Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Flipperskeppare

Förslag på autopilot, någon?

Rekommendera Poster

I jul bär det av till USA och då tänkte jag passa på att köpa på mig en autopilot. Syftet är i första hand att få ett par extra händer när jag fixar med tampar mm, det vill säga pilotens viktigaste uppgift kommer vara att köra båten rakt fram. Det får inte bli så dyrt att det inte blir något.

Båten är en planande motorbåt på 10 meter och ca 5 ton, som har DP-G-drev med den moderna varianten av kabelstyrning, servoassisterad och med no feedback.  

Hittills har jag sett två alternativ; Raymarine S1000 kombinerat med byte till hydraulstyrning, lämpligen då den Mavimare som säljs av Flotec. Fördel är att jag då får hudraulstyrning som bör vara bättre än den trots allt ganska bra kabelstyrningen som jag har, samt att monteringen kan bli helt dold. Nackdel ett högre pris och krångligare installation, samt att S1000 tycks vara en mycket enkel autopilot som egentligen är avsedd för mindre båtar.

Det andra alternativet är ett Raymarine Smartpilot SPX-5R, med en mekanisk drivenhet. Blir något billigare och bör vara enklare att installera, en verkar det som bättre autopilot, men med en mekanisk drivenhet som hamnar mitt på instrumentbrädan och också fortsatt kabelstyrning med dess nackdelar.

Kan någon med erfarenhet av autopiloter ge mig råd? Finns det andra alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man - som du säger - först och främst kunna styra rakt fram kortvarigt för att kunna fixa saker på däck etc så behövs väl egentligen ingen GPS alls?

Men enligt bilden så verkar raymarine-alternativet S1000 kräva just en yttre ansluten GPS, tappar all orientering ifall signaldata uteblir?

Själv hade jag nog försökt leta lite efter piloter med inbyggd fluxgate-kompass eftersom jag redan har en sådan och är mycket nöjd med dess uppförande.
[Det är en magnetisk kompass med allt vad det innebär av känslighet för närliggande magneter, eller strömförande dc-kablar, och kanske därför inte optimalt på en instrumentbräda. Men vid korta sträckor så är nog detta inget större problem, detta då eftersom kursen ju ändå antas bli konstant och deviationen för olika riktningar därmed rätt ointressant? (Fluxgaten saknar alltså tidigare problem med roterande kompassdelar, där massan nog orsakade överslängar hos kompassnålen? Däremot så är fluxen lämpligen fortfarande normalt kardanupphängd för att hålla sig någorlunda horisontell i vågrull eller segelbåtskräng.)]

Bild på en inre elektronisk fluxgate visarlös styrkompass, som alltså alltid saknar roterande delar men i bilden även båt-nödvändig kardanupphängning ... http://en.wikipedia.org/wiki/File:Floating_core_fluxgate_inclinometer_compass_autonnic.jpg

Mitt tips får alltså tills vidare bli; försök även kolla lite efter inbyggd fluxgate om nu detta fortfarande är möjligt i dataåldern?
Lyfter iaf tråden.
/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 21 oktober 2011 | 18:31

post-10006646-1394236855,4811_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du handla i USA så köp över statsgränsen då kan du slippa deras moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev ingen autopilot förra gången, men nu är jag sugen igen och tittar åter på en Raymarine S1000.

Denna är avsedd för båtar upp till 25 fot. Min är avsevärt större, 32 fot (gamla fot från den tiden man inte räknade med badbryggan, dessutom). Dock har båten servostyrning och volymen på den tilltänkta hydraulcylindern stämmer. 

Kan någon förklara för mig varför en S1000 inte skulle fungera på en båt större än 25 fot? Någon som rentav har erfarenheter av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten servo ska storleken på båt inte ha nån betydelse. Då gör servot grovjobbet och autopiloten blir bossen.

 

Kan tänka mig en liten autopilot styra Stenabåten. Kanske inte riktigt rätt programmerad men det går nog åt rätt håll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för det blir stora påkänningar om man inte har servo och stor motor och svänger i hög hastighet, det är då kraften överstiger maxgränsen hos autopiloten, vilket gör att den inte orkar, kan väl jämföras med när en segelbåt som är lovgirig lovar i byn, och man inte orkar hålla emot. Men om du bara kör rakt fram i mindre vågor när autopiloten är på ska det inte vara några problem så ska det inte vara några större problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftet med piloten är som du skriver att köra båten rakt fram i någorlunda anständigt väder, så att man kan släppa ratten en liten stund och t ex fixa med sjökorten eller ta fram tampar för tilläggning. Är det för stora vågor kommer vi inte köra, iallfall inte med autopilot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om övrig data mellan piloten och din båt stämmer är det minimal risk att något går snett.

Som jag har förstått det uppfylls autopilotens krav bortsett från båten längd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev servostyrning men resonemanget pekar på att det är hydraulstyrning utan servoassistans? Då blir det ändå OK vid lungnt väder kräver inte mycket kraft kan jag tänka.

 

Har båten servostyrning ska storleken på båt inte spela nån roll. Tror inte rorgängarna på fartygen har så stora armmuskler numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har modern kabelstyrning med servo-assistans. Han skrev tidigare att han funderade på att byta till hydraulstyrning för att det var lättare att hitta pilot då, men så är ej läget. Det hela gäller pilot till kabelstyrning med servo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, låter lättstyrt och passande även autopilot av klenare sort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min otydlighet. Båten har idag kabelstyrning men den skulle i så fall bytas mot Mavimares hydraulstyrning GF150BET. Denna fästs i skölden på samma sätt som kabelstyrningen. I båda fallen är skölden utrustad med servoassistans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...