Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
meijer

Köra motor på land utan drev.

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har tyvärr fått drevras och har plockat av mitt drev.

Jag skulle dock vilja köra igång motorn för att kolla att allt är ok och göra oljebyte m.m. Kan jag koppla på trädgårdsslangen direkt på slangen för vatten insuget i skölden och köra igång motorn är det tillräckligt med tryck i en vanligt trädgårdsslang för att motor skall få kylning utan en impeller som trycker upp kylvatten?

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde gå bra tryck i en trädgårdsslang ju tror inte det tar någon skada om du kör motor utan vatten 10 sec för att se att din ide fungerar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fungerar att sätta på slang, men starta motorn innan du sätter på vattnet, annars är det risk att du fylle motorn med vatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utveckla gärna det där med att fylla motorn.

Vattnet rinner ju ut i bakkant på avgasknät?

Något borde väl vara fel om vattnet rann uppför och in i topparna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har du inte skrivit vad du har för motor men på tex. pentas äldre maskiner så finns det en risk att tätningarna i impellerpumpen inte håller för trycket och då kan vattnet gå in i motorn den vägen. Det är att rekomendera att du sätter en slang på anslutningen och låter motorn suga upp vattnet från tex. en hink.

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Starta och köra 10-30 sekunder -> behövs ingen kylning men plocka ur impellern innan du startar. (Om du har VP med vattenpumpen på motorn.)

Jag brände min impeller på att starta utan kylvatten innan sjösättning förra året. Märkte inget förrän första turen längre än 15 minuter då övertemplarmet tjöt. :-(  (Och har alltid reservimpeller med mig.)

Varmköra för oljebyte måste du nog ha kylning till. Trädgårsslang med normalt tryck borde räcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för alla tips, det är en OMC 3.0L med Cobra Drev.

Det är ingen risk att impellerpackingen går då impellern sitter i drevet som jag har plockat bort. Jag har inte hunnit provköra motorn ännu då jag först kom på att ett tändstift var sönder, sen när jag hade varit och köpt nya stift så verkar batteriet vara trasigt som jag har laddat i ett dygn, Så nu håller jag på att ladda ett annat batteri för att testa imorgon. Det vore ju trist om någoting går smidigt.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...