinden börjar ta i lite till och vi känner att vi ska reva, då sitter besättningen och skakar. Av rädsla.

Se första åren som en uppbyggningsfas. En tid då din fru och dina barn vänjer sig vid sjön. För den enskilt absolut bästa trivselfaktorn är att din besättning är sjövan. Både för dig som gör att du känner dig trygg med dem, men framförallt för dem som känner att de börjar förstå sig på sjön, att de känner sig trygga med dig som kapten och båten som transportmedel. Och om det någon gång i ditt liv är viktigt att läsa din frus och dina barns signaler, så är det nu. Fråga ofta om hur de mår, om det lutar för mycket, om de vill att ni ska gå för motor etc.

3. Tiden i land är minst lika viktig som tiden på sjön. Jag kommer på mig själv många gånger att jag ser båtlivet som att åka båt. Detta är ju endast sant till en viss del. En stor del av båtlivet handlar ju om att befinna sig på båt. Skillnaden kan ju förefalla marginell, men jag tror att man måste se det från resten av familjens perspektiv. Det jag försöker säga med detta är att blir det regn och man dessutom är inblåsta så får inte barnen tycka att det blir jättetråkigt för att de inte kan vara ute för att de inte har ordentligt med regnkläder. Och frun blir frusterad för att utrustningen för att laga mat är minst sagt bristfällig (för att pengarna användes till en 10 plotter istället). Det jag försöker säga att det är helt enkelt är viktigt att hela besättningen trivs. I alla lägen. Om detta innebär att man måste muta med ett bärbart tv-spel och en bättre spis kanske detta är en billig investering för att familjen ska må bra. I alla lägen.

4. Glöm inte de små sakerna. Jag pratade med min mor en del innan jag köpte båten, då hon ändå levt en massa år med min pappa, och därför också följt med på sjön en hel del. Hon delar dessutom min sambos respekt för vatten och är väl ingen utpräglad sjömänniska. Och hon gav mig ett par matnyttiga tips. Ett av dem var detta med trivsel. Trivsel för oss män är att vi har den senaste plottern och att vi litar på att ankaret inte släpper. Trivsel för kvinnor kan nog mer ha att göra med färgen på kuddarna i soffan och att det ni äter på är fint (viss överdrift kanske).

I julklapp köpte jag ett par kuddar till min sambo som var till båten, men som jag visste att hon skulle gilla (de såg ut som franska flaggan, och vi älskar båda Frankrike). Och hon började genast se fram emot båtsemestern. Detta kan förefalla nästan trivialt, men jag tror inte vi ska underskatta detta. Jag tror att man kommer ganska långt genom att köpa lite fina lampor, fina tallrikar och ett par glas som tar bort den värsta husvagnskänslan. Så istället för att köpa segel-/navigationsutrustning för 10.000, skär ned denna budget med 30% och fråga din fru och dina barn vad de vill köpa för att öka trivseln. Jag tror detta gör att ni kommer ganska långt.

/Arne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att trivsel är att veta att ankaret sitter var ett väldigt bra inlägg :D

appropå trivsel:
Har ni el på båten? vi har bara el via en lång sladd från bryggan men när vi ligger i gästhamn är det ju ovärderligt att köra hårtorken efter ett bad.
Det är sånna där små saker som gör skillnad. :) Man tänker kasnke inte på att ta hårtork med sig ut på sjön.

När jag skulle få pojkvännen att följa med ut i somras så bäddade jag hans koj med täcke och kudde (min med sovsäck såklart). det tog ju ngn minut extra varje morgon att slänga ihop i en väska men han har lite camping-skräck så det var en glad överraskning.

Men återigen så tror jag att det viktigaste är att hon får vara mer involverad än att du räcker över rodret ibland. Hon kanske kan gå seglarskola själv tex så att hon lär sig även dom sakerna som du är bra på.  

//Ellen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppdateringar....

Målet är att frun kan segla båten själv nästa säsong, men ingen stress, det får mogna fram.

Har nu beställt nya revlinor så att vi kan ta två rev i storen, samt ersatt profilen med hakar så att vi i nödfall reva focken från sittbrunnen. Ska bli kul att till våren se om det fungerar lika bra i praktiken som det gör i teorin.

Det får bli en plotter oxå när vi ändå är igång, kommer separat tråd om det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anmäler detta som reklam. Du har i två trådar bara lagt upp bild och länk till denna dyra pryl utan att redogöra för din egen erfarenhet av den och utan att det är svar på  TS fråga. Skärpning. Jobbar du på företaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...