hampus82 0 Postad 19 Juni , 2011 Hej, vi har tänkt köpa en styrpulpet för, framförallt, trollingfiske i Stockholms skärgård, främst inomskärs. Vi har tittat på båtar runt 4,70, typ Ryds 478, Yamarin 46 sc, Finnmaster 4600, Uttern S46, HR465 etc. men funderar nu på om vi borde gå upp lite i storlek för att få en mer stabil båt för spinnfiske. Yamarin 50, Bella 510, Örnvik 510 osv. Vad gör detta för stabiliteten i båten? Tacksam för övriga synpunkter och tips. Båten får kosta runt 100000. mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 19 Juni , 2011 Personligen hade jag gått upp ett par decimeter, det är väldigt stor skillnad på sjödugligheten på en ryds 475 och en 495 t.ex . Det talas om att det händer något runt 5m vilket iallafall jag håller med om, en båt på 5m eller större har också ofta högre fribord vilket kan upplevas som trevligare. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 19 Juni , 2011 Ryds 485 är nog den stabilaste styrpulpetaren under 5 m. Inte vacker men stabil för fiske med sina höga fribord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampus82 0 Postad 20 Juni , 2011 tror ni man kan trolla med en Honda 2008 BF75 på en Bella 490R? Trollingläge? Kräver båten så mycket motor? Hur mycket tror ni den skulle dra? mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 21 Juni , 2011 Om fiske är primära användningen skulle jag rekommendera att du kikar på Uttern A51 eller Sandström Classic 510 som är samma båt. Denna styrpulpet har ett stort öppet däck ypperligt för fisket, höga fribord, stora ytor för montage i aktern av djupriggar, moderat bottenvinkel som gör den väldigt sidostabil osv. Helt enkelt en billig och bra bruksbåt som tar max 50hk på akterspegeln. Själv har jag kompletterat med elmotor i fören, där man skulle kunna montera en trollingmast om man önskar det. Jag har själv haft min sedan 2005, och den har trollat allt möjligt inklusive lax i Simris(i finväder), vertikalfiskat gös och torsk, spinnfiskat våröring och gädda osv osv. Den har givetvis vissa nackdelar, exempelvis så är den stötig i sjögång pga den moderata skrovvinkeln, det stora däcket gör att det inte finns så mycket stuvutrymmen. Mats Senast ändrad av ziggemannen | 21 juni 2011 | 10:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser