Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
ljunghall

Kokad VP TAMD41 - vad kan ha pajat?

Rekommendera Poster

Ok, nu när jag tittade på bilden såg jag att du menade oljekylaren/värmeväxlaren på backslaget. Inte oljekylaren/värmeväxlaren på motorn. Och att du har filter, men att det sitter - som redan påpekats - galet. Backslagets oljekylaren/värmeväxlaren bör kunna rengöras genom att spola baklänges (utan slangarna anslutna) som redan nämnts. Ber om ursäkt för att jag var lite väl snabb där....blush

Skiten som du fick ut - kom den ut i genomföringen ?  Alltså efter att ha passerat impellerpumpen och slangarna hela vägen ?  Eller spolade du rent bit för bit med alla mellanliggande slangar lossade ?  Hoppas på det sistnämnda....wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtret sitter där det sitter på Volvo Pentor av min modell. Men underligt är det.

Jag kopplade loss gummislangen från ventilen på genomföringen och från vattenpumpen. Sedan spolade jag genom slangen (från pumpen) genom oljekylaren och vidare genom slangen från oljekylaren tilll genomföringsventilen och lät det rinna ut i kölsvinet där jag hade koll på vad so kom ut.

Jag tog inte loss alla slangar eftersom jag ville spola genom oljekylaren utan att kunna fånga upp vattnet och det som eventuellt satt i. Slangarna är av grov dimension och flödet var så bra att jag ändå inte hade anlöedning att misstänka att något satt kvar.

Jag ska nog spola framåt också enligt samma testmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, sjövattenfiltret ingick nog inte i motorn utan det var nog varvet som satte dit det som de ville (och vissa varv monterar som sagt fortfarande inte filtren om de inte redan sitter fastmonterade på motorn i motorleveransen). Har sett ett par tre TAMD41-installationer, och sjövattenfiltret har mest hamnat där det passar på motor eller näraliggande skott. Fast på din båtmodell är det möjligt att det är så generellt, alltså att filtret sitter först efter impellerpump och oljekylaren/första växlaren. I så fall lär någon haft en dålig dag på Storebro när de kom på det.....

Har du spolat baklänges men haft slangen lossad vid impellerpumpen så är det nog helt ok. Som du skriver är det inte sannolikt att det sätter sig i slangarna. Framgick dock inte om du pressat skiten baklänges även förbi impellerpumpen igen, därför min (kanske dumma) fundering.

Håller med att det är skumt att det inte pumpar. Frågan är om det är absolut tätt på pumpens sugsida, och om impellerlocket tätar perfekt ?  Minsta lilla luftläcka här och den får svårt att suga upp vatten och komma igång. Eventuellt kan du testa att förfylla via filtret innan provstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattenpumpen med filter är avbildat på sidan 11 i manualen (som finns här: http://www.maritimsd.no/Customers/msm/documents/Dokumentasjon Volvo/31_32_41_42_43_Serie.pdf), utöver att pumpen drivs av en axel som kommer ur transmissionen (?). Den känns tämligen fabriksmonterad. smiley

Hur som helst satt den skit jag hittade i oljekylaren på backslaget, dvs halvvägs mellan vattenpumpen och skrovgenomföringen. Jag plockade av slangen mellan pump och oljekylare, så eventuell skit jag har spolat loss satt inte i impellerhuset.

Och impellern är som sagt hel, det går bra att fylla på vatten i slangen genom vattenfiltret, och pumpen drar upp det vattnet när jag testar. Men sedan är det stopp.

Några saker har jag slagit fast:

1. Impellerpumpen fungerar, impelern är hel.

2. Det är flöde genom hela systemet baklänges.

3. Det satt sjögräs som såg ut som kasettband och klumopar av en vaxartad massa i på inflödessidan av backslagets oljekylare, utflödessidan verjkar ren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi kanske inte dividera om det, men det är nog ett litet feltryck i bilden. Din motor, TAMD41 med backslag, har mig veterligen inte filtret standardmonterat på sjövattenpumpen. Tror bara det  sitter som standard på motorer utrustade med drev. Verkar som att 18 har blivit 8 på bilden, vilket skulle ändra betydelsen från sjövattenfilter till sjövattenpump, vilket också stämmer bra med vad som syns på bilden. Det är inget filter med på den TAMD41:an.

Antingen har man gjort det enkelt för sig på varvet och monterat en specialare, eller också kanske dina motorer blivit utbytta någon gång, och har suttit med drev från början ?  Nåja, det löser inte dina problem....

Jag har dåligt med idéer. Men har du spolat från oljekylaren och framåt  med en slang ?  Visserligen måste du kanske tillverka en specialkoppling för att få det tätt, men jag var som du såg tidigare lite bekymrad över t ex avgassystemet. Om det är stopp framåt kommer heller inget vatten igenom. Något kan ju ha gått åt skogen senare, och har du kört torrt så länge att färskvattnet kokade bort så är det nästan underligt om alla slangar klarat sig, särskilt i närheten av avgassidan. Avgaskröken är t ex en trång sektor, alltså där vattnet skall in i avgaserna. Men med den temperaturen du väl haft så kan andra saker bildat rester som satt igen det framåt.



Senast ändrad av IngemarE | 25 september 2011 | 21:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för klargörandet, du verkar ha koll. :)

Jo, motorerna är bytta och jag kan inte uteslua att det har suttit drev på dem.

Nej, jag har inte spolat framåt från filtret. Men om det var stopp framåt borde det väl i alla fall ha kommit in lite vatten i pumpen?

Usch, dina farhågor låter inte roliga. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte så mycket bättre koll än någon annan. Men vissa motorer har jag kladdat lite med, och jag råkar ha just två TAMD41 i min närhet (dock ingen själv) varav den ena med backslag och den andra med drev. Och jag råkar också ha sett den bilden tidigare.....

