Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Ludde17

Motorn lägger av när jag lägger i friläge

Rekommendera Poster

Hej

 

Är nybliven båtägare, till en Renken Classic -89. Har en 4 cylindrig mercruiser 3,7 L som krånglar lite. När jag lägger i friläge så slår motorn av. Det har även kärvat med reglage att det var svårt att få ur och i de olika växlarna men det har justerats nu. Problemet är nu att båten lägger av när man ska växla så det är inte kul att lägga till eller ta sig ut med båten då motorn slår av och man kanske krockar med närliggande båtar. Nån som vet vad man kan göra för att få bukt med detta problem. Är rätt ovan mek men kan lösa en del bara jag får tips från er mer erfarna.

 

Ska tilläggas att det nog inte är något fel på tomgången då den går bra på den när man startar, det är just i växlingslägen som båten slår av.

 

tacksam för svar.



Senast ändrad av Ludde17 | 14 juli 2011 | 18:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett klassiskt fel på MerCruiser. När motorn ligger i växel går det inte att få ur den med mindre än att man dödar den ett kort ögonblick. Det styrs med den mekanik som finns oavnpå motorn med en mikroswitch. Rörelsen att lägga den i neutral stänger av tändningen men tyvärr för länge så den dör. Dessutom ska växeln läggas ur och det görs i drevet med en wire från mekanismen. Man har alltså två wire efter varandra (från reglaget, till motorn och från motorn till drevet) och en teknik att döda motorn som är stenålder.

Tyvärr finns ingen enkel hjälp att få. Kärvar wiren till drevet måste den bytas. Plattan med mekanismen måste bytas. Injusteringen är mycket knepig och bör utföras av någon med stor erfarenhet. Tyvärr är dom väldigt få, många firmor vägrar befatta sig med dessa motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd sökfunktionen här på forumet så ser du att du inte är ensam om ditt problem :-) Det verkar heller inte vara så infernaliskt svårt att åtgärda som skribenten ovan vill påskina...

 

Lycka till och hoppas det löser sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel på växelviren du behöver byta den men det kan förhoppningsvis vänta till upptagningen och då passar du även på att byta bälgarna..Konstgjord andning kan göras. Lossa växelviren som går ner till drevet vid motorn, ta bort den svarta plasthylsan som sitter med 2 fyrkantiga skruvar. Trä på en plastslang o teljpa fast fäst den sen så högt det går o häll i 5-56. Låt hänga ett dygn eller så o fyll på med 5-56 med jämna mellanrum. oljan rinner såsakta ner genom viren ner till drevet och smörjer upp det hela..Montera tillbaka efter minst ett dygn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur märkligt den än kan låta så ska dessa wires inte smörjas. Olja här öka friktionen. Enda varaktiga boten är att byta wiren. Tyvärr måste man göra detta när den står på land då drevet måste lossas.

Varför den kärvar beror på att wiren gör kraftiga böjar och sliter på höljet. Glappet ökar och det blir mindre distinkta läge. Slitna plattor gör att det blir oexakta.

Det sägs att ett företag i Fiskebäck håller på att ta fram helt nya wires med ny teknologi som är enklare att montera och som inte delvis förstör wiren redan vid monteringen, vilket sker med originalwiren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för svar allihopa, antar att det bästa är att byta vajrar på båten. Vart kan man köpa sådana, vill ha bra kvalite men ändå till ett vettigt pris. Kan man köpa över internet eller finns det några bra båtbutiker kring eskilstuna/västerås?

 

mvh Ludde17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drev.se har wire som ska gå ner till drevet, det är dock den sorten som slits snabbt och är svår att montera, den nya har inte kommit ut på markanden ännu.

Ska du ha ny wire mellan reglage och motor rekommenderar jag Extreme-wire fast dom kostar mer. Det är i stort sett inget glapp i dom och dom är väldigt följsamma och ger exakt känsla vid manövern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan!

ang ditt problem med driftsopp är mycket riktigt microbrytaren som bryter pga av dålig växelvajer

OBS! att spraya 5-56 är ej att rekomendera om man inte efterbehandlar med riktig smörjolja.        5-56 rostlöser bara och rostskyddar inte utan det kommer att rosta som fan sen.

om du inte vill meka med båten nu kan du sänka tomgången till ca 600 varv ,för att lösa problemet tills vidare.(du kopplar bort kablarna till microbrytaren ) Jag har en ny växelvajer till salu om du är intresserad.(från Drev.se 490 kr säljer den för 400 kr inkl frakt) Har även stödlager om det är av intresse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att gissa utan att se men troligen wiren är en slitage del, som bälgarna sött vatten max fem år salt vatten max tre år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen och erbjudandet om att köpa grejer. Men jag antar att det inte räcker med att köpa bara vajerma av dig. Jag lär nog köpa hela paketet för 795 med packningar och bälg m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu vet jag inte om din 4a har något som kallas för tomgångsmotor, för det har nämligen jag haft problem med på min 7,4L Mpi motor. Samma fenomen vid tilläggning, att motorn dör. Kan ju vara bar att veta i alla fall.

Mvh

Magnus  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara insprutningsmotorer har nån form av Idle Air Controller eller IAC o som du hade problem med o detta är en förknasarmotor. I detta fall är det säkert som redan sagts att vajern trögar o behöver bytas. Detta system för att få en inbromsning av motorn när växeln går ur är mycket känsligt för om nåt trögar o oftast är det just vajern. Det är heller inte svårt att justera in när grejorna är i skick men många är dom som har försökt att justera bort en trög vajer vilket såklart inte går..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .

Har också en renken classic 2000-91 med en omc 4,3 lit v6 som jag har haft problem med växling och att motorn dör vid växling.

Det är inte svårt att justera in . Se bara till att alla wirear går lätt , kolla sen att brytaren är hel som sitter på växelplattan. När den ligger helt nere i spåret (inte intryckt) skall motorn gå normalt ,Vid intryckning så stänger den ner motorn med en signal till en komponent som är även kopplad till tändspolen(ESAmodul).Den bryter motorn så att den tänder bara på några cylindrar för att även motorvarvet skall vara så pass lågt för att våxeln skall gå in mjukt.

Obs Motorn skall gå ner i varv innan våxeln kuggar i.Vet att det är ett sent svar med vill gärna hjälpa till

Hör av dej om du vill veta mer om detta. 



Senast ändrad av kurran | 04 februari 2012 | 21:34

post-3401-1394236934,3117_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...