Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
kicken

Oljig snurra

Rekommendera Poster

Var och provkörde en 2-hästars aktersnurra som ja funderat på och köpa. Vi fyllde en plasttunna med vatten skruvade fast snurran och startade den.Den fick gå några minuter på låga varv innan vi stängde av den. Vi lyftade ur motorn och kollade sen vattnet i tunnan.Fy fan hur vattnet såg ut och vilken oljerand det blivit på bara några minuter. Obs! Vattnet och tunnan var rena innan. Snurran är ganska ny och ägaren sa att det är vanligt med ett sådant resultat. Jag frågar mig, hur mycket ska då inte en större två-taktare förorena?

Skaton

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn var kanske konserverad så det var den oljan du såg? En 2Hkr 2taktare drar 1 liter 2% olja i timmen och en del förbränns och ni körde antagligen inte på maxgas i tunnan hela tiden. Var det en gammal Evinrude elle Johnson med ställbara munstycken var de kanske fel inställda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan få en indikation genom att titta på tändstiftet. Då det är en 2-hästare tar jag för givet att han blandat oljan rakt i bränsletanken. Han kanske blandat i för mycket olja. Vill du vara riktigt säker kan du ju köpa ett nytt stift, tömma tanken och blanda på nytt och köra motorn ett tag.

Här är en liten guide som kanske kan berätta om motorn går för fett:

http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html#1



Senast ändrad av Rolle85 | 28 december 2011 | 10:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Rolle och 2taktåel..

Det glädjer mig att det finns folk som förstår sig på 2takt, på riktigt! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en elsnurra till morsans eka med ett batteri stort som en handväska. Mycket bra! Inget oljekladd, ingen service, tyst och gör bra fart. Finns större som kan fungera som hjälpmotor på mindre segelbåtar. Rekommenderar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog blir det riktigt skitigt i vattnet av 2-taktare alltid. När jag hade min gamla Evinrude 6 hk och provkörde den i soptunnan så var det alltid avfettning och svamp som gällde för att få rent så att soporna inte skulle bli smutsiga...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteri stort som en handväska? Men om man nu ska åka längre än runt badviken eller 20 minuter bort till aborrgrundet...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna med ca 40% av bränslet går rakt ut i vattnet och med oljeblandad soppa så blir det en hel del olja som går ut i vattnet oförbränt.

 

OBS. modernare varianter av 2-taktare med insprutning ger mindre utsläpp men kräver ändå olja som förbränns och går ut med avgaserna. 

 

Rekomenderar dig att köpa en modern 4-taktare. Då får du även en motor som fungerar på låga varv och låter betydligt mindre. Bra för dig och för oss andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större fartyg har också ibland 2 taktare och många både 2 och 4 taktare går på så tjock olja att den måste förvärmas innan den kan användas som bränsle.

2 taktsmotorolja för utombordare är rena hälsodrycken i jämförelse och i varje fall försvinnade små mängde jfrt med vad fartygsdieslar förbrukar.

Över vältrafikerade farleder är luften brun av avgaser från stora fartyg. De försvinner inte ut i rymden utan regnar ner i havet.

Om ni gått bakom ett jetplan med motorn igång så märks en fruktansvärd fotogendoft. Var tror ni det hamnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul jämföerlser, då kan vi ta några till.

2 taktare låter mindre än ett jetplan

2 taktare släpper ut mindre olja än vad som skedde vid oljeutsläppet i mexikanska golfen.

Gå inte för närma jetplanet bara för då blir du hårlös. 

 

Bara lugn, solen skiner även på de som har 2 taktareyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fördelen med 2-takt är att de har mycket högre varvtal än fyrtakt,då förbränningen sker mycket snabbare per kompression.jag har aldrig tyckt något vidare om 4-takt då min mormor&morfar har en båt med en 2hk honda på. den är luftkuld och låter som f**. jag har också en tomos och den är BETYDLIGT tystare trots att den också är luftkyld. sen, min första egenköpta båtmotor(som jag köpte för 5500) är en suzuki 6hk trimmad till 8hk.den är från 1999 och mycket tystare än en luftkyld 4-takt. vänliga hälsningar Ivar!smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ivarboatboy skrev bl.a.: fördelen med 2-takt är att de har mycket högre varvtal än fyrtakt,då förbränningen sker mycket snabbare per kompression.

Nja, det är väl fyrtaktarna som får högt varvtal vid en given cylindervolym och uteffekt. De arbetar ju så att säga bara varannat motorvarv. Däremot de har jämnare drag redan ifrån lågvarv, ingen uttalad ketchup-effekt, som crabfish påpekade.

Haha, jag har för mig att 125cc-motorcyklarna på 70-talet hade rödmarkering på varvräknarn på ca 7000 (Yamaha 2-takt) respektive hela 10500 (Honda 4-takt). Hugaligen, hur kunde ventilerna hänga med? Tror inte jag minns fel, tyckte Hondan var fräckast men gillade inte dess extrema varvtal. :)



Senast ändrad av Thomas-1 | 28 april 2012 | 14:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...