Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Mackey

Natthamn på Kallskär i Stockholms skärgård söks

Rekommendera Poster

Hej!

Jag bara undrar om någon kan hjälpa till med tips på hur man tar sig in i Kallskär skärgård och var man kan läga till med segelbåt (L = 9,5, B = 3,27, Dj = 1,6).

Vi var där ute på midsommar, men tvingades vända om för vi vågade inte ta oss in förbi alla grynnor mm. Det blåste en hel del när vi var där, så det var inte värt att chansa.

Vi tog oss in i den lilla viken norr om kumlet, men kom aldrig riktigt in till land, bottenkänning. Dessutom blåste det sydlig vind, så det var lite onödigt blåsigt.

Tacksam för tips, vill gärna överlista Kallskär.

Mackey

Rättat ett stavfel bara.

Senast ändrad av Mackey | 30 juni 2011 | 19:45

post-10017094-1394236755,773_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du den stora viken på sydsidan av Kallskär? Där borde du kunna ligga, har för mig att det är rätt djupt på ostsidan av viken. Mot västsidan ganska långt ut i viken finns en grynna som man måste undvika, kan det varit den du gick på? Viken är inte lämplig vi sydvindar annars går alla vindar bra. Vi tog oss dit genom att segla på sydsidan av kallskär västifrån. Det är lite grynnigt så utkik är bra. Skaffa ett hydrografika kort över Kallskär så ser du precis vart du kan gå. Har tyvärr inte dom där jag är nu men kan titta hemma och återkomma  med detaljer om jag kommer ihåg det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man kommer västerifrån, som väl de flesta svenskar gör, så är det inte allt för komplicerat att ta sig in i viken på sydvästsidan av Kallskär som ni redan gjort. Om man bara aktar sig för undervattensstenen mitt i viken så bör ni ha nog med vatten för att kunna lägga till på vikens västra sida där man har bäst vindlä. Vatnet blir ofta lite grumligt inne i viken så det är nog klokt att ta det lugnt när man närmar sig land, det finns en del grundklackar som ni nog inte går över.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...