Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
kaho

Propelleraxeltätning

Rekommendera Poster

Packboxen på bilden satt på min båt när jag köpte den. Förra ägaren, som inte var den ursprungliga, hade hört att den kallades evighetstätning. Nu är det ju inget som varar i evighet så jag antar att tätningen till sist ändå borde servas (70-talsbåt). Men hur? Finns inga nipplar för varken olja eller vatten. Änden, mot axeln, verkar vara av någon sorts plast. Finns det någon på detta forum som har info att ge?



Senast ändrad av kaho | 28 juni 2011 | 09:16

post-25692-1394236755,2172_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två saker man ska kolla 1) droppar det vatten från den under gång och/eller 2) blir den varm efter en stunds gång?

I båda fallen bör man byta den. Nu finns det evighetstätningar som har sådana långa drifttider att det räcker och blir över för fritidsskeppare, fler tusen timmars gång innan det händer något. En sådan kostar omkring 2000:- och relativt enkel att byta.

Se även tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=398835

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar faktiskt som om jag har ett visst läckage. C.a 2dl under 2 timmars gång. Har dock inte än kunnat verifiera att det faktiskt kommer från tätningen. Men hur byter man den? Antar att man måste trä den på axeln vilket ju i så fall innebär att man måste lossa den från motorn och sedan ta bort kopplingen? Det senare är verkligen inte lätt i mitt fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste ta upp båten på land, en sådan tätning byter man inte i vattnet. Axeln lossas från backslaget, brukar sitta med någon form av klämkoppling. Går det inte att få loss får man kapa bultarna med kapskiva.

Axeln skjuts ut så mycket att man kan ta bort den gamla packboxen helt, även gummislangen. Gör rent och få bort all olja och fett som ev finns där. Montera nya PSS axeltätning enligt den instruktion som finns med. Eventuellt får man ta bort rodret för att få ut axeln tillräckligt långt.

Är kutterslaget (bärlaget som sitter akterut där axeln kommer ut) inte bytt på alla år är det idé att byta det medan man ändå håller på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lossar på saxpinnen kan du dra åt den yttre muttern något, det bör finnas fler hål som saxpinnen passar i. Den klämmer mot en filt/teflon-ring som tätar mot axeln, den smörjs av vattnet och teflonet och håller i många år. Någon gång per år behöver man dra åt lite för att kompensera för slitage. Jag har haft en båt med likadan tätning och den var faktiskt nästan en evighetstätning. Dra inte för hårt för då blir friktionen för hög och värmen gör att den slits fortare, dra bara precis så mycket att det inte läcker, varje åtdragning håller lätt en säsong. Är filtringen så sliten att muttern bottnar kan man köpa en ny och byta med axeln på plats, den består av flera ringar och man lägger bara skarvarna på olika klockslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättetack Lindroos! Jag blev lite orolig att jag skulle behöva göra som Paliswe sa och riva hela axeln. Ett omfattande jobb! Ska prova att dra åt lite och se hur det hjälper. Var får man tag i filtringar som passar just till denna tätning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Paliswe! Albin Motor har tydligen detta men kallar det tätningsgarn. Kan kanske vara bra att veta för andra som letar efter filtringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...