Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Gäst jonten

sjöfyllerilag. HJÄLP!

Rekommendera Poster

Gäst jonten

...mej att förstå.

ÄR det så att dom flesta allvarliga olyckor sker med förare som har mella 0.2-0.5 i promille?

ÄR det därför dom sänkt?

kan inte hitta nått matnyttigt på nätet och diskussionerna verkar mera handla om dyngrak vs spiknykter.

nån som VET?

mvh jonten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett hett tips är att söka på detta forum, inte särskilt matnyttig information, men som icke motståndare till lagen så kan man bara konstatera att det finns inget som helst underlag vad det gäller statistik som lagen är baserad på.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är oxå för lagen... Men precis som Westfjord skriver, så saknas totalt underlag till varför den nya gränsen kom... Absolut Ingen fakta och ingen statistik är presenterad... Men jag är alltså trots det för 0.2-lagen... Men jag tar men gärna en grogg eller fyra, när jag väl lagt till... cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Systembolagets hemsida har ungefär hälften av de som drunknar alkohol i blodet. Hur hög alkoholhalt framgår inte.

Och om hälften faktiskt är nyktra, då kan det ju göra detsamma? ;-)

(obs, sista meningen är naturligtvis ironi)

 

Däremot konstateras även där att det är äldre män i småbåtar, i små vattendrag och insjöar, utan flytväst, som är den vanligaste kategorin i de drunkningsolyckor som inträffar i landet.

 

Dessa omfattas inte av den nya sjölagen.

 

Summan av kardemumman är alltså: Om vi med hjälp av lagar ska få ner antalet döda i båtlivet, så är det flytvästtvång i öppna båtar, och när man rör sig uppe på däck på däckade båtar som gäller.

Ett förslag jag skulle applådera.

http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Livsstil/Batfylla/ 

 

 

edit. glömde bifoga länken till Systembolagets hemsida.

 



Senast ändrad av labbibia | 25 augusti 2011 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statistik eller inte. Vill någon säga emot att det är ett känt faktum att även litet alkoholintag försämrar både reaktionsfömåga och omdöme?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Transportstyrelsen så är det vanligast med omkomna i små öppna båtar, vilket inkluderar styrpulpetbåtar och mindre båtar med utombordare. Dvs. båtar som oftast omfattas av den nya lagen, eftersom de kan göra mer än 15 knop.



Senast ändrad av Abbe2 | 25 augusti 2011 | 12:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp,jag funkar mycket bättre efter 3-4 Starköl till Frukost,så dä så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statistik eller inte. Vill någon säga emot att det är ett känt faktum vi har den strängaste alkohollagstiftningen i Europa när det gäller sjötrafiken?

Det är ett känt faktum att människor blir bättre på vissa precisionskrävande sporter efter en eller möjligen två öl.

Det är ett känt faktum att engelska flygvapnet tillåter sina piloter att dricka max 2 pint öl före stridsuppdrag.

 

Om britterna anser att deras stridspiloter som flyger i mach 2 klarar 2 öl, så misstänker jag att även Svensson klarar att manövrera sin båt efter samma intag.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia, är du säker på de? För det verkar inte stämma med följande nyhet: http://community.warplanes.com/2011/05/26/raf-eurofighter-pilots-sent-home-from-libya-missions-due-to-after-night’s-drinking/

Där det bl.a. står att ..what I do know for certain is that the RAF takes a very firm view of any activities like drinking in and around flying, particularly in these sorts of conditions because clearly the two don’t mix.

Vilken är din källa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikeln var införd i Aftonbladet, just i samband med händelsen du länkar till. De piloterna hade alltså druckit sig rejält berusade, vilket är någonting helt annat än att dricka 2 öl.

Jag har länkat till detta här på Maringuiden någon gång tidigare, men hittar inte länken nu.

 

edit. För övrigt verkar din egen länk inte fungera?



Senast ändrad av labbibia | 25 augusti 2011 | 12:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda regeln jag hittar är att piloterna max får ha druckit 2 pints de 12 timmar som är före flygningen, alternativt 2.5 pint under 24 timmar innan (tidningarna har olika uppgifter, och reglerna kan ha ändrats. Hos RAF hittar jag inget.) Antagligen så finns det en BAC-nivå också, precis som för vanliga piloter .

