RichardNyk 0 Postad 26 Juni , 2011 Var och kröp under båten idag och fick sen en inbuktning vid en av stödrullarna på kärran. Båten har stått i många år på samma kärra utan att ha varit sjösatt. Vad tror ni om det? Blev lite orolig . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichardNyk 0 Postad 26 Juni , 2011 Bil verkade inte fungera, så länkar nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichardNyk 0 Postad 26 Juni , 2011 Pumpade upp båten nu med domkraft, och man ser inga skador mer än at det buktar in, kan det bli så om en båt står riktigt länge? Kommer det att återgå tror ni? Är likande inbukting på motsvarande sida, men inte lika mycket.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichardNyk 0 Postad 26 Juni , 2011 Tog upp ett hål i durken så jag kunde kolla på insidan oxå, kunde inte se något mer än att det buktar lite innåt, måste vara ok att sjösätta då väl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 26 Juni , 2011 Det kommer tyvärr inte att gå tillbaka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichardNyk 0 Postad 26 Juni , 2011 Men det borde väl vara lungt att använda båten, ser ju inga skador mer än att det just buktar in. Vad gör man för att snygga till den vid ett senare tillfälle, bara plasta på uppepå för att få en slät yta. Senast ändrad av RichardNyk | 26 juni 2011 | 18:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 Juni , 2011 Tror också det är en bestående skada... som beror på att den varit uppallad på ett felaktigt sätt? En båt ska vara avlastad genom lång yta i kölområdet och inte belastas på sidostöttorna. Men strukturellt borde det vara en modest försvagning - som du kan spackla över. Gör rent på utsidan, använd etsande epoxifärg som fäste, epoxispackel. Slipa och måla över. Är det in många centimeter? Då kan du förstärka på insidan med en tunnel över inbuktningen genom att plasta över något som är halvcirkelformat och som sträcker sig över hela skadan plus en halvmeter? Detta är ganska lätta jobb att göra. Ha en bra andningsmask bara när du plastar inne i båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichardNyk 0 Postad 26 Juni , 2011 Hej. Är det något man måste gör nu, eller räcker det att man snyggar till det till nästa säsong. Är bokat sjösättning på Tisdag, och har inte tiden att fixa det innan. Vad det beror på vet jag jag, kärran den står på är felbyggd . Ska fixas om lite till hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 26 Juni , 2011 Inte helt omöjligt att det åtminstone delvis återgår till rätt form när det inte belastas längre. Så länge det inte går se några sprickor eller andra antydningar på verkliga skador hade jag bara kastat båten i sjön och hållit ett öga på den inledningsvis (och en båt som inte badat på ett par år förtjänar väl ändå lite extra övervakning just in case). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichardNyk 0 Postad 26 Juni , 2011 Ok Ja jag har ju som sagt tagit upp ett hål så ja kan hålla koll på det innifrån. Då blir det för Matilda att plumsa i sjön för första gången på många år Tack för snabba svar och tips. /Richard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser