Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Lunde

Reparationskostnad skuren motor

Rekommendera Poster

Har någon koll på ungefärlig reparationskostnad för en skuren 2-taktsmotor på ca 100 hästar?

Jag letar efter lämplig utbytesmotor och ramlar ofta på skurna 2-taktare på Blocket för billig peng. Folk verkar inte bry sig, utan skickar iväg motorerna och köper nytt.

Hittade exempelvis en Mercury 150 hk från -96 för ca 10000:-. Fungerande är den ju mycket mer värd om det går att reparera den för rimlig peng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller just nu på med två Suzuki 75 hk motorer från 80-talet.

En av dem är skuren.

Jag räknar med att den skurna kommer att kosta mig ca 4-6000:- (utöver inköpspriset) för att fixa en ny kolv/ringar/packningar borrning/honing mm.

Då köper jag reservdelarna i US.

Kommer även att göra allt jobb förutom maskin arbetena själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kostnaden måste väl bero på om det är en cylinder eller flera som har skurit ?? 150 hk brukar vara 6 cylindrar (?). Och om det är bara en skuren cylinder, i vilket skick är de övriga ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skiljer helt klart på pris beroende på antalet cylindrar. I de flesta annonserna står det dock bara skuren motor, så då får man ju anta att samtliga måste bytas. Vad kan då en komplett renovering av en 6-cylindrig 2-taktsmotor kosta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid en seriös renovering byter man självklart ALLA kolvar, ringar, lager, packboxar och packningar oavsett om det egentligen bara är ett lopp som behöver borras. Gissningsvis kan man spara några tusenlappar på att köpa rasad motor förutsatt att man gör allt jobb själv förutom borrning och ev planing.  Vid renovering av 150hk mercury kan du räkna med: Kolv 700-1000kr styck Ramlagersats 1000kr Vevlagersats 500-1000 kr Packningar 1000kr Borrning 2500kr Delar  borrning = 10 000kr. Då är dessa delar beställda från billig amerikansk onlineshop ( men inkluderar tull/moms och frakt). Gissningsvis dubbla priset vid köp i svensk marindelsaffär Skall jobbet göras av en firma tillkommer ca 15 000- 20 000kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för en nogrann kalkyl. Med tanke på dina rätt skrämmande siffror kan jag nog glömma köpa en skuren motor, speciellt då jag inte har erfarenhet av motorrenoveringar, utan bara vanligt underhåll. Då skulle den billiga Mercury 150-hästarn sluta på ytterligare 30000-40000:- till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...