 

(Maringuiden radbryter, och det blir i länken då du gör copy-paste.)



Senast ändrad av Abbe2 | 25 augusti 2011 | 12:33



Senast ändrad av Abbe2 | 25 augusti 2011 | 12:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är inte detta som ursprungsfrågan från TS handlar om... Bara så att det inte blir ytterligare en uttjatad tråd i ämnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du har rätt.

Men det var ju faktiskt folkew som drog i väg från ämnet, eller hur? Jag svarade på hans fråga med en motfråga, eftersom jag anser att folkew:s fråga inte är relevant i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nänä,inget fel med att länka,antingen är du onykter,eller så är du en sån som är värre skadad än en 0,2 are ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och en kompis var ute en kall höstdag för många år sedan och rodde drag (trolling).
Vi blev rätt nerskylda och bestämde oss för att ro hemåt. Jag satte mig vid årorna och började ro lite lugnt till en början men efter ett tag så tog jag i allt jag hade och det gick undan. Var en snabbrodd båt..

Det jag inte märkte var att kompisen hade lagt i sitt drag igen och fick hugg när jag rodde som snabbast.
Killen börjar skrika att han har napp och börjar veva in, jag stannar upp och tar reda på håv och huggkrok. Nu börjar kompisen tveka och säger att fisken släppt.. men när han får in den så är det en gädda på 3 kg som brutit nacken.. :-)

Hade tydligen huggt från sidan och det vridit till.. stendöd var den i alla fall. Hur fort jag rodde vet jag inte, men snabbt var det.



Senast ändrad av Daniel_B | 26 augusti 2011 | 00:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart djurplågeri. no

Man borde inför maxhastighet för roddbåtar. Även en maxhastighet när man fiskar.

::Harry::

(inte allvar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

försöker hitta bra argument för själva sakfrågan.(fast inlägget om knäckta gäddnacken var ju kul:)

nån jämförde det med bilkörning.

-men vem ligger med båten i 38knop(70km/h) på vattnet i en 7meter bred kanal och möter båtar i samma hastighet.

skulle ju isåfall inte ens lukta på en öl då.

eller att man slänger ut bilder och historier om dyngraka förare som kört upp på land och både spräckt båten och skallen.

öl gör inte det med mej iallafal.

har själv inget behov av att dricka medans jag kör ,men lagen känns ju inte så genomtänkt.

lite som argumenten när dom ville införa euron. -du slipper växla när du åker utomlands.

 

nu är det ju som det är, men skulle gärna vilja ha bättre koll på varför denna lag.

 

mvh jonte 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför denna lag?

Jo jag har en terori som ingen har överbevisat vara fel ännu.

 

Några politiker har vid besök i skärgården sett några brats dricka öl och köra båt. Fy.

Dessa politiker har också hört talas om båtar som körts upp på grund av fulla förare.

Sedan så har de sett statistik på antalet drunknade.

De har därefter insett att de måst göra något för att folket ska fortsätta tycke de är handlingskraftiga.

Då drar man slutsaten att drunkning är olyckor till sjöss som beror på onyktra förare som kör båt. För detta vill man begränsa onykterheten på sjön som någon berättat för dem är vanligt förekommande, förstärkt av de brats de sett på besöket i skärgården, tillsammans med någon artikel i aftonposten med någon båt man funnit längt upp på land.

För att få arguemnt till nivåer kopplar man ihop det med biltrafikens lagar och nivåer för att rättfärdiga 0,2 promille.

Lagens utformning med snabbgående båtar har satts så för att snabbgående båtar är farliga för andra och orsakar massor med kollisioner till sjöss. Dock anger statistiken för kollisioner att detta är mycket ovanligt. Alltså har man bara gissat.

Fortfarande utan att att tagit reda på vad drunkningsolyckor orsakas av, utan att ta reda på hur onyktra förarna varit då de kört båtar upp på land. osv

Alltså helt utan fakta om vad man lagstiftat mot. Helt utan fakta om olyckornas orsak och antal.

 

Försök hitta något som emotsäger dessa teorier.

 

Vill nog påstå att dessa politiker är mer berättigade av gamla skämtet om blondiner.

Blondiner är inte dumma i huvudet, de har bara otur när de tänker

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 02 september 2011 | 06:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkohol förändrar en människas omdömme och förmåga att handla och fatta beslut. 

Därför tror jag man sänkt gränsen. Dels för att sända ett budskap men dels pga. försämring i en människas förmåga att handla och reagera.

Jag känner mig trygg med en sträng alkohollagstiftning på sjön. Jag kan inte förstå varför den ifrågasätts!

Om, mot förmodan piloter i SB tillåts dricka före start är det verkligen inget vi bör ta hänsyn till och närma oss i någon form av trafik i Sverige. Hoppas samtliga håller med om det.

Tar gärna öl och annan förfriskning lediga dagar både på land och till sjöss men aldrig när jag ska framföra ett fordon eller göra annat som kräver min uppmärksamhet. Helt enkelt bara för att man inte gör det!



Senast ändrad av Stormbrother | 02 september 2011 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju annat som påverkar uppmärksamheten. Mobiltelefoner, trassla med inställningar på plotter, diskussioner/gräl med med passagerare/barn.

Man kanske ska lagstifta om en isolerad förarkabin utan mobiltelefon där det är förbjudet att samtala med föraren under körning? Och att Plottern vägrar gå in i menylägen om inte båten kör under 1-2 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men...? Gäddan var alltså nykter och ändå var det den som dog?  *förvirrad*  hur kan det komma sig med ny lag o allting?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att lagen har hjälpt någon att känna sig trygg.

Dock anser jag att det är placeboeffekt tills man vet om det är det som är problemet med olyckor till sjöss.

Om en läkare hade gjort samma som de som stiftade lagen hade han anmälts. Gissat och satt in åtgärder.

Om en båtmekaniker gjort liknande hade det av de flesta ansettst vara lurendrejeri.

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 02 september 2011 | 12:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka vad man vill, personligen vill jag inte ha massa fulla människor som kör omkring med fordon oavsett om dom har hjul eller skrov.

Och personligen tar jag ett par öl eller ett glas vin och kör båt ändå utan att känna migsom en dålig lagbrytare.

Det är kul att diskutera saker men till sist är det ju så att vi har val i landet då och då.

Vi dessa tillfällen väljer vi representanter som skall styra vårt land och stifta lagar som vi medborgare har att rätta oss efter.

Att det finns en mängd politiker som har åsikter och beslutar om saker de aldrig kommit i kontakt med eller vet något om är ingen nyhet.

Nu är det som det är och det är bara att anpassa sig eller chansa och gå på sitt eget omdöme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju tyvärr så att samtliga partier har lika barnslig alkoholpolitik. Svenskar är nog det enda folk i världen som inte kan bruka alkohol utan bara missbruka (enl. våra kära politiker). Vi är vuxna nog att välja landets styre vid 18år men inte vuxna nog att köpa alkohol före vi är 20år.

Jag chansar hellre och använder mitt omdömme än att anpassa mig efter totalt meningslösa lagar. Att köra min båt (maxfart 9knop / 10m) med 0,2 i kroppen tycker jag är lika omdömmeslöst som att köra 10km/h för fort på en tom motorväg. 

Det farligaste som finns är när människan slutar tänka själv.

IFRÅGASÄTT ALLT!!!!!

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jobbiga blir när alla människor börjar tänka själv och bara följa de lagar som de själva tycker är relevanta och skita i de man inte gillar. Alla människor tänker inte helt lika, då talar vi kanske inte längre om att köra tio km/h för fort på motorvägen - då kanske det handlar om narkotika, våld mot nära och kära, rån, kasta sten på poliser osv.

Vem är det som ska sätta gränserna och bestämmer för när man ska kunna tänka själv om vilka lagar som gäller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag menar. Skapar man lagar som inte går att motivera och därför inte respekteras är det svårt att sätta gränsen för vilka lagar man ska respektera. Lagar kan aldrig ersätta sunt förnuft och omdömme. Eller tycker du att allt som inte är förbjudet i lag är tillåtet? Vi fattar tusentals beslut varje dag som inte styrs av någon lag men ändå kan vara viktiga och livsavgörande både för oss själva och andra.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...