jojosurf 4 Postad 28 Juni , 2011 Jag undrar hur mycket hk utombordare rekommenderas till en 26 fotare (IW 26, Lill-scampi) Det jag har är två takt på 8 hk Evinrude från -98 men lite för tungt bara. tror runt 40 kg eller så. den utombordarefäste jag köpt håller max 30kg. Skulle vilja skaffa mig en lättare men fungerar det med lägre hk för 26 fotare? /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 5 Juli , 2011 Hej Du behöver nog ha det antal HK för arr kunna gå mot vinden och sjön. Om det blåser en del och inte bara stå och stampa på samma ställe /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 5 Juli , 2011 Du kan knappast gå ner i storlek 2Hkr om du ska klara motvind. Och nya 4 taktare är tyngre än gamla 2 taktare för samma hästkraftsantal, Var rädd om din 2 taktare så den håller länge till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 5 Juli , 2011 40kg tycker jag låter tungt? Hur stark motor du behöver beror på hur du vill använda den. Bara som hjälp vid stiltje och i hamn? Då kan du ha en liten 4hk.. Vill du kunna köra för motor i motvind eller få lite mer fart så håller jag med ovan På J80:an, som ju också är 26 fot hade vi en 3hk mercury. I allt över 4 m/s motvind gick det fortare att kryssa men i stiltje klarade den att driva en så lättdriven båt i nästan 5 knop.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 5 Juli , 2011 40kg låter mycket. Skulle gissa runt 25-30 istället. En ny 4takts 4Hkr Tohatsu väger 26,1 kg . Och det var nog en kortriggad jag såg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 5 Juli , 2011 Många moderna 8hk väger runt 40kg, Selva har en 7,5hk som väger 27kg. Finns säkert flera andra fabrikat med samma data bara att googla runt :-). I stiltje lär du inte behöva så stor snurra men blir du inblåst i en vik känns det nog betydligt bättre att ha en snurra som fixar att ta dig därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 18 Juli , 2011 Ja, tycker 40 låter mycket... ska ta och prov väga motorn och återkomma. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 20 Juli , 2011 Ja, har varit och vägt utombordare. den väger 32 kg. min motorfäste jag har håller max 30 kg. finns en likadant fäste men platta är av plast istället och håller max 35 kg. . Kanske bättre byta till den i plast även om det rör sig bara om 5 kg i skillnad?. Vad tror ni? /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 20 Juli , 2011 Mitt motorfäste är ett dubbelt/parallellt som klarar 50 kg. Finns på Watski. Ser ut som två stycken bredvid varandra med en trästång mellan som handtag. Mycket stabilt, och då min snurra väger 51 kg känns det tryggt. Min båt är en Dominant 78 (7,80 lång) och väger 1700 kg, motorn är en 9,9 hk fyrtakt, vikt 51 kg. propellern bytt till en fyrbladig och ger vid fullgas 7,3 knop. Vid motvind kan jag fortfarande hålla över 6 knop vilket är mycket bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser