accentnora 0 Postad 6 Augusti , 2011 Jag har en Silva 320 I. Nu har den slutat att fungera. vad kan det vara för fel? Senast ändrad av accentnora | 06 augusti 2011 | 21:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 6 Augusti , 2011 Möjligen kan givaren, som normalt är monterad i en skrovgenomföring under vattenlinjen, ha blivit igensatt av något - havstulparer kan växt på den, sjögräs, tång eller annat kan ha lagt sig över den. Testa att backa en liten bit ( 15 - 20 meter) för att ev. få bort b lad eller annat som kan ha lagt sig över givaren. Du kan också dyka ner med ett cyklopöga ochen borste och skrubba och kolla under båten. Om inte dert hjälper kan det bara vara ett elektriskt fel som måste åtgärdas genom felsökning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Augusti , 2011 Jag har vid två tillfällen fått fel på vårt Silva ekolod. Vid kontroll av signalen med oscilloscope visade det nästan ingen signal. Efter byte av sluttransistorn fungerade ekolodet igen. Ska ut till båten och byte sjövattenpump precis och kan kolla vad min modell heter. Det kan ju vara samma fel på ditt. Med trasig transistor var spänningen knappt mätbara pulståg. Efter bytet flera hundra volt om jag minns rätt. Kanske går att indikera med en multimeter inställd på AC-mätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Augusti , 2011 Jag har samma modell Silva 320. Därmed inte sagt att det är samma fel förstås. Men inte osannolikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser