Hybro 1 152 Postad 7 April , 2019 (redigerade) Min D2 började lägga ut Lűtsens Dimma, gång efter annan, för sju säsonger sedan. Ibland startade den problemfritt, speciellt när generatorn laddade. Men snart blev det än sämre. Mätte matningsspänningen vid värmaren vid uppstart. Ok. Mätte strömmen. Vill minnas att den var större än 10 A. Alltså helt glödstift. Kollade spänningen med Oscilloskope på glödstiftet. Pulsad. Alltså ett glödstift för lägre spänning än 12 V. Troligtvis 7 - 8 V konstsant spänning. Pulsad för att kunna rensa ett nedsurat stift. Liknande teknik som i Glowdrivers för modellflygsmotorer. Elektroniken känner av hur stor ström som stiftet förbrukar, och anpassar pulslängden (energin) därefter. Simpelt, då ett kallt stift uppvisar högre resistans, med mindre ström som följd o s v. Om stiftet endast skulle matas med stor pulskvot, eller 12 Volt DC, så brinner det sönder. Går alltså inte att testa som glödstiften i en bil- eller båtmotor. Slitsade upp en 1/4" 12 mm, 55 mm långhylsa med en kapskiva. Sparade nyckelfattningen orörd. I öppningen längs nästan hela hylsan, går det att föra ut glödstiftets fast monterade kabel. Lossade stiftet. Nere i hålet, finns ett glödnät monterat. Och i väggen där nätet satt monterat ett litet hål. Körde ned en smal instrumentmejsel mellan vägg och nät. Blev en liten innåtvänd bula på nätet. Med mors minsta virkkrok, fiskade jag upp nätet. Det var totalt igenkoksat! Beställde nät hos Hjermans. De levererades (2 st i en sats) tillsammans med ett monteringsverktyg. Verktyget är så utformat att nätet behåller rätt form och hamnar på rätt djup. Nätets längd 16 mm, ytterdiametern 9 mm. Troligtvis tillverkat av nåt material som tål höga temperaturer, utan att korrodera eller smälta. Rensade hålet i väggen. Pressade i nätet. Var kom då kokset ifrån? Troligvis från bilmacksdieseln. Efter att jag nu endast tankar båtdiesel på båtmack, utan RME (blankdiesel), så har det funkat utmärkt många år. Vissa tendenser till rökutveckling har dock synts, så jag plockar isär i samband med sjösättningen. Men jag kanske bara haft tur... Hade jag varit öreskänslig, så hade jag monterat egen 10 L tank för värmaren, med bara båtdiesel och kört motorn på billigare bränsle. - En polare har en D4 som anvönds flitigt. Liknande problem. Plockades isär totalt på serviceverkstad. Koder lästes ut o s v. Felet var samma glödnät och vad jag förstod även ett annat nät i brännkammaren? Dessutom hade han allt för kort slang mellan pump och brännare. Längre slang ger jämnare bränsleflöde enligt tekniker. Står minmått i monteringsanvisningen. Servicen var dyr, men nu funkar det utmärkt. Redigerad 7 April , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 April , 2019 1 timme sedan skrev Pentax: Så är det säkert, mycket bränsle ökar också temperaturen så överhettningsskydd kan lösa ut. Ganska mycket pill om man ska ställa in pumpvolymen efter manualen. (pumpen ska ge x antal ml under viss tid) Jag räknade hur många slag pumpen slog/minut. Pumpade manuellt (duttade med kablar så att den pumpade motsvarande två minuter) lät den pumpa diesel ner i ett litet kärl mätte med sjukhusspruta och gjorde så tills jag tyckte det var bra. Testade åxå hur mycket ett varv gjorde för då vet man.. som i mitt fall blev 1/5 varv en enhet. om jag ville minska/öka. Om jag ställde på högsta blev det för varmt.. så jag skruvade ner till lägsta rekommenderade och det funkade klockrent rök-och sot-fritt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coolgate 0 Postad 18 April , 2019 Alltså, den startar så fint. Men tanken slog mig att det kan vara glödstiftet som är dåligt? Då den står å ryker så mycket vitt innan den tänder att båten knappt syns av all rök. Sen vips när den startar efter 5-7min så går hon så fint så! Ström finns LB-batteri plus laddare på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 April , 2019 9 minuter sedan skrev Coolgate: Alltså, den startar så fint. Men tanken slog mig att det kan vara glödstiftet som är dåligt? Då den står å ryker så mycket vitt innan den tänder att båten knappt syns av all rök. Sen vips när den startar efter 5-7min så går hon så fint så! Ström finns LB-batteri plus laddare på. Lite skenerellt, näst intill 99,9% av misslyckade startförsök beror på spänningsfall. De flesta mäter på kabeln nära värmaren, men det kan vara oxid på anslutningarna under locket på värmaren. Rostiga sotiga glödstift som isolerar glödspiralen från bränslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 18 April , 2019 Jag lyfter en tråd om vad jag har gjort två gånger med min ebersprächer då den inte vill starta utan problem, mycket vit rök och ingen tändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coolgate 0 Postad 19 April , 2019 18 timmar sedan skrev Pentax: Lite skenerellt, näst intill 99,9% av misslyckade startförsök beror på spänningsfall. De flesta mäter på kabeln nära värmaren, men det kan vara oxid på anslutningarna under locket på värmaren. Rostiga sotiga glödstift som isolerar glödspiralen från bränslet. Ja ska även säga alla kablar är nya å stort 180Ah Lastbilsbatteri med laddning på. just för eliminera det problmet. Kan det vara glödstiftet som är kasst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 19 April , 2019 henriknil lyfte en gammal tråd om hur han åtgärdat ett likadant problem. Läs den! https://www.maringuiden.se/forum/topic/89323-värmare-eberspächer-d4-startar-inte/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coolgate 0 Postad 19 April , 2019 11 minuter sedan skrev Lintott: henriknil lyfte en gammal tråd om hur han åtgärdat ett likadant problem. Läs den! https://www.maringuiden.se/forum/topic/89323-värmare-eberspächer-d4-startar-inte/ Japp tack såg det nu. Men är ingen sådan värmare jag har, men göra rent glödstiftet alltså Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 19 April , 2019 Nej, glödstiftet var helt ok, men i kammaren där glödstiftet sitter finns det ett litet hål för att det behövs syre för att få igång förbränningen, är det hålet igenproppat av klegg så kokar dieseln och då blir det bara vit rök och ingen eld. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coolgate 0 Postad 20 April , 2019 Okej! Jag får eld, en möeee rök innan de poffar å de brinner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coolgate 0 Postad 20 April , 2019 Någon som har exakta mått på avgas genomförningen på x2an...? Samt mm på utblåsslangen? Tänkte om dem passade på nya värmare, har en liggande nämnligen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coolgate 0 Postad 20 April , 2019 Nån som bytt ut X2an mot nyare wallas lr eber? O vet om det passar med skorssten mm och utblås mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desiresa 2 Postad 5 September , 2021 Hej! Kickar denna tråden igen. Jag har en värmare i min skåpbil som ibland inte startar. Den är helservad för två år sedan, fläkten och glödningen går igång men inte pumpen. När jag slår av värmaren, knackar på pumpen och startar den igen så hoppar den oftast igång. Runt pumpen är det definitivt diesel som läcker men frågan är var jag ska börja? Vad kan jag kolla i pumpen innan jag vet om den behöver bytas. Originalpumpen kostar lika mycket som att köpa en helt ny kinavärmare. Kan det finnas billigare pumpar som är kompatibla? Vintern närmar sig och jag vill gärna hålla tempen över -25 grader. 😄 Jag tror jag har hittat experter här, om ni är kvar!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desiresa 2 Postad 7 November , 2021 Jag kan ge ett svar på mitt inlägg ifall någon har samma problem. Pumpen kortade tillslut och jag bytte ut den. Med den nya pumpen så stannade värmaren efter ett tag för att inte starta igen och jag misstänkte överhettning på grund av för hög bränsletillförsel. Vid mätning så gav den 10-11ml på ett startförsök vilket tar 90s. Mängden den ska få är kring 7.5ml. Pumpen var lyckligtvis ställbar. 1/8 varv in och värmaren går nu fint! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desiresa 2 Postad 16 November , 2021 Nästa problem, kanske grundproblemet i allt, är att värmaren inte startar. Antingen startar den inte från början eller efter att termostaten brutit och den borde starta igen. Spänningen över batteriet går ner till ca 9V vid ett startförsök. Kopplar jag på laddningen från bilbatteriet till bodelsbatterierna som försörjer värmaren så faller spänningen från 14V till ca 11.5V vilket får den att hoppa igång. Alltså spänningsfall som nämnts tidigare i tråden. Säkringarna ser friska ut, men frågan är om de ändå bör bytas ut eller om jag ska felsöka något annat!? Har någon tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 16 November , 2021 (redigerade) Men har du inte hittat grundproblemet då? Om spänningen sjunker till 9v så är väl det batteriet kasst? Om du mäter direkt på batteriet då alltså. Redigerad 16 November , 2021 av jonas2307 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 16 November , 2021 20 minuter sedan skrev Desiresa: Alltså spänningsfall som nämnts tidigare i tråden. Säkringarna ser friska ut, men frågan är om de ändå bör bytas ut eller om jag ska felsöka något annat!? Har någon tips? Om du har så stort spänningsfall fram till värmaren men också när du mäter direkt på batteriet så är min gissning att det är batteriet som inte orkar med värmarstarten. Ska du kolla säkringar etc så är det anslutningarna du ska kolla, dvs är de metallblanka eller ärgade. Kolla även och dra åt förskruvningarna och kabelskorna. Tipset är iaf batteriet efter din beskrivning men du förekommer framtida problem med att kolla kontakter och anslutningar. I en tidigare båt med dieselspis vägrade spisen starta om vi inte antingen låg på landström eller startade motorn. Inte så populärt i naturhamnarna. Bytte batterierna som var slut men felet kvarstod. Drog då kraftigare kablar fram till spisen och då var problemet löst. I samband med kabelbytet fixade jag också nya kabelskor och drog åt några skruvar som höll kablarna vilket säkert bidrog till lösningen men den ursprungliga kabeln installerad från fabrik var, om jag minns rätt, 1,5 mm2 vilket är alldeles för klent. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desiresa 2 Postad 16 November , 2021 Tack ChristerN! Om det är batterierna och strular så måste de ha börjat bli dåliga antingen under vintern då den stått parkerad eller under sommaren då cteken suttit i under längre perioder. Kablarna är dock desamma som när värmaren funkat bra och så länge inte den nya pumpen kräver mer spänning så borde det inte vara problemet. Jag sitter i bilen nu och testar olika varianter av uppstarter och märker att den inte går igång efter ett termostatstopp trots att laddningen ligger på 14V. Jag ska gå igenom kablaget ordentligt och även försöka hitta andra batterier att testa med innan jag köper nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desiresa 2 Postad 16 November , 2021 30 minuter sedan skrev jonas2307: Men har du inte hittat grundproblemet då? Om spänningen sjunker till 9v så är väl det batteriet kasst? Om du mäter direkt på batteriet då alltså. Jag är ännu inte helt övertygad om att det är knas med batterierna eftersom den kan starta när den slås på med laddning på 14V men sedan inte starta efter ett termostatstopp trots laddningen. Något borde hindra styrenheten från att starta igen. Kan batterierna ställa till med det senare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 607 Postad 16 November , 2021 2 minuter sedan skrev Desiresa: Jag är ännu inte helt övertygad om att det är knas med batterierna eftersom den kan starta när den slås på med laddning på 14V men sedan inte starta efter ett termostatstopp trots laddningen. Något borde hindra styrenheten från att starta igen. Kan batterierna ställa till med det senare? Frågan är om det är 14V hela tiden eller om det dippar en kort, kort stund som du inte hinner se. Lurigt att starta med laddare på, i synnerhet en lite smartare sådan. Oavsett - om spänningen sjunker till 9V under värmarens startförsök utan laddare mätt direkt på batteripolerna så är batteriet kass. Börja med att byta det, för om du inte redan har det så kommer du annars snart få en massa andra elproblem i båten. Att värmaren inte återstartar kan bero på olika saker. Ibland har den en timeout för att inte stanna och starta för ofta. Du skriver inte vad det är för värmare, och TS som en gång startade tråden hade egentligen ett annat värmarproblem (och annan värmare ?) Därför - starta gärna en ny tråd om du inte är TS och inte har exakt samma förutsättningar. Då får du bättre svar och det blir inte lika rörigt. Och så är det schysst mot TS att inte kapa dennes tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desiresa 2 Postad 16 November , 2021 37 minuter sedan skrev IngemarE: Frågan är om det är 14V hela tiden eller om det dippar en kort, kort stund som du inte hinner se. Lurigt att starta med laddare på, i synnerhet en lite smartare sådan. Oavsett - om spänningen sjunker till 9V under värmarens startförsök utan laddare mätt direkt på batteripolerna så är batteriet kass. Börja med att byta det, för om du inte redan har det så kommer du annars snart få en massa andra elproblem i båten. Att värmaren inte återstartar kan bero på olika saker. Ibland har den en timeout för att inte stanna och starta för ofta. Du skriver inte vad det är för värmare, och TS som en gång startade tråden hade egentligen ett annat värmarproblem (och annan värmare ?) Därför - starta gärna en ny tråd om du inte är TS och inte har exakt samma förutsättningar. Då får du bättre svar och det blir inte lika rörigt. Och så är det schysst mot TS att inte kapa dennes tråd. Eber D3LC Compact. Intressant där! Den pågående laddningen nu skedde genom ett laddningsrelä från annat batteri till de batterier som värmare och lampor sitter på, och den är nog inte särskilt smart. Det intressanta är att jag nu kört den helt utan laddning och märker att lamporna tappar spänning en stund innan värmaren stannar. Antingen beror det på att en stoppande signal i värmaren kräver lite energi eller att batterierna svajar vilket stoppar värmaren. Absolut, jag startar en ny tråd. Det är dock många problem som behandlats i denna, även de som jag har. Tråden har varit till stor hjälp för att greppa logiken i allt då det är första gången jag felsöker en värmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 16 November , 2021 3 timmar sedan skrev Desiresa: och märker att lamporna tappar spänning en stund innan värmaren stannar. Är absolut ingen expert på värmare men med hjälp av min batteritankmätare (ypperligt instrument som ALLA borde ha i sin bobara båt/husbil/husvagn etc) kan jag se att värmaren drar rejält med ström under uppstarten - och - den drar också ganska mycket när den stänger av sig. Min egna teori är att glödstiftet och förbränningskammaren förses med rejäl ström när den stänger av sig för att glöda bort sot och bränsle så det ska gå lättare att starta nästa gång. Mao är det nog helt normalt att lamporna dippar och det tyder ytterligare på att batteriet är trött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desiresa 2 Postad 16 November , 2021 1 timme sedan skrev ChristerN: Är absolut ingen expert på värmare men med hjälp av min batteritankmätare (ypperligt instrument som ALLA borde ha i sin bobara båt/husbil/husvagn etc) kan jag se att värmaren drar rejält med ström under uppstarten - och - den drar också ganska mycket när den stänger av sig. Min egna teori är att glödstiftet och förbränningskammaren förses med rejäl ström när den stänger av sig för att glöda bort sot och bränsle så det ska gå lättare att starta nästa gång. Mao är det nog helt normalt att lamporna dippar och det tyder ytterligare på att batteriet är trött. Ahaaa, då är det den senare teorin om att den drar mer ström igen när den stänger som förklarar saken. Det visste jag inte, tack för input! Då är problemen med återstart trots att spänningen under laddning är tillräcklig för att starta värmaren det enda problemet som jag ännu inte fått in i pusslet helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 16 November , 2021 1 timme sedan skrev Desiresa: Ahaaa, då är det den senare teorin om att den drar mer ström igen när den stänger som förklarar saken. Det visste jag inte, tack för input! - - - Värmaren drar ca 10A både vid start och i samband med att den stängs av. (Kanske lite längre tid med hög förbrukning vid starten) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 16 November , 2021 1 timme sedan skrev Desiresa: Då är problemen med återstart trots att spänningen under laddning är tillräcklig för att starta värmaren det enda problemet som jag ännu inte fått in i pusslet helt. Teori från min sida igen! Det kan vara så att spänningen på ditt (dåliga) batteri inte orkar med ”slutförbränningen” och det därför inte går att starta direkt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 607 Postad 17 November , 2021 8 timmar sedan skrev Desiresa: Då är problemen med återstart trots att spänningen under laddning är tillräcklig för att starta värmaren det enda problemet som jag ännu inte fått in i pusslet hel Som jag skrev ovan kan du ofta inte återstarta en varm värmare, dvs den måste kallna innan. Om du sitter och labbar i bilen har du sannolikt inte väntat tillräckligt länge. Sedan är det som sagt inte säkert att spänningen (och framförallt energin i korta pulser/tillslag) finns i tillräcklig mängd fast du har laddare på och med (en slö) multimeter mäter 14V, men det har jag redan skrivit ovan. Sedan har du ju bevisligen dåligt batteri, så istället för att labba ännu mer med att få värmaren att fungera på dåligt batteri och spekulera i vilka mekanismer som får den att inte fungera då - byt batteriet/batterierna. Kvarstår felet då, så är det ett annat läge 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desiresa 2 Postad 17 November , 2021 21 timmar sedan skrev Lintott: Värmaren drar ca 10A både vid start och i samband med att den stängs av. (Kanske lite längre tid med hög förbrukning vid starten) Bra där! Strömmen när den startar har jag mätt, minns inte att den var så hög som 10A, men hög i alla fall. Det blir ju logiskt att den drar mycket när den ska städa upp efter sig. Uppskattar infon och ska av nyfikenhet mäta stoppströmmen också. 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desiresa 2 Postad 17 November , 2021 21 timmar sedan skrev ChristerN: Teori från min sida igen! Det kan vara så att spänningen på ditt (dåliga) batteri inte orkar med ”slutförbränningen” och det därför inte går att starta direkt igen. Ja kanske. Den går ett bra tag efter att pumpen stannat, men det kan mycket väl vara att det inte är tillräckligt. Kunskapen byggs på! 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desiresa 2 Postad 17 November , 2021 13 timmar sedan skrev IngemarE: Som jag skrev ovan kan du ofta inte återstarta en varm värmare, dvs den måste kallna innan. Om du sitter och labbar i bilen har du sannolikt inte väntat tillräckligt länge. Sedan är det som sagt inte säkert att spänningen (och framförallt energin i korta pulser/tillslag) finns i tillräcklig mängd fast du har laddare på och med (en slö) multimeter mäter 14V, men det har jag redan skrivit ovan. Sedan har du ju bevisligen dåligt batteri, så istället för att labba ännu mer med att få värmaren att fungera på dåligt batteri och spekulera i vilka mekanismer som får den att inte fungera då - byt batteriet/batterierna. Kvarstår felet då, så är det ett annat läge Pumpen är justerad för att ge 7-9ml på ett startförsök vilket ska vara tillräckligt lite för att inte överhetta värmaren och tillräckligt mycket för att den ska gå bra. Med termostaten på lägsta bör den sannolikt inte bli överhettad. I normala fall startar den igen när termostaten ställs upp medan den är påslagen, vilket den nu inte gör. Att den däremot startar när den stängts av och slås på igen tyder inte heller på att den gått varm. Spänningen ska jag angripa och nya batterier blir det. Under tiden tar jag vara på all kunskap och erfarenheter från värmaren och från er. Tack för din input! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 607 Postad 17 November , 2021 15 minuter sedan skrev Desiresa: Pumpen är justerad för att ge 7-9ml på ett startförsök vilket ska vara tillräckligt lite för att inte överhetta värmaren och tillräckligt mycket för att den ska gå bra. Med termostaten på lägsta bör den sannolikt inte bli överhettad. I normala fall startar den igen när termostaten ställs upp medan den är påslagen, vilket den nu inte gör. Att den däremot startar när den stängts av och slås på igen tyder inte heller på att den gått varm. Men nu menade jag just varm värmare, inte FÖR varm värmare.... Låter som att du slår på termostaten igen för att få den att återstarta innan den fullbordat nedkylnings/avstängningscykeln och stannat helt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser