Gäst sdk780 Postad 21 Juni , 2011 Jag har problem med en av mina två B20 att efter att kört med högt varvtal så vill tomgången hänga kvar på ca 1400 v/m istället för inställda 900v/m Babordsmotorn krånglar inte utan går snällt ner till 900v/m oavsett om man drar av fort eller långsamt. Det är inte gasvajern som kärvar, bägge spjällen går tillbaka helt mot ställskruvarna för tomgången, bägge motorerna är synkade och inställda enligt spec och går i övrigt mycket bra. Jag fick tips om ev att centrifugalvikterna i fördelaren som kärvar men bytte då plats på styrbord och babords fördelare men problemet flyttade inte med. Stänger jag av motorn en 30 sek till en minut så är tomgången i regel bra igen. Misstänker tjuvluft, någon som har haft samma fel eller har tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Serhat 0 Postad 18 Oktober , 2020 Hej, när jag sökte förklaring till min Volvo Penta Aq205 hittade jag din inlägg här om problem som är exakt likadan som min, att hög varvtal hänger kvar. Nu har det gått 9 år efter din inlägg men ingen har kommenterat på den. Jag tänkte fråga om du har hittat nån lösning. Jag vore jätte tacksam. Mvh Serhat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 18 Oktober , 2020 Hej. Eftersom bensinen numera inte innehåller bly som smörjmedel så är det inte ovanligt att spjällaxlar kärvar lite. Vad det gäller B 20 och 30 så kan man montera returfjädrar som drar tillbaka armarna till tomgångsläget. Eftersom du har en V 6 så borde den ha en returfjäder. Kolla att den finns och sitter rätt monterad samt att det finns spel på reglagekabeln. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Serhat 0 Postad 18 Oktober , 2020 38 minuter sedan skrev sanktanna: Hej. Eftersom bensinen numera inte innehåller bly som smörjmedel så är det inte ovanligt att spjällaxlar kärvar lite. Vad det gäller B 20 och 30 så kan man montera returfjädrar som drar tillbaka armarna till tomgångsläget. Eftersom du har en V 6 så borde den ha en returfjäder. Kolla att den finns och sitter rätt monterad samt att det finns spel på reglagekabeln. Ingemar Tack Ingemar, jag kommer att kolla på returfjädern och reglagekabeln. Jag har faktiskt haft problem med reglaget denna sommar också efter återmontering av drevet. Reglaget började fastna från back till neutral läge. I back gick det knappt att gasa och varit svår att få ur växeln från back till neutral. De vajrarna tänker jag byta på båda motorer nu på vintern. Så det kanske finns en samband mellan hade jag tänkt också. Men eftersom varvtalet kommer ner till normal efter att stänga av och starta om motorn bara efter 10 sekunder så trodde jag att det var nåt annat. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser