Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
thopal

Hur tömmer man vattenledningarna inför vintern

Rekommendera Poster

Hej, se bifogad bild. Hur tömmer man vattensystemet inför vintern? Har kört pumpen och ser att tanken är tom, det bara fräser lite i kranarna men antar att det finns vatten kvar. Hur lossar man kopplingarna på slangarna på bilden, de bara snurrar. Finns det något smidigt sätt att kopplas loss dessa kopplinga, beskriv gärna med bild eller steg för steg.

Mvh

post-10012224-1394236855,8003_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Blås ur rör och ledningar med tryckluft. Har Du inte tryckluft så är det ju inte så dyrt att köpa en liten kompressor med slang och munstycke på t ex Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser väl ut som Whales snabbkopplingar, och de skall enligt reklamen gå lätt att lossa med ett enkelt handgrepp, ett exempel ... http://www.marinaman.se/adapter-hona-34-bsp--15mm-p-6008-c-530.aspx

Frågan ju bli då vilket sorts enkelt handgrepp? ;-)
Är det bajonett-fattning så vrider man väl bara nåt kvartsvarv - plus kanske trycker ihop kopplingen lite samtidigt för att underlätta vridningen??

Själv hade jag f.ö. nöjt mig med att sära på ett par ställen och blåst lite med munnen.
Vatten utvidgas bara runt 11% vid isbildning, så lite vattenrester är normalt inget problem. (Om det inte råkar vara ansamlat och instängt i nån ficka med sprickbenägna väggar, tex i dyra pumpen.)

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån utan lufttank blir väldig små flöden. Bättre att blåsa med munnen eller en madrasspump. Tryckluften kan också spränga vattensystemet om det råkar vara stängt och man trycker på. En sån pump klarar väl 5-10 Bar och det gör sällan vattenledningar, VV-beredare, pump, tank osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att pumpat tanken tom blåser jag med kompressor med 1-2 kg.

Eller  ta och blås med en damsugare. Även en våtdamsugare kan användas och suga istället.

Våtdamsugaren är förträflig vid tvätt invändigt. Blåser rent med högtrycken och suger upp med våtsugen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej 

Har du provat att trycka/dra i ngn riktning medan du skruvar?

Själv har jag bara tömt med pumpen dvs ingen trycluft el dyl har både vv 2X dusch o vask o toa.

Senaste 2 vintrarna har vi haft som kallast ca -35. Vet inte kanske har jag bara haft tur.Iaf frysning av vatten är bara ett problem om det är i en sluten behållare el om det fryser i fel riktning=behållare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara anledning att kolla var t.ex pumpen sitter. Är den på lägsta punktenkan man ändå ha otur att det efter-rinner i ledningar tillräckligt för att fylla pumpen. Behövs inte mer än ett snapsglas. Efter en fryst pump kopplar jag alltid loss pumpens båda slangar så den inte kan fyllas från något håll. Alla kranar öppna, pentry, toa och sen blås för att kolla att inget ligger i rören och kranar.

Glöm inte att dränera VV-beredaren, brukar väl bli att släppa ut i kölsvinet. Här kan tryckluft hjälpa till att få ut så mycket som möjligt först i t.ex pentrykranen sen ned till kölsvinet. Lämna dräneringskranen på VV-beredaren öppen.

Ett förtydligande: med Biltemapumpen tänkte jag på en sån 12V-variant. Vi har en sån själva i båten. Lite flöde, mycket tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej igen 

Det är rätt har också kopplat bort slangarna till pumpen, Tömt vv beredaren etc. Men fortfarande finns det ju lite vatten kvar i slangarna. Det är detta jag syftar på och  normalt skall det inte vara ngt problem eftersom det inte är slutet och vattnet har möjlighet att expandera,

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En våtdammsugare i alla slangar och tappställen är ett måste ! Finns på Jula för 3-400:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett plaströr av den hårda typen, vad den nu heter, ska nog inte vara fyllda för lång sträcka. Fryser det till blir det friktion mot rörets väggar och det går trögare för isen iom den längre sträckan och röret riskerar att spricka. 

En plasthink sprack på samma sätt hemma. Fryser fast mot kanten först och sedan inuti, expanderar och spränger. Men lite vatten i botten på ett rör. Problemet blir ju där röret böjer ner och samlar vatten. 

Har själv mjuka plastslangar som klarar sig genom att expandera. Glöm inte saltvattenintag. Öppna kranar så det rinner ut. Blås ut resten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör nästan tvärt om. Jag har en borrmaskinsdriven pump (typ denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164024186 ) och monterar den med en trädgårdsslang direkt på varmvattenberedarens avtappningskran och suger ut vattnet.

Dels slipper jag tömma ut vattnet i kölsvinet och dessutom så går det väldigt fort att tömma varmvattenberedaren. (Någon kran måste ocskå vara öppen så att det kommer in luft i beredaren.)

När beredaren är tom, öppnar jag en kran i taget, bara en (varmvatten kök, kallvatten kök, varmatten bad, kallvatten bad) och sedan lossar jag slangen vid pumpen när kranarna är stängda. Nu har allt vatten sugits ut från beredaren och alla slangar. Och inte en droppe vatten i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter som en pump inte kan suga luft och därmed ev kvarvarande vatten i slangar , så måste man tvinga luft/vatten ut med hjälp av stort undertryck/ genomflöde . Jag sög även utifrån i mina bordgenomföringar(sida och botten ) och blev förvånad att det kom så mycke vatten in i dammsugaren .... . . . Våtdammsugare ...klart värt investeringen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att en del kulventiler kan frysa sönder om de står i helt öppet läge. Det kan finnas vatten mellan kulan och huset. Det bästa är att de står halvöppna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips o beskrivningar. Nu återstår att göra detta idag! Det värsta är ju att det är så trångt nere vid vattenpumpen o vv-beredaren att man riskerar att bli kvar där, om man nu lyckad ta sig in dit. Skriver i kväll hur det gått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer in lite sent i diskussionen. Men.

Min metod är kompressor och tryckluft. Men med TRYCKET NEDREGLERAT till ca 1 kp/cm2. Annars blir det för mycket, Lossar slangen från färskvattentanken. Skuvar fast på pistolhandtagets utgång med slangklämman. Öppnar en kran i taget och låter det står och fräsa en längre stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...