Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
LilleWide

Baktänder efter tändspolebyte aq130.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en AQ130 som jag håller på att göra lite förebyggande underhåll på.

Har ställt in tändningen kollat brytaravståndet och bytt tändstift och tändkablar. Nu senast så skaffade jag mig en högeffektständspole och monterade (skadar ju inte med en bra gnista)

Men nu så när jag gasar upp motorn så baktänder den lite vid accerelation. Kan det vara så att jag behöver justera upp brytarna eller annat då gnistan blivit bättre? Eller har någon annan någon teori?

Båten tänder som den ska med oroiginalspole och går bra i övrigt också.

Mvh Wide

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Wide.

Du skriver:

Har ställt in tändningen kollat brytaravståndet och bytt tändstift och tändkablar. 

Bra gjort än så länge, men varför inte passa på och byta också fördelarlocket, rotor och kondens så du vet att hela tändsystem är som nytt?

Eller: Ta en flaska startgas spraya runt förgasare/slangar/insug med motorn på tomgång.
Ändrar sig varvtalet någonstans har du för modligen ett läckage som kan störa.

En annan tips: eftersom det är en Volvo motor B20 testa och fråga en bilverkstad varför den baktändes vid acceleration. 

Senast ändrad av Alani | 22 juli 2011 | 09:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ställt in tändningen med stroboskop ?

Rätt inställning av tändningen kan vara avgörande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad exakt vad var det för högeffektsspole du satte dit?

Hur ställde du in brytaravståndet? Det bästa är att ställa in noggrant med kamvinkelmätare och sedan bara kontrollmäta brytaravståndet mekaniskt, det skall då vara korrekt, om dessa två inställningar inte stämmer med varandra står det inte rätt till i fördelaren.

Tändinställningarna skall inte påverkas av spolen, har du ställt allt rätt skall du kunna byta mellan spolar av rätt sort utan att behöva ändra något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt en Högeffektständspole på bitema (den torra som inte är oljekyld)

Tändningen är inställd efter bok med stroboskop och brytarspetsarna med bladmått när den öppnar som mest.

mvh Wide

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas torra högeffektständspole är avsedd för bilar med elektroniskt tändsystem, den har en låg resistans på ca 0,9 ohm vilket innebär att strömmen genom brytarspetsen och spolen blir för hög, över 10A vilket varken spolen eller brytarspetsen kommer att hålla för i längden.

En tändspole för brytarspetsar skall ha en resistans på runt 3 ohm vilket resulterar i en ström på mellan 4 till 5A. Du kan använda biltemaspolen om du kopplar ett förkopplingsmotstånd på 2ohm i serie med spolen.

Tyvärr är biltemas information om sina egna produkter ibland undermålig, jag har mätt upp biltemas spole själv för deras kundtjänst kommer bara med goddag yxskaft om man ställer några tekniska frågor, eller också läser dom inanntill i katalogen somom det skulle hjälpa.

Själv kör jag med en tändspole från Meca art nr 1545-11040 den kostar 300kr och det är en förklädd Lucas DLB101. Fördelen med den är att höljet är av aluminium som inte rostar och lågspänningsanslutningarna är i mässing så bara man byter ut muttrarna till dom till mässingsmuttrar så får man en spole där inget rostar, till skillnad från Bosch originalspolen där både höljet och anslutningarna rostar friskt.

Senast ändrad av MartinX | 23 juli 2011 | 11:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ajdå... där ser man..

Jag som valde denna spolen just för att jag har hört att jag inte skulle behöva något förkopplingsmotstånd då denna enligt bitema och andra jag har hört med.. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...