Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
skogstrasten

Tohatsu eller Yamaha 30 hk till Linder 445?!?

Rekommendera Poster

Har äntligen bestämt mej för att slå till på en Linder 445 Max. Då kvarstår valet av motor. Har två paketerbjudanden som jag velar mellan. Båda motoralternativen 4-taktare med trim/tilt, elstart, motorlås osv:

Båt Yamaha 30 hk, pris 110.000:-

Båt Tohatsu 30 hk, pris 102.500:-

I det här testet http://www.tohatsu.se/uploads/media/Tohatsutest_01.pdf (på tyska tyvärr...) vinner Tohatsu.

Yamahan är tung (90 kg, 10 kg mer än Tohatsu), mest pga så mycket större cylindervolym (747 cc mot 526 cc).

De flesta handlare jag pratat med säger Yamaha pga pålitlighet, och en handlare mer eller mindre varnade mej för Tohatsu pga problem när folk kört tomt i tanken (tror jag det var). Det var tydligen svårt värre att få motorn i skick igen efter det...

Låter jag snålheten bedra visheten om jag väljer Tohatsu pga pris och vikt? Har egentligen svårt att tänka mej att Tohatsun skulle vara en dålig motor.

 Är erbjudandena ok annars, pris i förhållande till vad jag får? Kan jag räkna med att Yamahan drar mer soppa pga cylindervolymen? Kanske den rätt lätta båten (203 kg) blir baktung med den tunga Yamahan? Det finns säkert många här som kan ge goda råd till en vilsen båtspekulant....

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte nyss från en Tohatsu 2-takt 30 hk till en ny Tohatsu 4-takt på 30 hk och är mycket nöjd. Det kanske inte låter som mycket med tio kilo, men det räckte med råge att byta från 2-t till 4-t avseende acceleration.

Min 2011 Tohatsu 30 hk sägs vara samma motor, bortsett från vissa detaljer på kåpa och rigg, som Mercurys 4-taktsmotorer 25-30 hk.

JAG skulle nöjt mig med Tohatsualternativet!

Det borde finnas en anledning till varför det i båtracingen körs med Tohatsus motorer.

Klas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle definitivt välja Tohatsun och spara 7500 kr. Den mindre cylindervolymen spelar visserligen roll men är av mindre vikt på en inte så tung lättplanande båt. Tohatsun är identisk med Mercury i samma storlek så problem med delar i framtiden kommer inte vara något problem.

Mellanskillnaden kan du använda till att betala servicarna som alltid krävs för att garantin ska gälla. Mindre motorvikt är alltid att föredra på en förhållandevis lätt båt. Hade själv en 112kg 40hk fyrtaktare på en Ryds 480DL (280kg) det var ingen kombination jag rekommenderar.

Var precis som dig spekulant på en 445 MAX med Tohatsu 30hk förra hösten. Dock blev det en sprillans HR440SC med Mercury 50hk EFI istället som konstigt nog kostar i stort sett lika!

Var inne på aluminiumets fördelar såsom oömhet, lätt att traila mm. Men insåg att om jag skippade det kravet så fick jag en mer ombonad, självlänsande, motorstarkare och mer sjöduglig båt för samma pengar.

Hamnade lite vid sidan av ämnet här men det är bara ett tips!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde bort Lindern  ifjol pga att den lät otroligt skramlig om man knackade på skrovet  Har haft  lättare AL båtar i många år som jag fått fixa till en hel del pga för mycket resonanser och vibrationer.

Köpte en Sandström 495 basic. Både betydligt större och billigare.

Tohatsu har jag god erfarenhet om man får problem. Loxkel norske agenten kan man stole på.

Tidigare trådar har klagat på Yamahas service som nonchalerar kunder med problem.

Jag hade en luftkyld Yamaha 3,5Hkr en gång. Bra kvalte men insugningsljuddämpare av bläckplåt som kom i resonans på halvgas. Olidligt oljud som fixades med skruv tvärs igenom.

En gammal Johnson motor jag har har insugningsdämpare av gummi. Smart och behagligt ljud!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för era idéer!

 

Anledningen till att jag till slut fastnat för Lindern är mitt behov av att kunna dra upp båten på en stenig strand. Tänker att en plastbåt inte klarar det i längden, aluminium blir repigt men håller. Mitt andra alternativ är Buster S, men är rädd att tyngden (260 kg mot Linderns 203 kg) kommer att göra det svårt att orka dra upp den, i alla fall om man är ensam.

Jag är övertygad om att det finns mer sjödugliga båtar i plast än Lindern, men kombinationen av tålighet, lätthet, inte så djupgående fick mej att fastna för den. Fast nu blir jag ju osäker...

Min nuvarade lilla Pioner 13 är gjord av polytetylen och tål hur mycket misshandel som helst, materialet känns idealiskt. Pioner har en större båt, Pioner 15, men den är så väldigt plattbottnad så jag misstänker att den slår lika hårt i vågorna som min nuvarande väldigt plattbottnade båt.

Lindern är ju lite v-bottnad i alla fall, även om inte jättemycket. De flesta handlare verkar dock mena att det mest hänger på vikten och längden hur sjöduglig en båt blir i vågor. Det känns som om Lindern är en bra kompromiss för mej. Hur bullrig den är vet jag ju förstås inte!

Rätt eller fel tänkt av mej tror ni?

 

Jag har inte ”råd” att köpa fel båt igen, min första gummibåt var ett misstag och min Pioner är inte heller så kul om det blåser upp lite.

Jag letar alltså efter en båt som:

* är tålig

* är tillräckligt lätt för att kunna dra upp på land

* går hyfsat bra i vågor

* är lätt att traila

* är runt 4,5 m

* ska gå att ro in till land på grunda stränder, dock inga långa sträckor

 

Misstänker att de första reporna kommer att svida på ett dyrt aluminiumskrov, men å andra sidan är ju en båt till för att användas….!

 

 

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska överhuvudtaget inte repa en Al båt heller i botten. OBS sten är väsentligt hårdare än Al. Försök lägga stockar eller annat under som skyddar den vid upp och nertagning.

Om man skulle råka gå emot botten så skadar man ingen gelcoat på Albåt, men du kan få bucklor och garanterat repor och det vill du väl inte ha.

Jag drar alltid upp min Al båt men nån stock eller annat skydd vid steniga stränder. Vi grus och sand kan man lyfta den i fören och lägga något under.

Vad du har för krav på båt vet jag ej. Jag har en Seanymph 16M (4,95*1.80) som är 20 år nu. Har fått laga den en hel del pga för klent byggd. Men bra om det inte är för hög sjö och man har lite last. Köpte därför en Sandström 495 basic i fjol som har betydligt högre fribord och är bättre med last och då det blåser.

Sandström har 460 storlek med som är billigare.

Eftersom jag kör mer rorkult så enkelt att flytta över motorer om behövs. Dessutom ger det enorm plats löver i båten att lasta annat.

Knacka lite i plåten på Lindern och hör hur det låter. Gör detsamma på en lika stor plastbåt så hör du skillnaden.

Jag tycker dessutom att Lindern verka låg i fören? Är den avsedd för insjöar bara?

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Du skrev att den ska gå hyfsat bra i vågor och min uppfattning är att Linders båtar (rätta mig om jag har fel) inte funkar bra alls i vågor eller vind.

Vill du ha en robust aluminiumbåt i den storleken som går bättre i sjön och inte väger mer så finns det billigare och bättre alternativ.

Klas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...