Visst, det är långsökt att det skulle vara stopp framåt. Men om det är det, så kan den inte heller suga och dra upp vatten eftersom den luft som finns i filtret och alla slangar framåt som skall ersättas av vatten måste ta vägen någonstans.

Det är bara att kolla. Allt går att laga, det omöjliga tar bara lite längre tid. Och kostar kanske en aning mer. Men du vill nog ändå inte åka vidare med den båten/motorn utan att först ha kollat igenom det mesta, även om det nu skulle ha runnit igenom vatten. Och det brukar lösa sig så småningom.

Ponera (men nu spånar jag verkligen) att det är något annat betydligt senare i flödeskedjan som blockerar flödet än ditt oljekylarskräp, och har gjort så från början ?  Lossa vattenslangen som går in i avgaskröken efter turbon, alltså sista anhalten, och se om det kommer fram vatten där. En chansning bara, men ganska enkelt att testa.

Annars kan du lätta en aning på slangarna på olika ställen efter filtret (dvs framåt) och se om den orkar trycka ut vatten där. Å andra sidan lättare att göra detta om du fixar en trädgårdsslanganslutning så du slipper starta motorn vid varje test. Men jag känner att detta är lite långskott, fast det vore ju bra att säkerställa att vattnet kan rinna hela vägen igenom motorn/båten framåt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att inget i slingan är tänkt som tryckkärl. Kraftigt flöde men inte högt tryck så en slang med vattenledningstryck kan nog spränga om det är t.ex en kammare med stora inre ytor. Men en hel del klarar det nog. Man kan t.ex göra en provisorisk slanganslutning med tejp och plast så det inte tål så stora tryck. Denna kan ju också sitta i vattenslangens kranände och fungera som sprängbleck. Om du inte vill duscha hela tiden.

Jag har funderat lite om stoppets art.

Något verkar sitta ivägen. Det som sitter där kan vara något som fungerar som stopp bara i en riktning. Impellerblad som vandrat in mot en trängre passage blir som en backventil, släpper vattnet bakåt men inte framåt.

Samma med en plastpåse som hamnat på utsidan och klamrar sig fast vid vatteninteget. Känns helt OK vid spolning bakåt men stänger effektivt när vattnet ska in i båten.

Du har kylvattenslangar som dammsugsdito. Kom på att du skulle kunna indikera med dammsugare som vänds och kan blåsa vilket inte blöter ner allt. När du väl hittat var det är stopp får du ta till kraftigare saker.

Kom att tänka på en avloppsrensare som heter Pango som vi har här hemma. Ser ut som en förväxt pistol. Den kan man pumpa upp tryck till en kammare och med en avtryckare poffa ut skiten som fastnat i avloppet. Eller i sjövattenslingans olika delar.  

 

post-5771-1394236836,7161_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

forgus31: Synnerligen god idé att koppla på dammsugaren från t ex filtret och framåt. Blir som du skriver inget söl, och inte heller någon risk att trycka sönder något p.g.a. för högt tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att kjag har löst problemet:

Jag skrev tidigare att punpen fungerade och att impellern var hel. Det var bara delvis sannt, Idag har jag plockat bort alla slangar från pumpen och framåt (mot avgasröret) och spolat dem var för sig. Jag spolade igenom värmeväxlaren, laddluftkylaren och en tredje grej (värmeväxlare?) separat utan stopp. Jag spolade till sist vatten från pumpen hela vägen till avgasslangen utan att möta hinder.

Då är det bara impellern kvar, eftersom allt annat var kontrollerat, så jag bytte den trots att den såg bra ut, och voilà, allt fungerar! Det måste vara impellern som har mjuknat och inte längre håller tätt med det tryck ett intakt kylflöde medför. Pumpen drog ju upp vatten när den inte behövde kämpa så hårt för att pressa vattnet vidare.

Temperaturen är precis som före incidenten och ökar från 0 till marschtemp i samma takt som förr, dvs lite långsammare än styrbordsmotorn.

Mitt enda bekymmer nu är att oljetrycket är lite för lågt på babordsmotorn. Kan det ha med för låg sötvattennivå att göra, även när temperaturen är normal? Jag vet ju inte hur mycket sötvatten som saknas om något saknas alls. Jag hällde i 10 liter och tittar jag i expansionskärlet ser man att det skvalpar lite i botten på det, som det gör på den andra motorn. Finns det någon indikator på att det är tillräckligt mycket sötvatten i systemet?

Kan det vara något annat som gör att oljetrycket är lite lågt, runt 40-50 psi mot normala 60.

***

Tack för alla tips, de har varit värdefulla i felsökningen!



Senast ändrad av ljunghall | 02 oktober 2011 | 00:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så inte axeln snurrar  innuti inpellern. ny inpeller har mindre sliten splain.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetryck ska ha väldigt lite med vattnet att göra...

Kan vara givaren om du har tur. Prova och byt givare mellan motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälper dig inte idag, men det kan vara värt att veta att Micab Marine www.volvopentashop.com/MicabMarin har väldigt mycket sprängskisser på motordetaljer och kringsystem.

T.ex på oljekylaren när du hade funderingar på dess inre konstruktion: http://www.volvopentashop.com/MicabMarin/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/7746620_046?path=MarineDieselEngines/7746620/7746620_26/7746620_046&query=TAMD41&catalog=PentaPartsCatalog&name=7742700_26

Kan vara värt att ha i bakhuvudet vid framtida arbeten.



Senast ändrad av Tomas99 | 14 oktober 2011 | 18:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag har letat där förut men har inte hittat oljekylaren till backslaget. (Den du länkar till är inte till backslaget.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...