kurran 0 Postad 18 Juni , 2011 Problem med tändning. efter byte till pentronix tändfördelare samt tändspole (flame trower) har jag fått spänningsfall på elsystemet. Vid påslagen tändning så har jag 10,4 volt på tändspolen, tar jag sedan bort kabeln från spolen har jag 12,8volt. 10 ,4 v är för lite för att elektroniken skall ge gnista till stiften. Snälla hjälp inkopplingarna är rätt utförda så det finns inga fel där. Kurran Senast ändrad av kurran | 18 juni 2011 | 14:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 18 Juni , 2011 Vad är det för motor du har? Klarar inte Pertronix systemet 10,4V är det oerhört dåligt konstruerat, har du fått uppgifter på att det inte klarar den spänningen eller är det en egen slutsats? Är du säker på att det inte sitter något gammalt förkopplingsmotstånd kvar från det gamla systemet? En del amerikanska motorer hade resistanskabel från tändningslåset till tändspolen så det syns inte att motståndet finns där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Juni , 2011 Själva tändsystem-elektroniken har väl en egen spänningsmatning, som inte är kopplat via eventuellt kvarvarande förkopplings-motstånd som alltså kan ligga i serie med tändspoleplus, gissar jag. Normalt förbikopplas motståndet när startmotorn kopplas in så att tändspolen inte drabbas av batteriets nerlastning. Har du ett kvarglömt motstånd som Martin X påpekat, så får du alltså 10,4V inklusive batteriets nedlastning vid startmotordrift. Kanske neråt 9V på tändspolen så motorn startar inte.Men det borde iofs gnistra i ett urtaget stift, för vid normalt lufttryck räcker typ 2 kV gott för ett millimeter-brett gnistgap. Och normalt bör tändspolen kunna ge 15 kV, så även med bara 9V på primärspolen så borde den ändå klämma ur sig mer än ynka 2 kV? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 20 Juni , 2011 Hej. Har fått igång motorn och kört den ca 10 min, efter det så stängde jag av för att kolla kylvattnet och sedan skulle jag starta igen men det var totalt dött ingen gnista alls. Det som käns fel är att tändspolen var varm.Har testat igniton med ett stroboskop och får ej den kurva som skall vara. Jag kollade runt lite på nätet och det verkar som att många bilägare som bytt till pertronix ignitor 1 har haft problem med att tändspolarna brunnit samt att ignitorn inte klarat av att vara spänningssatt utan att motorn gått. Tycker att det är konstigt för allt är helt ok kopplat och det skall inte vara något förkopplingsmotstånd till den flame thrower spole(1,5kohm) som jag har dessutom så är allt helt nytt:spole,kablar ,stift , fördelarlock och rotor. Jag har tagit kontakt med firman som jag köpte delarna från så nu får vi se vad som händer.mvh Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 20 Juni , 2011 Om du har en tändspole med resistansen 1,5ohm (inte 1,5kohm) så skall du ha ett förkopplingsmotstånd så att resistansen kommer upp i totalt 3ohm, du behöver ett förkopplingsmotstånd på 1,5ohm att koppla i serie. Ignitor 1 är inte utrustad med strömbegränsning eller kamvinkelkontroll så man skall ha en tändspole som om man hade brytarspetsar altså. I nästan alla tändsystem med brytarspetsar är den totala resistansen spole motstånd (eller enbart spolen) runt 3ohm det blev en standard kan man nästan säga. Vem påstår att man inte skall använda förkopplingsmotstånd? Det verkar finnas gott om folk som inte kan läsa bruksanvisningar, inte så konstigt att folks tändspolar brinner upp. Om du har otur har tändmodulen gått sönder på grund av för hög ström genom spolen. Jag tycker att den som rekommenderade dig att köra 1,5ohms spolen utan förkopplingsmotstånd har ett visst ansvar här om din modul gått sönder, om det är säljaren en solklar reklamation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Juni , 2011 Hittade (rätt?) installations-anvisning och nåt förkopplings- ballastmotstånd skall tydligen inte användas. (se distributor installation punkt 12) ... http://www.pertronix.com/support/manuals/pdf/hei.pdf Så troligen har den nån form av strömbegränsning eller kamvinkelkontroll som Martin X påpekat. Var tändspolen bara måttligt varm efter de tio minuternas körning så kan det vara helt normalt, spolen är oljefylld och det kan ta en stund för eftervärmen att försvinna.Kanske måste man slå av tändningen för att upphäva strömbegränsningen vid återstart, men det gjorde du nog. Och du har säkert testat flera gånger efter det, innan du skrev att det verkar dött ovan? Finns tydligen tre olika centrifugalregulator-fjädrar att välja emellan, där silver är medlevererad. Men dina strobade värden stämde alltså inte med silver-tabellens? Säljaren verkar oskyldig i mina ögon ifall något brunnit, däremot inte tillverkaren. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 21 Juni , 2011 OK jag är lite förvirrad, i Kurrans första inlägg står det att han köpt en hel fördelare från pertronix i inlägg nummer två står det om folk som har problem med ignitior 1 som är en tillsatsmodul man monterar i den befintliga fördelaren så nu känner jag mig osäker på vad som Kurran egentligen har köpt. Har du köpt en komplett fördelare eller tillsatsmodulen som monteras i den befintliga fördelaren? Om du har den kompletta fördelaren skall inget förkopplingsmotstånd behövas, och då finns det egentligen ingen annan förklaring till problemen än att elektroniken i fördelaren är kass. Om du har tillsatsmodulen ignitor 1 så har du använt en tändspole med för lågt motstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 21 Juni , 2011 Hej Martinx. Sorry att det blev lite fel men det är som du skrev att det är insatsen ignitor 1 som jag har köpt inte en hel fördelare. Det stod i installations beskrivningen till ignitorn att det skulle vara 1,5ohm spole till ignitorn. Tror fan att man blir förvillad i denna djungel av instruktioner till tändsystem. Var har du fått fram att det skall vara en 3ohms spole? Jag var in och tittade på specifikationerna till ignitorn och där hänvisar man till en spole Flame thrower 40000v 1,5 ohm eller 3ohm exakt den spole som jag har. i deras troubleshooting står även att man ej bör ha tändningen påslagen utan att motorn går. Mvh kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 21 Juni , 2011 Den instruktion som finns på pertronix hemsida är inte helt solklar men det står att man skall installera somom man bara ersätter brytarspetsen med ignitor modulen, brytarspetsar används aldrig utan förkpplingsmotstånd på en spole med 1,5ohms resistans alltså inte med ignitor modulen heller. Ignitor 1 har ingen av de funktioner som ignitor 2 och 3 har, den begränsar inte strömmen genom spolen, den stänger inte ens av spolen om man lämnar tändningen på, det finns ingen kamvinkelkontroll så man får anta att den ger samma kamvinkel som brytarspetsarna ger vilket innebär att primärström kommer att gå genom spolen 60-70% av tiden. Om man under dessa förutsättningar halverar resistansen kommer man att ha dubblat primärströmmen genom spolen och därmed dubblat fölusteffekten som värmer upp den, det tål inte en normal tändspole, och tydligen inte heller modulen. Om du vill vara extra säker, se om det går att stara motorn igen och mät kamvinkeln med en mätare. Om du får en kamvinkel som ligger inom det område som gäller för brytarspetsar så kan man vara helt säker på att du måste ha en tändspole med en resistans på 3ohm. Slutsats: det är helt orimligt att man skulle kunna halvera tänspolens resistans och bara köra på, ignitor 1 har inte dom funktioner som krävs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boatpeppe 0 Postad 25 Juli , 2011 Hej! Vill delge en erfarenhet från det brytarlösa systemet Ignitor 11Q-S som vi hade på vår AQ 130. Motorn gick stundtals inte på alla fyra och främst inte på 1:an. Jag bytte tändstift, kablar, fördelarlock, rotor utan resultat och trodde då på sliten brytarnock på fördelaren. Felet var osynligt och låg i Ignitors medbringare som sitter på fördelaraxeln! Fördelaren byttes till en original med brytarspetsar och nu går motorn perfekt och vi kan åka båt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mlidmer 0 Postad 2 Augusti , 2011 Lånar tråden. Undrar över det här med 3ohm över förkopplingsmotstånd och spole jag har 7,5ohm. Har även mätt dom separat och dom är ca 3,5. Vi pratar nu original system med brytarspetsar (AQ 140) Har problem med att få utslag med strobblampan och undrar om det kan ha något med saken att göra? /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 3 Augusti , 2011 Den totala resistansen spole motstånd (dom ligger i serie) skall ligga runt 3 ohm om endast spolen ligger på 3,5 ohm behöver du inget förkopplingsmotstånd. Tänk på att vanliga multimetrar mäter låga resistanser dåligt, sätt ihop testpinnarna och se vad den visar, förmodligen runt 0,5 ohm detta värde kan du sedan dra ifrån värdet du får när du mäter spolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser