575fredrik 8 Postad 30 Augusti , 2011 God kväll alla trevliga här på MG. Det är så att jag har varit och tittat på en Flipper 717c och är väldigt nära att köpa den. Nu har jag sett på divers bilder att det skiljer sig en del på olika årsmodeller. Den här har tex. hel framruta inte delad som verkar vara det vanligaste. Är det någon nakdel? Finns det något speciellt man ska se upp med? Skriv gärna för jag ska åka och kolla igen på torsdag. Mvh// Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 31 Augusti , 2011 Hej. 717 hör till mina favoritbåtar och en någon gång ska jag nog köpa mig en. Hel framruta måste ju vara en fördel. Bättre sikt. En nackdel med modellen är att du måste kliva på dynorna baktill när du entrar båten genom kapellet. Trist tycker jag och lite krångligt. Därför skulle jag köpa en 717S istället. Där har du skjutdörrar bak men tyvär blir ju ytorna i båten mindre på den. 717S blir lite dyrare och sällsyntare dock. http://www.blocket.se/blekinge/Flipper_717_S_35105283.htm?ca=1_9&w=3&last=1 Flipper är ju kvalitetsbåtar och 717 med sin klassiska, tidlösa design behåller värdet. Du kan också kolla spår av vättenläckage kring rutramar och däckbeslag. Fungerar toan? Mina föräldrar har en 760 1991 som fungerat klockrent i 15 år nu. Men med sprucken toalettanslutning och läckande däckbeslag. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 31 Augusti , 2011 Tack för ditt inlägg. S modellen går bort för mig pga det du skrev, den blir mindre invändigt. Jag är väldigt klyven, vet inte riktigt hur jag ska göra. Det bästa med affären är att han tar min 575a i byte. och jag har varit sugen på en 717 i 4-5 år nu. Det jag är rädd för är att den blir för stor för att sticka ut med efter jobbet en sväng och grilla en korv och bada lite. Men den blir ju helt klart ett lyft när man ligger ute hela helger. Det blir väl oxå mer jobb på vår och höst. Svårt beslut det här. Inte roligt att sälja min 575a heller när allt är i toppskick på den. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 31 Augusti , 2011 Jag förstår. Du vet vad du har men vet inte vad du får. Vill du utveckla båtlivet för dig och din familj ska du ju helt klart byta eftersom du får bättre övernattningsmöjligheter i 717 att ni bor bekvämare. Med det kommer ju tyvär en dyrare drift och aningen mer underhåll också. Du får ju alltid tillbaka pengarna den dagen ni väljer att sälja den. Jag skulle ha bytt eftersom det handlar om att byta upp sig i det här fallet. Det är aldrig fel med mer utrymme och med mer utrymme kan man stanna ute fler dygn istället för flera dagsturer som slukar soppa. Så eg. får ni kanske ut fler övernattningar / sommar och spenderad krona i ägandekostnad än ni får idag. http://www.flipperbat.se/0a4e9f62-11fa-48c7-8f38-0d6ebf882731-29.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 31 Augusti , 2011 Hej Flipper 717 C med hel framruta är den första årsmodellen. Således en ganska gammal båt. Å andra sidan gjordes de väl inte i så många år tror jag. Men som sagt - den hör till första årsmodellen innan uppdateringar mm. Kolla mer på www.flipperbat.se för info om vad som skiljer modellerna åt. Jag har själv en Flipper 717 C från 1991 och den har delad framruta. Vi kliver alltid in i båten akterifrån genom kapellet och det är inga som helst problem. Vi har en matta som ligger där man sätter steget men eftersom dynorna ändå är av galon har det knappast någon betydelse. Får du bra pris på båten? Vilken av båtarna på blocket är det? Bensinare eller diesel? De små bensinmotorerna (6:orna på ca 200 hk) är ganska klena och ofta ganska slutkörda efter 20 år på sjön. Vi köpte ett exemplar med en modern VolvoPenta Dieselmotor och det ångrar jag inte en sekund. Go for diesel om du har möjlighet! Mvh/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 31 Augusti , 2011 Hej och tack för svaret. Jag hittade ingenting om skillnader på http://www.flipperbat.se Det är den med ny boggie vagn. 210 imellan på min. //Fredrik Senast ändrad av 575fredrik | 31 augusti 2011 | 17:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser