52rost50 0 Postad 5 September , 2011 Jag måste byta ut mina 2 förbrukningsbatterier á 75Ah. Startbatteriet behåller jag. Vet inte om jag skall välja Tudor, Varta eller annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 5 September , 2011 Jag stod inför samma problem för 4 år sedan och valde då biltemas gelbatterier på 105ah. Trodde dom skulle hålla max 2 år men kan nu konstatera att dom fungerar fint än och visar inget tecken på avmattning, Kan vara värt att kolla på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 5 September , 2011 Varta Professionel är ett mycket bra batteri. Sedan kommer det an på hur man sköter batteriet för att det ska hålla länge. Rätt skötsel håller liv i vilket batteri som helst under 6-8 år medan misshandlar man det kan man ta död på det på en halv säsong. Ladda det rätt och håll det fulladdat året om så håller ditt batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
52rost50 0 Postad 5 September , 2011 Då blir det nog Varta batterier. Jag har väl förstått rätt att man inte behöver byta startbatteriet om det verkar ok? Startbatteriet laddas väl alltid först och sedan de övriga förbrukningsbaterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 5 September , 2011 Njae. Hur vet laddaren vilket som är startbatteriet menar du? Har du en frånskiljare så kan du ju välja om du ska ladda start eller förbrukningsbatteri annars laddar du väl det hele rasket... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 September , 2011 Om man har ett rätt kopplat laddningsrelä så laddas först startbatteriet upp till inställd spänning och sedan slår reläet till och börjar ladda förbrukarbanken...om jag förstått saken rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 6 September , 2011 Du behöver inte byta startbatteriet om det verkar ok. Så fort generatorn lämnar laddspänning 13,75 V så slår laddningsreläet till, de båda batterierna parallellkopplas och båda batterierna laddas upp samtidigt. Har man Ctek D250S Dual som skiljerelä laddas startbatteriet av generatorn medan Ctek:en laddar förbrukningsbatteriet. Det systemet beskrives här: http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/elsystem/batteriladdare-2872354 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser