Nfoel 0 Postad 6 Juli , 2011 Hej Jag med familj har just köpt en Bella 620 dc från 2002. Efter drygt 1 års letande hittade vi äntligen den perfekta båten för oss. Jag bor i Kronoberg men hittade båten uppe i Stockholm och vi skall hämta pärlan på tisdag. Den var i perfekt skick... Några frågor till er mer erfarna båtägare... Båten saknar radio och har bara ett batteri, jag vill ha radio och sambon vill ha kylbox... Tänkte koppla in ett batteri till och har läst lite på forumet men har inte hittat ett kopplingsschema som jag kan fatta...kan väl en del andra grejor men el är inte min grej så är det någon som kan förklara (på grundskolenivå) hur jag går tillväga så tar jag tacksamt emot detta..Det enklaste är kanske att köpa ett batteri till och koppla radio och kylbox till det nya batteriet samt koppla ett skiljerelä till det gamla. Tips & ideer? Till Bellan hade jag tänkt att köpa en solbädd som skall passa till u soffan, någon som vet var jag kan få tag i en sådan? Jag har inte heller något bord men jag vet inte om dessa 2 , dvs solbädd och bord hör ihop, någon som vet.. Tack för hjälpen Nybakad båtägare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 6 Juli , 2011 Det allra enklaste är att skaffa en Battery Brain (http://www.batteknik.se/webshop/bbrain/batterybrain.html) eller motsvarande, alltså en enhet som känner av batteriets spänning och bryter förbrukarna när spänningen börjar bli låg. På så vis har du alltid nog med kraft i batteriet för att starta motorn. Om du vill lyxa till det med ett extra batteri så kan du ju, om du har bra minne, använda en huvudbrytare av modell 1 - 2 - 1 2. Med den kan du alltså koppla samman batterierna vid motorgång och koppla isär dem vid stillaliggande. Finns förstås alltid en risk att glömma brytaren. Vill man koppla med skiljerelä så har Skyllermarks en del info på sin hemsida http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/sa-kopplar-du-skiljerelaet /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nfoel 0 Postad 6 Juli , 2011 Tack Marcus.. Skiljerelä verkar vara det enklaste.. Fredde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser